'BMW ontwikkelt ultrazuinige plug-inhybride'

XL1-concurrent heeft slechts 0,4 l/100 km nodig

BMW i3
BMW heeft een extreem zuinige plug-inhybride ontwikkeld, die genoegen neemt met slechts 0,4 l/100 km.

Dat meldt het doorgaans goed ingelichte Automobilwoche.

De auto, die volgens het Duitse magazine zelfs al gebouwd is, heeft een aandrijflijn die bestaat uit een tweecilinder benzinemotor en een elektromotor. Het verbruik zou beperkt blijven tot 0,4 l/100 km, wat gelijkstaat aan 10 gram CO2/km. De topsnelheid is 180 km/h.

De carrosserie is gemaakt van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Een belangrijk verschil met de tweezits XL1 is dat de BMW een vierzitter is met 348 liter bagageruimte, drie keer zo veel als de Volkswagen biedt.

Hierdoor weegt de BMW wel meer dan de XL1: die legt 800 kg op de schaal, waar de nog naamloze plug-inhybride uit Beieren zo'n 1.200 kg weegt.

Helaas heeft BMW geen plannen om de superzuinige nieuwe auto in productie te nemen. Wél is het mogelijk dat we 'm in de nabije toekomst als studiemodel zien.

(op de afbeelding zie je de constructie van de BMW i3)

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.