AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW investeert 400 miljoen in Megacity Vehicle
11
BMW maakt serieus werk van z'n Megacity Vehicle (MCV). Eerder trok het merk al flink wat geld uit voor een koolstofvezelfabriek in de Verenigde Staten, nu is er een forse investering in een productiefaciliteit in Leipzig.
Dat heeft BMW-CEO Norbert Reithofer in het bijzijn van bondskanselier Angela Merkel bekendgemaakt. Het gaat om een investering van 400 miljoen euro, die 800 banen schept. De investeringen vinden plaats in de periode tot en met 2013. Volgens BMW is de productiefaciliteit in Leipzig de eerste fabriek in Duitsland waar op grote schaal elektrische auto's geproduceerd worden.
Eerder maakte BMW al bekend dat het 130 miljoen euro reserveert voor een joint-venture met de Amerikaanse SGL Group voor de productie van koolstofvezel. Zodoende bedraagt de totale investering in het MCV-project 530 miljoen euro. In totaal komen er 1.000 nieuwe banen bij.
Eerder maakte BMW al bekend dat het 130 miljoen euro reserveert voor een joint-venture met de Amerikaanse SGL Group voor de productie van koolstofvezel. Zodoende bedraagt de totale investering in het MCV-project 530 miljoen euro. In totaal komen er 1.000 nieuwe banen bij.
Start in 2011
In 2011 rollen de eerste elektrische auto's in Leipzig van de band. De BMW ActiveE – gebaseerd op de BMW 1 Serie Coupé –vertegenwoordigt de tweede stap van de BMW Group, na de MINI E, om dichter bij de serieproductie van emissievrije elektrische auto's te komen. De opgedane kennis met de MINI E en de BMW ActiveE wordt direct doorgesluisd naar de ontwikkeling van de Megacity Vehicle. Deze investering maakt de productiefaciliteit in Leipzig tot 'het kenniscentrum' op gebied van duurzame productie van elektrische auto's binnen het wereldwijde netwerk van de BMW Group. De BMW-fabriek in Dingolfing is hier nauw bij betrokken; hier worden belangrijke componenten voor de aandrijflijn en het chassis van de MCV vervaardigd.
BMW vervolgt: "De BMW Megacity Vehicle is vanaf het begin direct ontwikkeld als elektrisch aangedreven auto, om maximaal rendement uit de aandrijving te halen. Centraal stond het verminderen van gewicht zonder concessies te doen aan de veiligheid. Door toepassing van koolstofvezel is de auto lichter. Het lagere gewicht maakt de auto energiezuinig, wat bijdraagt aan een optimale actieradius met een volle accu."
In 2011 rollen de eerste elektrische auto's in Leipzig van de band. De BMW ActiveE – gebaseerd op de BMW 1 Serie Coupé –vertegenwoordigt de tweede stap van de BMW Group, na de MINI E, om dichter bij de serieproductie van emissievrije elektrische auto's te komen. De opgedane kennis met de MINI E en de BMW ActiveE wordt direct doorgesluisd naar de ontwikkeling van de Megacity Vehicle. Deze investering maakt de productiefaciliteit in Leipzig tot 'het kenniscentrum' op gebied van duurzame productie van elektrische auto's binnen het wereldwijde netwerk van de BMW Group. De BMW-fabriek in Dingolfing is hier nauw bij betrokken; hier worden belangrijke componenten voor de aandrijflijn en het chassis van de MCV vervaardigd.
BMW vervolgt: "De BMW Megacity Vehicle is vanaf het begin direct ontwikkeld als elektrisch aangedreven auto, om maximaal rendement uit de aandrijving te halen. Centraal stond het verminderen van gewicht zonder concessies te doen aan de veiligheid. Door toepassing van koolstofvezel is de auto lichter. Het lagere gewicht maakt de auto energiezuinig, wat bijdraagt aan een optimale actieradius met een volle accu."
PRIVATE LEASE BMW
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Designdrive BMW 6-serie E24: waarom dit de ultieme sharknose en een designicoon is
Autotest
Praktijkervaring BMW Z4 (E89): klapdak last of gemak?
Nieuws
Spelen maar: BMW geeft 50 procent korting op Individual-lakken
Nieuws
BMW M2 CS blijkt bloedsnel op Nürburgring
Reportage