Autoverkoop-Top 10: de Volkswagen Polo uitgelicht
Sterke naam blijft steken op plek negen
- Elco van der Meer
- Achtergrond
In de top 10 bestverkochte auto’s van vorig jaar zijn we op de negende plek beland. Daar staat de Volkswagen Polo, die een jaar eerder nog goed was voor een zesde positie. Afgelopen jaren vielen nog altijd 6.679 Nederlanders voor een nieuwe compacte Volkswagen. Kijk er nog maar eens goed naar, het is de laatste traditionele B-segmenter in de top tien.
Als je dacht dat iedereen inmiddels voor een SUV kiest heb je het mis, in ieder geval bij Volkswagen. De Polo is ieder geval flink populairder dan zijn SUV-broertjes T-Cross en Taigo, die respectievelijk goed zijn voor de posities 58 en 62.
Polo VI, sinds 2017
De huidige generatie Polo is de zesde sinds de naam in 1975 werd geïntroduceerd. Gek genoeg is het bij de Polo niet gebruikelijk om dit te vermelden, terwijl men bij de Golf al vrij gauw een generatienummer noemt. In ieder geval, de huidige Polo werd geïntroduceerd in het derde kwartaal van 2017 en gaat dus alweer bijna acht jaar mee. In 2021 kreeg het model een relatief uitgebreide facelift om hem in lijn te brengen met de rest van het gamma, maar van een opvolger is nog geen sprake. Je zult dus nog wel even in een actueel model rondrijden, zelfs als je nu nog een nieuwe Polo koopt.
Polo wint tests overtuigend
Begin 2018 draaft de dan nieuwe Volkswagen Polo op in zijn eerste AutoWeek Multitest. Tegenover de Ford Fiesta en Renault Clio bewijst hij zich door met afstand op de eerste plek te eindigen. Maar liefst 30 punten scoort-ie, tegen respectievelijk 24 en 23 voor de Ford en de Renault. “De Polo rijdt en voelt als een auto uit een grotere klasse en heeft een ruim interieur”, luidt de klinkende conclusie. Ook het volwassen dashboard, de royale stoelen en gedegen weggedrag spreken voor hem. “De Polo stuurt niet uitgesproken direct of sportief, maar wel heel evenwichtig.”
Een paar maanden later mag de Volkswagen opnieuw opdraven, nu tegen een delegatie van Mazda, Kia en Nissan. Ook hier wint de Polo, zij het met een minder grote afstand ten opzichte van de rest. “De Polo combineert de pluspunten van de Mazda 2 en Kia Rio en is een echte allemansvriend met nog meer ruimte, veel verfijning én een bijzonder mooi interieur.” Een jaar later doet de Polo het nog eens dunnetjes over door opnieuw een overwinning in de wacht te slepen. Tegenover de Toyota Yaris en de Peugeot 208 heeft de Polo het moeilijker, vooral de Japanner blijkt een harde dobber. Sterker nog: “Foutloos is de Polo niet en als de Yaris iets ruimer was geweest, zou die hier op de eerste plek zijn geëindigd.”
Ook in de AutoWeek Duurtestgarage stond ruim zes maanden lang een Volkswagen Polo, waarmee ruim 20.000 kilometer werd afgelegd. “Je kunt hem er goed bij hebben. Hij is nooit luidruchtig aanwezig, maar hij is er altijd en hij doet wat hij moet doen. Een aangename gast”, was de conclusie. Daar doet een bijzonder bijgeluid bij ingestuurd achteruitrijden niets aan af.
Gebruikers waarderen gemiddelde
Ook eigenaren en gebruikers van een Polo delen graag hun ervaringen met anderen. Daaruit blijkt eigenlijk wat we al wisten: Volkswagen is erin geslaagd om een heel goed gemiddelde te vinden waarmee eigenlijk iedereen uit de voeten kan. “Vier volwassen passen precies en voorin heb ik nooit ruimte te kort gehad (zelf 1.90 meter lang)”, schrijft de eigenaar van een Polo GTI.
Ten opzichte van de vorige Polo wordt de toegenomen ruimte eveneens ervaren. “Het verschil met de vorige generatie is erg groot en twee stappen vooruit”, meent de eigenaar van een Polo 1.0 TSI uit 2019. “Met mijn 1,89 meter kan ik prima in de auto zitten, ook achter mijzelf op de achterbank, dat was in de vorige generatie Polo wel anders.” Ook een dieselrijder is in zijn nopjes: “Ik ben opgehouden met bijhouden hoe vaak de Polo al voor een Golf is aangezien.”
Over het zitcomfort zijn de meeste rijders eveneens te spreken, tenzij het om de Polo Trendline of Comfortline gaat. “Voor langere ritten of veel gebruik raad ik aan om niet de standaard stoelen te kiezen”, schrijft de eigenaar van zo’n Polo Comfortline. “Na een aantal weken was ik volledig gewend aan de auto”, schrijft een andere gebruiker die in eerste instantie klaagde over last van zijn onderrug.
Grote technische malheur lijkt aan de Polo voorbij te gaan, al was er in het begin een probleem met mogelijk losschietende gordels. Een terugroepactie zou dit verholpen moeten hebben, maar let er bij de aanschaf van een gebruikte Polo wel op dat deze 'recall' daadwerkelijk is uitgevoerd. Daarnaast klagen eigenaren van Polo’s met adaptieve cruise control dat deze spontaan uitvalt bij stevige regenbuien en zich niet altijd herpakt als het opklaart. Tot slot laten meerdere rijders weten dat de handgeschakelde versnellingsbak niet zo degelijk aanvoelt en de achteruitversnelling zich moeilijk laat inleggen.
2025: stijgen of dalen?
De Volkswagen Polo lijkt niet voor niets de enige B-segment hatchback in de verkoop-top 10. Ondanks zijn inmiddels gevorderde leeftijd is en blijft het een geraffineerde, ruime metgezel die er nog steeds in slaagt de concurrentie op afstand te houden. Of dat ook in 2025 het geval gaat zijn? De voortekenen zijn alvast gunstig. Tot en met maart 2025 zijn er al meer exemplaren verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.