Back to basics: Jeep Renegade

De kleinste maar niet de kaalste

Jeep Renegade Back to Basics
Jeep Renegade Back to BasicsJeep Renegade Back to BasicsJeep Renegade Back to BasicsJeep Renegade Back to BasicsJeep Renegade Back to BasicsJeep Renegade Back to Basics

Vijf jaar geleden voegde Jeep een nieuw compact model toe aan zijn portfolio: de Renegade. Een wat vierkant “Jeepje’ met verschillende karakteristieke stijlelementen. Vorig jaar kreeg de auto een opfrisbeurt, nu belandt hij bij ons in de configurator. Is de kleinste Jeep ook meteen de kaalste?

Jeep Renegade 1.0T Opening Edition
€27.490

Met de 1,0-liter Turbo krijg je vanzelfsprekend het minst bedeelde blok in de neus. De koper van een instap-Renegade moet het dan ook doen met de 120 pk die FCA aanbiedt. Kijk we een stapje verder, dan biedt Jeep een viercilinder 1.3 met 150 tot 180 pk. Qua prestaties levert ‘onze’ Renegade een krappe twee seconden in (11,2 tegen 9,4 seconden) bij een sprint vanuit stilstand naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt met 185 km/h minimaal 11 km/h lager dan bij de sterkere variant. Qua verbruik zou de handgeschakelde zesbak het wel wat beter doen!

Het koetswerk van de compacte SUV krijgen we standaard in een kek kleurtje voorgeschoteld. 'Colorado Red' noemt Jeep de rode lakkleur. De bumperrand rondom heeft een afstekende zwarte kleur, net als sierdelen rond de ramen en op het dak. Spiegelkappen en handgrepen worden net als de overige delen van de reguliere bumpers wel in kleur meegespoten. De voorbumper wordt standaard met mistlampen gevuld; halogeen koplampen doen hun ding een stapje hoger op de neus. Op de achterbumper treffen we (hoewel ontbrekend op de foto’s uit de configurator) parkeersensoren. 16-inch lichtmetalen wielen verbinden het stoere SUV’je met de weg. Optioneel kan dat met 17-inch exemplaren voor €695.

In tegenstelling tot de configurator* krijgt iedereen die een Renegade bestelt gelukkig wél een stuurwiel. Op dit stuurwiel treffen we in alle gevallen een cruisecontrol aan. Ook stuurwielbediening van de standaard aanwezige radio is aanwezig. De Opening Edition heeft zelfs het uitgebreide UConnect met een 8,4-inch touchscreen waarop we navigatie, DAB-radio en Apple CarPlay tegenkomen. Ook automatische airconditioning zit standaard op een Renegade. Verder worden ramen en spiegels elektrisch bediend en zijn veiligheidsmaatregelen zoals verkeersbordenherkenning een standaard goed.

Zoals we weten, kan het altijd een beetje meer, zoals in de Limited waar we grotere wielen, adaptieve cruisecontrol en volledige ledverlichting tegenkomen. Instappen in die versie kan vanaf € 28.490.

* De foto’s van de binnenkant vierden net als deze rubriek weekend en lieten veel open vakken zien. Ter illustratie hebben we het interieur van een Renegade Limited gepakt die qua uitrusting vergelijkbaar is. Daarnaast zou de 'Longitude' volgens de prijslijst de instapper voor €26.240 zijn, maar deze is uit de configurator verdwenen. Daar is de Opening Edition de instapper. 

Signalement

Merk Jeep
Model Renegade 1.0T Opening Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.605

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 190 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 48 l
Lengte / breedte / hoogte 4.236 mm / 1.805 mm / 1.667 mm
Wielbasis 2.570 mm
Massa leeg 1.320 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 600 kg
Banden215/65R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 134 g/km

PRIVATE LEASE Jeep Renegade

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.