AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

AutoWeek 37: Viva Italia

AutoWeek Cover 37 2013
Deze week staat AutoWeek volledig in het teken van Italië. We gaan op bedevaart naar Ferrari's thuisbasis Maranello, rijden met allerlei Italianen en vragen om een nieuwe De Tomaso Pantera ...

'Beste oliesjeik ...' Zo openen we AutoWeek 37. Nee, een oliesjeik is niet bepaald Italiaans, maar wat volgt, is een open brief met de smeekbede om flink wat oliedollars te pompen in de wedergeboorte van het merk De Tomaso. Krijgen we antwoord?

Van Ferrari-ristorante via Ferrari-shop en Ferrari-bar naar de Ferrari-galleria. In Maranello is het onmogelijk te ontsnappen aan het steigerende paard. Zelf rijden kan ook: voor tien minuten in een 458 betaal je € 100. Zonder begeleiding op pad? Prima. Wel even € 20.000 borg betalen.

Een stukje verderop in Supercar Valley werd de Lamborghini Gallardo LP 560-4 van onze Posterstory in elkaar gezet. Zijn specificaties (V10, 560 pk, 540 Nm, 324 km/h) klinken angstaanjagend, maar je bent, ondervinden we, binnen een mum van tijd één met deze woeste cabrio.

Aan de Maserati Quattroporte van Tiddo Ekens is al voor € 88.000 versleuteld. Gelukkig nam de vorige eigenaar daarvan het meeste voor zijn rekening. Doorstaat de auto de Klokje Rond-keuring?

Abarth, Ferrari, Lancia, Stranguellini … Wat? Tja, de meeste mensen zullen het merk vergeten zijn, maar in de eerste helft van de vorige eeuw maakte Stranguellini furore met schitterend vormgegeven sportauto's.

Vorig jaar was de Alfa Romeo Disco Volante nog een studiemodel, nu is hij productieklaar. En wat is deze vliegende schotel op basis van de 8C een schitterende, sexy droomauto.

Alfa Romeo Spider … Dat klinkt een stuk lekkerder dan Golf Cabrio, niet? Deze roadster, die werd gemaakt van 1994 tot 2006, is een prima, mannelijk alternatief voor (vrouwelijke) auto's als de Mazda MX-5 en BMW Z3. We zetten de plus- en minpunten van deze Italiaan voor je op een rij.

Sergio Pininfarina, één van de meest invloedrijke en getalenteerde auto-ontwerpers ooit, stierf vorig jaar zomer. Zijn studio heeft nu een eerbetoon aan de oude meester gemaakt, uiteraard op basis van een Ferrari. En het moet gezegd: de Pininfarina Sergio zou absoluut de goedkeuring van zijn naamgever hebben gekregen.

De vreemde eend in deze Italiaanse AutoWeek is de Nissan juke. De Japanner neemt het in de Dubbeltest op tegen de Turijnse Fiat 500L Trekking. Wie trekt in deze spaghettiwestern aan het langste eind?

Verder in AutoWeek 37: de Bizzarrini Manta uit 1968, la dolce vita in Nederland en drie bevallige Italiaanse modellen in Te Koop Aangeboden.

AutoWeek 37 ligt vanaf vandaag in de winkel, maar je kunt hem ook online bestellen via autoweek.nl/bestel