Jeep Renegade - Suzuki Vitara - Dubbeltest

De container voorbij

Jeep Renegade Suzuki Vitara SUV Urban cross-over
AutoWeek 36 2019
AutoWeek 36 2019

Je leest het in AutoWeek 36 2019

Laat je niet misleiden door de hoekige vormen; behalve de uiterlijkheden hebben de Jeep Renegade en Suzuki Vitara weinig te maken met de kloeke terreinauto’s waarmee je de twee modellen wellicht associeert. Het zijn gewoon alledaagse SUV’s in een stoer jasje. Beide zijn recent opgefrist, een mooie aanleiding voor een vergelijk.

Ooit was het simpel: vorm volgde functie, dus waren terreinauto’s recht en hoekig. Maar zo is het natuurlijk allang niet meer. Terreinwagens werden SUV’s, en die transformeerden op hun buurt in allerhande cross-overs. Je krijgt ze tegenwoordig in velerlei soorten en maten, met verpakkingen die de oervorm van de 4x4 haast doen vergeten. Gelukkig is er nog een merk als Jeep, dat in elk geval qua uiterlijk zijn afkomst niet verloochent. Zelfs de Renegade, de kleinste van het merk, is een stoer ding om te zien, een statement. Dat hij zijn techniek deelt met de Fiat 500X, doet daar niets aan af. Bij de eind vorig jaar geïntroduceerde facelift zijn de uiterlijke veranderingen beperkt gebleven tot een grille met meer afgeplatte sleuven, licht gewijzigde bumpers en licht- units en nog wat andere kleine zaken. Gelukkig, het is nog steeds ‘gewoon’ een Jeep. Onderhuids was er meer te melden, want FCA gebruikte de Renegade om een nieuwe generatie motoren te lanceren. De ongeblazen 1.6 E-torq maakte plaats voor een 1.0 turbodriecilinder, die we eerder dit jaar hebben getest tegen de Hyundai Kona.

Dit keer is het de beurt aan de eveneens kakelverse 1.3T, die de 1.4 MultiAir vervangt. Die cijfers in de benaming zijn een kwestie van afronding, want het verschil tussen 1.332 en 1.368 cc is te verwaarlozen. En al is het achtervoegsel MultiAir verdwenen, de techniek van de variabele inlaatklepopening is nog wel degelijk aanwezig en werd verder verfijnd. Het resultaat hiervan en van andere vernieuwingen is een basisvermogen en -koppel van 150 pk en 270 Nm, respectievelijk 10 en 40 stuks meer dan de oude viercilinder leverde. In combinatie met 4WD is er ook een 180 pk- versie, wij doen het echter met aandrijving op de voorwielen. Daarmee is de 1.3T altijd gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling, DDCT geheten.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Jeep Renegade - Suzuki Vitara - Dubbeltest

De container voorbij

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Jeep Renegade - Suzuki Vitara - Dubbeltest

De container voorbij

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PRIVATE LEASE Jeep Renegade

DirectLease
Jeep Renegade 1.5T e-Hybrid Limited (5D/7A)
€ 579
 

Gerelateerde forumtopics