Audi S1 officieel onthuld, inclusief prijzen

Audi S1
Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1Audi S1
Audi heeft de S1 en S1 Sportback officieel onder het doek vandaan gehaald. De sportieve topmodellen van de A1-reeks hebben 231 pk onder het kapje en Audi heeft er ook al een prijskaartje aan gehangen.

De laatste keer dat we de Audi S1 gecamoufleerd zagen rondrijden, was het nog speculeren over het exacte aantal pk's dat Audi de 2.0 TFSI zou gaan meegeven. Het blijkt dat we er met onze schatting van 220 à 230 pk niet ver naast zaten; de S1 heeft precies 231 pk aan boord, het koppel bedraagt 270 Nm.

De krachten worden via een handgeschakelde zesbak verdeeld over alle vier de wielen, Quattro-aandrijving is namelijk standaard op de nieuwkomer. Een S-Tronic-transmissie staat voorlopig niet op de planning dus dat wordt weer gewoon ouderwets zelf poken.

Audi geeft voor de S1 een 0-100 km/h-tijd op van 5,8 seconden; de Sportback doet er welgeteld 0,1 seconde langer over. De topsnelheid bedraagt 250 km/h. Het gemiddelde verbruik ligt op 7,0 l/100 km (CO2-uitstoot 162 g/km) voor de driedeurs-S1, voor de versie met twee portieren extra is dat 7,1 l/100 km (CO2 166 g/km).

Het Quattro-systeem bestaat uit een hydraulische meervoudige plaatkoppeling op de achteras. Daarbij dient het stabiliteitssysteem ESC als elektronisch sper, dat – indien nodig – de individuele wielen kan afremmen om te voorkomen dat de S1 tractie verliest. De bestuurder kan via Drive Select kiezen uit verschillende rijmodi, waarbij de reacties van het gaspedaal en de hardheid van de dempers worden aangepast.

Na het zien van de uitgelekte foto's van gisteren kent het uiterlijk en innerlijk van de S1 geen geheimen meer. Je herkent 'm aan een splitter aan de voorkant, zijskirts, 17-inch lichtmetaal (18-inch is een optie), een dakspoiler en vier eindpijpen die uit de diffuser priemen. Led-achterlichten en Xenon Plus-koplampen met rode accenten in de behuizing maken het uiterlijk vertoon compleet.

Binnenin keert de carrosseriekleur terug op de middentunnel rondom de pook en zijn de ventilatieroosters rood omringd. Verder zien we S-instrumenten met grijze wijzerplaten, pedalen van roestvrij staal en een setje sportstoelen, die naar wens zijn te vervangen door 'Super'-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun.

De Audi S1 en S1 Sportback, die ook de meteen facelift van de A1-reeks vertegenwoordigen, zullen in maart hun publieksdebuut maken tijdens de salon van Genève, in mei staan ze bij de Nederlandse dealers. De prijzen zijn al bekend: voor de S1 dien je € 38.900 achter te laten bij de dealer, voor de S1 Sportback wordt € 1.000 extra gerekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (154)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.