Jeep Renegade 4xe 240 PHEV S (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Renegade 4xe 240 PHEV S |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 49.380 km |
De introductie
- 6 km
Dag lezers & collega autoliefhebbers,
Morgen, 16 maart, mag ik “mijn” nieuwe Jeep renegade 4XE ophalen. Met de E van elektriciteit. “Mijn” heb ik tussen aanhalingstekens gezet want het is een lease auto. Mijn huidige werkgever wil voor de duurzame uitstraling dat we auto’s met een stekker rijden. Voor de bijtelling was een volledig elektrische auto natuurlijk voordeliger geweest maar ik zag dat (nog) niet zitten met mijn gebruik. Ik rij simpelweg te veel km’s per jaar (50-55K km) én mijn reizen zijn vaak flinke afstanden per enkele reis.
Ik heb op dit moment een project in de buurt van Groningen bijvoorbeeld, voor mij 260 km rijden. Toen ik daar met een collega laatst naar toe ging, in zijn tesla, moesten we zowel op de heen als terug weg onderweg opladen aan een kille laadpaal langs de snelweg. Buiten dat je letterlijk voor paal staat naast de andere tesla-lease-lullen kost dat dus bijna 90 minuten extra op al een lange werkdag. Daar op die parkeerplaats, om 5:30 in de morgen, ging voor mij de knop om; ik ben niet klaar voor een volledig elektrische auto.
Maar wat wil je dan wel rijden? Dat was een goede vraag…. De spelregels die ik meekreeg waren een maximale consumentenprijs van 62500 euro en een leaseprijs van maximaal 1050 euro per maand. De keuze is verder niet helemaal vrij, wij moeten een auto kiezen uit het aanbod van firma van mossel. Zelf wilde ik hoog zitten, ruimte voor een gezin met twee kinderen en een automaat. En het moest leuk zijn, want voor ruim 400 euro netto bijtelling wil je er privé ook wel wat tijd in spenderen.
Bij enkele collega’s zag ik de ford kuga hybride. Een mooie auto maar wel een beetje saai uiterlijk. De volkswagen golf 8 gte die een andere collega is gaan rijden vind ik in zijn grijze kleur heel gaaf. Maar die is niet hoog en heeft niet de uitstraling die ik zoek. Ik ben over een paar weken toch echt al weer veertig jaar oud, een “golfje gti/gte” past daar niet bij in mijn beleving.
En toen kwam opeens een filmpje van de nieuwe 4XE jeep voorbij. Dat zag er leuk uit! Maar een Italiaanse Amerikaan, blijft dat heel? Kan dat goed rijden? Na wat speuren op het internet leerde ik dat de S versie 240 pk heeft en heel erg vol is qua opties. Ook zat deze ruim in mijn budget en dat was ook wel erg fijn (bijtelling!).
Na een paar nachtjes slapen hadden we besloten om alle vooroordelen over Italiaanse en Amerikaanse auto’s en hun geschiedenis achter ons te laten en een afspraak te maken voor de proefrit. Dit kon een aantal weken geleden bij Jeep in Breda. Dit was trouwens een hele prettige dealer ervaring bij van mossel, stukken aangenamer dan de ervaringen die ik met deze firma heb in de Audi filialen. Er stond een zwarte 240 S versie voor ons klaar die we een ruim uur konden testen.
De eerste indrukken waren goed. Dit gefacelifte model ziet er toch een stuk hoogwaardiger uit dan het eerste model. Het verraste me wat kleine aanpassingen kunnen doen. Het rijden beviel ook prima. Je hebt het gevoel in een enorme auto te zitten door de grote ruit en brede motorkap voor je. Met 240 pk heb je ook ruim voldoende vermogen al is het nooit een bloedsnelle auto. Wat verder opviel is dat stoelen erg goed zitten. En dat was voor mij wel een punt komende uit heerlijke volvo stoelen. Al met al was een prettige ervaring en kwamen we met een grote glimlach uit de auto. Dit moest hem worden, nouja… de witte die in de showroom stond. In combinatie met alle zwarte accenten (i.p.v. chroom) is die toch wel érg leuk.
Morgen haal ik hem op en dan kunnen de echte eerste ervaringen beginnen. Een uur proefrijden is leuk, maar het echte leven met deze auto begint morgen pas.
De eerste 250 KM
- 259 km
Inmiddels is de Jeep door mij opgehaald en zijn de eerste 250 km gereden. Nu is het tijd om zaken uit te proberen waar je tijdens de proefrit geen tijd voor hebt of minder waarde aan hecht. Zo kan ik nu pas vertellen dat android auto heel erg goed werkt in de jeep. Dat heb ik weleens anders gelezen in reviews van een renegade maar in combinatie met mijn samsung s21 werkt het vlekkeloos. Zo ook de tomtom navigatie die standaard is. Dat werkt heel simpel en duidelijk. Ook de u-connect app werkt goed en is handig om te zien of je auto is opgeladen. Tot nu toe geen reden tot klagen.
