Audi S4 nu met V8

Audi A4
Als Audi met een S of RS-versie uitkomt, weten de liefhebbers al dat er aan vermogen geen gebrek zal zijn. Dat geldt ook voor de nieuwe Audi S4.

Als Audi met een S of RS-versie uitkomt, weten de liefhebbers al dat er aan vermogen geen gebrek zal zijn. Dat geldt ook voor de nieuwe Audi S4.
Opvallend zijn ze niet, die snelle Audi's. Je moet meestal goed kijken om aan kleine details te ontdekken dat je met een 'S'-uitvoering te maken hebt. Zo zal niet meteen opvallen dat de nieuwe S4 ten opzichte van de A4 20 mm verlaagd is. Wél opvallend zijn de verchroomde huizen van de buitenspiegels, de kleine achterspoiler en de twee dikke uitlaten.
Echte kenners zien bovendien de iets afwijkende, in de kleur van de carrosserie gespoten voorbumper, de aluminiumkleurige 'honingraaggrille', dorpels in carrosseriekleur en de zwarte beschermstrips op de portieren. Xenon-koplampen met titaniumkleurig binnenwerk en niet te vergeten de 18-inch Avus-velgen plus de kleine S4-logootjes op de grille en achterklep completeren het uiterlijk van de S4.
Het échte nieuws is dat Audi vond dat de 2,7-liter zescilinder plus dubbele turbo met 265 pk niet meer voldoende is voor een S4. Hij is vervangen door de 344 pk sterke 4,2-liter V8 uit de A8 en die door een paar wijzigingen onder de kap van de S4 past. De V8 heeft een maximum koppel van 410 Nm bij 3500 tpm en weegt 195 kg en dat is net zo zwaar als de V6 biturbo.
De S4 heeft een topsnelheid van 250 km/h (begrensd) en sprint van 0-100 km/h in 5,6 s (de Avant in 5,8 s). Audi geeft een gemiddeld verbuik op van 13,3 (Avant 13,4) l/100 km.
In AutoWeek no. 51 van woensdag 11 december staat de eerste rij-impressie met de S4. We kunnen alvast zeggen dat de V8 fantastisch presteert. De gewicht/pk-verhouding van de S4 is dan ook wat gunstiger dan voorheen. De V8 is gekoppeld aan een zesversnellingsbak; de 6-traps Tiptronic komt in de herfst beschikbaar.
Uiteraard heeft de S4 quattro-vierwielaandrijving, dat ervoor zorgt dat hij lang een grote stabiliteit in de bochten vertoont.
De onverstoorbare wegligging en het scherpe stuurkarakter gaan gepaard met een hard afgesteld onderstel. Dat past natuurlijk wel bij een sportieveling als de S4, maar op lange ritten zou iets meer comfort gewenst zijn.
Audi biedt de keuze het interieur naar eigen smaak samen te stellen. Standaard op een S4 zijn in ieder geval elektrisch verstelbare Recaro-stoelen in een combinatie van stof en leer. Achterin eveneens Recaro-meubilair. Het dashboard heeft een horizontale lijst in carbon-look en instrumenten met grijze wijzerplaten. Een met leer bekleed stuur met S4-logo ontbreekt evenmin. De sportieve Audi heeft wel een pittige prijs: hij kost € 72.900, terwijl de Avant voor € 74.900 in de prijslijst zal staan. De nieuwe versies worden in maart bij de Nederlandse Audi-dealers verwacht.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.