Audi RS4 onthuld op quattro-jubileum

Audi RS4
Audi RS4 quattroAudi RS4 quattroAudi RS4 quattroAudi RS4Audi RS4 quattro
Audi heeft het 25-jarig jubileum van zijn quattrotechniek kracht bij gezet met de onthulling van de nieuwe RS4. Hij is uitgerust met een bijzondere, 420 pk sterke V8 FSI-motor.

Audi heeft het 25-jarig jubileum van zijn quattrotechniek kracht bij gezet met de onthulling van de nieuwe RS4. Hij is uitgerust met een bijzondere, 420 pk sterke V8 FSI-motor.

Tijdens een feestelijke bijeenkomst is het feit gevierd dat Audi vijfentwintig jaar geleden een nieuw aandrijfconcept introduceerde. De innovatieve quattrotechnologie zorgde voor een revolutie in de auto-industrie en de autosport. Wereldwijd zijn er in een kwart eeuw ruim 1,8-miljoen quattro's verkocht.
Het jubileum werd gevierd tijdens de quattro Night in het Audi Forum in Ingolstadt, de thuishaven van Audi. Om de festiviteiten nog extra glans te geven, werd bovendien de Audi RS 4 onthuld. De RS4 is de nieuwste snelle sportsedan van quattro GmbH.
Audi's RS-historie is wat jonger dan die van de vierwielaandrijving. De eerste, de RS2 dateert uit 1994 en was de snelle versie van de Audi 80 S2 Avant. Met hulp van Porsche werd de motor getuned van 230 naar 315 pk en de RS2 kreeg bovendien Porsche remmen. De RS2 verdween na twee jaar met de komst van de Audi A4. In 2000 kwam de RS4 op basis van de S4 Avant, waarvan de 2,7-liter V6 Biturbo werd opgekieteld van 265 naar 380 pk. Met de komst van de RS6 in 2002 kwam er voor het eerst een sedan als RS.
De in nieuwe RS4 toegepaste permanente vierwielaandrijving is van de jongste generatie en heeft asymmetrisch-dynamische koppelverdeling en een zelfsperrend centraal Torsendifferentieel. De quattro-aandrijving wordt gecompleteerd met Dynamic Ride Control (DRC), wat het rollen en duiken van de carrosserie tegen gaat.
Uiteraard zijn ook de remmen van de nieuwe RS4 op hun taak berekend. De 18-inch wielen herbergen geventileerde schijven die voor een diameter hebben van 365 mm en achter van 324 mm. Door de optimale luchtgeleiding, onder meer ook aan de onderkant van de auto, zorgt ervoor dat ze goed gekoeld blijven zodat de neiging tot 'fading' onderdrukt blijft.
Verder heeft Audi ook zijn nieuwste generatie ESP in de RS4 toegepast, zonder de sportieve kwaliteiten van de auto te vergeten. Zo treedt het systeem op een later moment en voor kortere tijd in werking dan bij een normale auto. Er is ook een zogenaamde drogeremmenfunctie geïntegreerd, die ervoor zorgt dat de remblokken regelmatig heel zacht tegen de schijven worden gedrukt en op die manier worden gedroogd.

Snelloper
Verder past Audi nu voor het eerst de nieuwe 'snelloper' toe, een FSI-motor die hoge toerentallen draait: de 420 pk sterke V8 haalt 8250 tpm. Met een cilinderinhoud van 4173 cc doorbreekt hij dan ook de magische grens van 100 pk per liter. De achtcilinder heeft een maximum koppel van 430 Nm bij 5500 tpm, waarvan 90 procent beschikbaar is tussen 2250 en 7600 tpm. De RS4 accelereert in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h.
Verder heeft Audi veel gedaan om het wagengewicht zo laag mogelijk te houden. De voorschermen en achterklep zijn van aluminium, net als de meest componenten van het chassis en de wielophanging. De speciale RS-kuipstoelen (mét opblaasbare zijsteunen) zijn zeer licht en bieden bovendien een uitstekende ondersteuning. Dergelijke maatregelen resulteren in een gewichtvermogensverhouding van 3,93 kg/pk, een waarde die niet gebruikelijk is voor een middenklasse sedan.
Ook aan het uiterlijk van de nieuwe RS4 is veel aandacht besteed. Hij is meteen herkenbaar aan de nieuwe grille met grof 'ruitjesgaas', de extra luchtinlaten en de unieke RS-wielen. Aan de achterkant zien we bovendien in de bagageklep geïntegreerde spoiler, een nieuwe bumperspoiler en twee grote uitlaateindstukken.
Vergeleken met de A4 is de carrosserie van de RS4 30 mm verlaagd. Verder is de spoorbreedte vóór en achter toegenomen.
Binnenin overheerst leer, in combinatie met aluminium en koolstofvezel details. Een sportstuur en de startknop op de midden console zorgen voor een extra sportief tintje, net als de aluminium pedalen. In het stuurwiel zit overigens een zogenaamde sportknop, waarmee de bestuurder de gaspedaalreactie kan aanpassen voor een nog snellere reactie van de motor op het gaspedaal.
De RS4 zal in Nederland geleverd worden met zaken als elektrisch bediende ramen, volautomatische airco en het 'Navigatiesysteem Plus DVD', parkeersensoren vóór en achter, stoelverwarming, Bose audiosysteem en sportvering met variabele schokdemping (RDC). Begin september wordt de Audi RS4 in ons land verwacht. De prijs is nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.