AutoRAI 2017 gaat niet door
'Te weinig animo bij de merken'
Amsterdam RAI, de organisator van de AutoRAI, en RAI Vereniging (de branchevereniging van auto-importeurs en aandeelhouder van Amsterdam RAI) maken het afblazen van de AutoRAI 2017 wereldkundig middels een persbericht. Daarin schrijven de partijen dat het concept van de AutoRAI 2015 weliswaar 'internationale waardering' opriep maar dat dit 'helaas onvoldoende basis heeft gegeven voor continuïteit naar de toekomst toe'.
"Vanuit de importeurs was de animo voor de editie van 2017 minimaal en er waren al een aantal merken die definitief niet meer mee wilden doen. Daarom hebben wij nu de knoop doorgehakt en de AutoRAI van 2017 afgeblazen. Wij moeten immers ook door met onze planning", aldus woordvoerder Johan Tensen van RAI Amsterdam. Volgens hem is de deur 'definitief gesloten'.
Bij veel importeurs wordt met verbazing gereageerd op het nieuws. Zoals bij Pon, importeur van onder andere Volkswagen, Audi en Seat. "Wij zijn verrast dat de AutoRAI het evenement zo rigoureus van de kaart heeft geveegd, we begrijpen de urgentie niet zo goed. Er is blijkbaar een verschil van inzicht", aldus woordvoerder Jacques Geijsen. Volgens hem staat Pon nog altijd open voor een gezamenlijk evenement. "Er waren en zijn nog volop gesprekken gaande, wij denken dat er behoefte aan is en dat het mogelijk is."
Geijsen is van mening dat er wel iets aan het concept van het auto-evenement moet veranderen. "We zouden ons meer op B2B ('business to business', bedrijven onder elkaar, red.) willen richten, met meer retail- en minder publieksdagen. Dat zie je in andere sectoren van de markt ook." De woordvoerder van Pon laat weten dat het evenement ook op een andere locatie dan de RAI zou kunnen plaatsvinden.
Bij Peugeot zijn ze de resultaten van de afgelopen AutoRAI nog aan het analyseren. "Daar hebben we ongeveer zes maanden voor uitgetrokken, pas daarna zouden we een besluit nemen over de editie van 2017", laat woordvoerster Ellis Blase weten. Collega Janet Richter zegt namens Renault Nederland 'dat zij als merk niet zo veel hebben toe te voegen aan het besluit van de RAI'.
Bij Opel kijken ze met een goed gevoel terug op de afgelopen AutoRAI. "Daarom hadden wij een positieve intentie voor de editie van 2017", zegt Jeroen Maas namens het merk. Ook hij is verrast door het bericht dat het evenement nu al is geschrapt door Amsterdam RAI. Sebastiaan van de Pol en Guido Roozekrans sluiten zich namens respectievelijk Ford Nederland en Louwman en Parqui (Toyota en Lexus) bij deze uitspraak aan.
Ook Huub Dubbelman, hoofd corporate communications bij Mercedes-Benz, vindt het afblazen van de AutoRAI door Amsterdam RAI 'verbazingwekkend'. "Zij werken in opdracht van de importeurs. Blijkbaar zijn ze niet bij machte een concept aan te bieden dat aansluit bij de wensen van de industrie."
"De AutoRAI is een uniek platform waarop de branche naar publiek en politiek kan laten zien waar het voor staat. Wij zaten in ieder geval nog lang niet in de fase dat we wilden afhaken voor de RAI. Het voordeel is dat er nu nog nog voldoende tijd en ruimte is voor nieuwe initiatieven", besluit Dubbelman.