'Autoverkoop enige sector met krimp'
Krimp van één procent verwacht
De autoverkoop in Nederland kende eind vorig jaar een korte opleving door fiscale veranderingen, die op 1 januari ingingen. De wijzigingen joegen de verkopen in de laatste maanden van vorig jaar op. Veel bedrijven en particulieren vervroegden de aankoop van een nieuwe auto, waardoor dit jaar een dip in de verkopen is te zien.
De autobranche krimpt naar verwachting met 1 procent, aldus Rabobank. Vorig jaar groeide de sector nog met 3 procent. De zakelijke dienstverlening profiteert van de toegenomen bedrijvigheid in handel en industriesectoren en groeit naar verwachting met 4,2 procent het meest. De bouw was afgelopen jaar nog de bedrijfstak met de grootste ontwikkeling, maar de 8,2 procent groei van toen vlakt af naar 4 procent.
De sector horeca en recreatie doet het dit jaar ook weer goed door hogere uitgaven van consumenten en bedrijven. Vooral horeca in toeristische gebieden plukt de vruchten van de groei. De opkomst van horeca rondom supermarkten en de verdere opmars van AirBnB zorgen wel voor toenemende concurrentie.