Autoverkopen 2019 voorzichtig van start
BMW in de lift dankzij X-factor
Alle merken in de top-10 doen het afgelopen maand slechter dan in januari 2018. Op BMW na dan, waar vooral de X-modellen voor uitstekende cijfers zorgen.
De zojuist afgesloten eerste maand van 2019 laat een voorzichtige start van het nieuwe jaar zien. In totaal werden er 47.701 nieuwe personenauto's op kenteken gezet en dat is bijna 19 procent minder dan dezelfde maand vorig jaar. Desondanks is er nog geen reden om naar de Prozac te grijpen. In december stonden de servers van de RDC te roken om nog even zo veel mogelijk 50 plus-EV's op kenteken te zetten en dat vertekent de cijfers in vergelijking met afgelopen maand. Volgens de eerste analyse van Bovag zit het verlies vooral in de particuliere sector.
Volkswagen registreerde 7.312 auto's. Dat is fors minder dan januari 2018 (10,171), maar nog steeds genoeg om de koppositie te behouden. Dat doet het ook in de modellen-top-10, met de Golf op 1, de Polo op 2, de Up op 5 en de T-Roc op 9. Ook nummer 2 in de merkenparade, Opel, behoudt zijn positie. Peugeot neemt positie 3 over van Renault, dat terugvalt naar 9. Daar is het vooral de Clio, tot voor kort nummer 2 van Nederland, die met de opvolger op komst toch echt moet toegeven aan de tand des tijds. Dat gegeven neemt een flinke hap uit de cijfers van Renault, maar ook de Mégane, Twingo en Captur werden afgelopen maand een stuk minder vaak geregistreerd.
De enige stijger in de merken-top-10 is BMW, dat van 2.632 in januari 2018 naar 3.040 afgelopen maand klimt. Dat is duidelijk de X-factor: een verse X3 met een flinke scheut X2, X4 en X5 zorgt daar voor de winst. Hyundai boekt forse verliezen met de i10, Ioniq en Tucson, maar haalt gelukkig wat terug met de populaire Kona.
Peugeot betreedt afgelopen maand het erepodium en doet dat dankzij successen met de 108, 3008 en 5008. Zelfs de 308 weet zijn tempo nog aardig vast te houden. Dat de 208 op zijn retour is, is gezien de aanstaande onthulling van zijn opvolger niet meer dan logisch.
Merken januari
2019 | 2018 | ||
1 | Volkswagen | 7.312 | 10.171 |
2 | Opel | 3.692 | 4.871 |
3 | Peugeot | 3.479 | 3.825 |
4 | Ford | 3.088 | 3.557 |
5 | BMW | 3.040 | 2.632 |
6 | Kia | 2.584 | 3.671 |
7 | Skoda | 2.499 | 2.518 |
8 | Volvo | 2.446 | 2.416 |
9 | Renault | 2.011 | 3.917 |
10 | Hyundai | 1.787 | 2.748 |
Modellen januari
2019 | 2018 | ||
1 | Volkswagen Golf | 2.230 | 2.184 |
2 | Volkswagen Polo | 2.087 | 2.603 |
3 | Ford Focus | 1.407 | 942 |
4 | Kia Picanto | 1.243 | 1.380 |
5 | Volkswagen Up | 1.134 | 1.925 |
6 | Skoda Octavia | 1.007 | 901 |
7 | Ford Fiesta | 956 | 1.535 |
8 | Opel Astra | 921 | 819 |
9 | Volkswagen T-Roc | 889 | 634 |
10 | Peugeot 108 | 834 | 701 |
Alle cijfers en een uitgebreide analyse lees je in AutoWeek 6, die woensdag 6 februari verschijnt.