Dan het rijden; ook dat is helemaal prima. Deze renegade is zeker niet langzaam. Puur elektrisch haal ik net iets meer dan 50 km wat betekend dat mijn woon werk rit (op kantoor dagen) zonder een druppel benzine kan voltooien. Het opladen kan in 6 verschillende standen. Op stand 6 was de auto opgeladen (0%-100%) in 1,5 uur. Deze nacht heb ik de auto opgeladen op stand 1, ook vanaf 0% tot 100%, en dan neemt de auto daar een flinke 10 uur voor. Dat is een groot verschil. Nu ik dit geprobeerd heb zet ik hem wee in de standaard setting 3.
Tot nu valt het op dat door het hoge gewicht, de koni vering en 19 inch wielen de auto best stug is. Ik hou daar wel van maar échte suv liefhebbers kunnen dit oncomfortabel vinden. Een ander ding blijft dat de auto groot en breed lijkt als je achter het stuur zit. Dat is even wennen want zo enorm is de auto eigenlijk niet.
Aankomend weekend gaan we op roadtrip naar Groningen, ik ben benieuwd wat we van de auto vinden na 700 km rijden in een weekend. Wordt vervolgt.
5000+KM update
- 5.440 km
Zo, het is weer tijd voor een kleine update. Ik heb nu ruim 5400 km gereden en ben al wat meer aan de auto gewend. Ik ben nog steeds blij met de auto door de looks en de beleving maar er zijn toch ook wel wat puntjes te noemen die beter kunnen....
1. Tomtom navigatie; De positieve kanten zijn de duidelijke kaarten en het bedieningsgemak. De negatieve kant is dat héél veel adressen niet herkend worden. "nuttige punten" kan je niet gebruiken, tomtom vindt blijkbaar niets nuttig want hij vindt er geen één.
2. De bridgestone banden.;Prima in droog weer, maar met het kleinste spatje regen in lage temperaturen verliezen ze erg snel grip. De combinatie hoog gewicht met 240 pk vermogen kunnen ze niet aan.
3. De automaat; Hij werkt prima maar is (bij snelle inhaalacties/vragen om vermogen) niet fijngevoelig. Als je er echt even iets van vraagt neemt hij de verzetten erg lomp. Past bij de auto maar had ook wel wat vloeiender gekund.
4. De afneembare trekhaak van Jeep; Bij mijn vorige volvo was ik gewend aan een Brink systeem. De haak schoof je in het systeem met een grote klik en het zat muurvast. Bij de Jeep moet je een borgpen onder de auto door een balk schuiven, dan de haak op zijn kop er in, 180 graden draaien, borgpen omhoog trekken, borgpalletje over een ander pinnetje trekken, nogmaals draaien.... enz enz enz. 100% geklooi, vieze handen, vieze broek, enz. Daarnaast zit het grootste deel van dit systeem altijd in het zicht, ik had beter een vaste haak kunnen kiezen op deze manier.
5. Het verbruik; Voor een hybride met een 1.3 turbo motor is het verbruik hoog te noemen. 9,5 KM per L benzine, in hybride modus. In e-save modus (opladen onder het rijden) doe je 8 KM per liter bij een snelheid van 100 km/u. Door de "stroomlijn" had ik ook geen grote verwachtingen maar dit is wel heel fors. Lang leve de tankpas....
Dit zijn mijn vijf punten van kritiek maar in het algemeen is het een erg fijne auto om in te rijden. Zeker op lange stukken is het goed leven in de Jeep.
The end!
- 49.380 km
Ik zal weer eens een kleine update geven.
Maandag ga ik na ruim een jaar gebruik deze auto weer terug geven aan de leaseboer. Ik verander van baan en ga weer lekker een (youngtimer) prive auto rijden. Als autoliefhebber is dat toch wel erg fijn, lekker kunnen pielen aan je eigen auto.
Het eindoordeel van de Jeep:
Nog steeds een erg leuke auto die mij niet in de steek heeft gelaten. De wat lompe automaat wen je uiteindelijk aan, maar het haalt de rijbeleving wel naar beneden. Zoń verschrikkelijke luie ouderwetse automaat past niet meer bij een moderne auto. Verder heb ik een periode gehad dat de auto niet meer wilde opladen. Dit was met een software update verholpen.
Kort samengevat heb ik prima gereden met deze leuke auto!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.