Back to Basics: Renault Clio

Wél cruisecontrol, géén radio

Back to Basics Renault Clio
Back to Basics Renault ClioBack to Basics Renault ClioBack to Basics Renault ClioBack to Basics Renault ClioBack to Basics Renault Clio
Met 11.780 verkochte exemplaren is de Clio het best verkochte model van 2017. Op vrijwel elke straathoek is er dan ook wel eentje te vinden. Hoeveel blijft er over van dit verkoopkanon als we hem ontdoen van alle opties en hem in een naakte hoedanigheid presenteren? Wat we kunnen verklappen: Renault maakt soms opmerkelijke keuzes.

Renault Clio TCe 90 Life
€ 15.690

De huidige Clio is alweer sinds 2012 op de Nederlandse weg te vinden. Bij de facelift van zo'n twee jaar geleden is onder meer de neus aangepakt en kregen andere details een upgrade. Renault hoefde weinig te vervangen, want door de tijd heen bleef de vierde generatie Clio een populaire auto. Voor ruim 15 mille staat er een nieuwe 'Life' voor de deur met het 90 pk sterke benzineblok onder de kap. Voor een instapmodel zijn die 90 paardenkrachten meer dan genoeg. Een sprint naar een snelheid van 100 km/h neemt 13,1 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 170 km/h. Ten opzichte van concurrenten zoals de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo in de basisuitvoering is dat een flink stuk meer. Vooral ten opzichten van de Polo heb je behoorlijk meer vermogen tot je beschikking: 25 pk.

De Clio in een basisuitvoering herken je aan de buitenkant vooral door de hoeveelheid zwarte plastic onderdelen, stalen 15-inchwielen met doppen en het ontbreken van chromen sierlijsten en mistlampen. Toch behoudt de Fransman zijn stoere uiterlijk door de leddagrijverlichting en de getinte achterramen. De rode lakkleur die bij zijn introductie veel aandacht trok, heeft een meerprijs van € 695. Nee, de koper van de basis-Life moet het met de witte basiskleur doen.

Nemen we plaats in de Renault, dan vallen er enkele zaken op. Op het stuur komen wij namelijk standaard knoppen voor de cruisecontrol tegen. Een voorziening die bij de instap-Audi Q5 (€52.610) ontbreekt en daar een prijskaartje van € 347 kent. Ook bij eerder genoemde concurrenten staat de cruisecontrol op de optielijst. Kijken we echter iets verder dan het stuur, dan slaat de afwezigheid van het infotainmentsysteem een gat in het dashboard. Bij de luxere varianten van de Clio monteert Renault hier het touchscreen, nu zit er een vakje voor bijvoorbeeld de telefoon (waaruit je dan muziek afspeelt ter compensatie?). Wie het scherm toch graag wilt, kiest voor het 'Pack Essentiel'. Voor € 995 verschijnt de radio met mp3-aansluiting en krijgt de koper de handbediende airco er ook gelijk bij. Navigatie ontbreekt echter nog wel bij dit pakket. Daarvoor dient een extra investering te worden gedaan van € 395 voor de R-Link. Op vakantie met de Clio? Dan dient er nóg een vinkje op de optielijst te worden neergezet: voor €125 krijg je de kaart van Europa. De ramen aan de voorzijde zijn wel elektrisch te bedienen, net zoals de spiegels, die tevens worden verwarmd. Ook krijgt elke koper de typische Renault-kaart die de sleutel heeft vervangen. Afslaan op een helling wordt vrijwel uitgesloten door de Hill-Start Assist en boodschappen doen is een stuk gemakkelijker met de in delen neerklpabare achterbank.

De prijzen in dit segment liggen vrijwel gelijk. De vanafprijs voor een Seat Ibiza valt zo'n € 300 lager uit, de Volkswagen Polo is een fractie duurder. Ook de Ford Fiesta kost zo'n € 800 meer dan de Clio, maar daar krijg je af fabriek wél een airco en infotainment, maar weer géén cruisecontrol. Bovendien is de Ford een driedeurs, terwijl de Volkswagen, Seat en Renault standaard vijf deuren hebben. Een druk bevochten segment dus. Welke auto kies jij?

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (94)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.