Bijna alle autofabrikanten halen CO2-doelstelling
Alleen Ferrari en Aston Martin betalen bij
De gemiddelde CO2-uitstoot van in Europa verkochte personenauto's mocht niet boven de 130 gram uitkomen, en dat doel is met 119,5 gram ruimschoots gehaald. Daarnaast krijgen autofabrikanten echter per gevoerd merk een doel mee, dat afhankelijk van het gemiddelde gewicht van de door die fabrikant aangeboden auto's. Ook spelen de verkoopcijfers een rol, zodat kleine (niche-)fabrikanten toch aan de regels kunnen voldoen.
Aston Martin en Ferrari maken beiden gebruik van die regeling, zodat de 'doeluitstoot' voor die merken in 2015 op respectiefelijk 295 g/km en 310 g/km lag. Toch hebben deze exotische fabrikanten hun doelen niet gehaald, waardoor er nu een extra geldbedrag dient te worden betaald. Volgens Automotive News Europe komt die echter relatief laag uit. Ferrari zou 'wegkomen' met ruim 410.000 euro, Aston Martin zou zelfs maar 36.000 euro hoeven te betalen.
Kleine fabrikanten van auto's met een hoge uitstoot hebben naast die regeling nog een uitweg. Ze kunnen hun CO2-uitstoot namelijk ook compenseren met de zuiniger auto's van hun zuster-of moedermerk. Op deze manier weten Porsche en Bugatti zichzelf te redden binnen het Volkswagen-concern, terwijl Bentley ervoor kiest om van de 'niche-regeling' gebruik te maken. Aston Martin trachtte in 2010 overigens z'n uitstoot op een acceptabel niveau te brengen door de Cygnet op de markt te brengen, een op de Toyota IQ gebaseerde stadsauto.
Overigens is er volgens Automotive News niet alleen maar goed nieuws voor de fabrikanten die hun doel nu gehaald hebben. Fiat/Chrysler, Opel, Ford en BMW stevenen namelijk af op sancties als de daling in CO2-uitstoot in het huidige tempo wordt voortgezet. In 2021 zouden deze fabrikanten dan alsnog aan de beurt zijn.