Audi hangt Multitronic aan de wilgen

Audi A5 Coupé
Audi gaat stoppen met de Multitronic CVT-transmissie. De automatische bak zal in toekomstige modellen worden vervangen door een nieuwe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.

Dat meldt de Australische website motoring.com.au op basis van een gesprek met engineer Ralph Riegger van Audi. De Multitronic-bak is nooit helemaal vrij van problemen geweest en Audi heeft besloten om deze continu variabele transmissie (CVT) niet langer aan te bieden in toekomstige modellen.

"De bak wordt niet langer ontwikkeld. Hij heeft z'n taak volbracht want hij sprong efficient met brandstof om. Maar nu hebben we een transmissie met dubbele koppeling die beter is", aldus Riegger.

"Het proces is al iets langer gaande", zegt de woordvoerder van Audi Nederland. "Neem de A6 met de nieuwe 2.0 TDI-motor, daar is de Multitronic al niet meer op leverbaar, alleen nog de S-Tronic en Tiptronic (een conventionele ZF-automaat, red.)."

De Multitronic-bak stamt uit 1999 en zagen we voor het eerst in de A6 2.8 .Momenteel is-ie nog leverbaar in de voorwielaangedreven versies van de A4, A5, A6 en A7. Wie in de toekomst een automaat in z'n Audi wil, is aangewezen op eerdergenoemde Tiptronic of een doorontwikkelde zeventraps S-Tronic, een bak met dubbele koppeling. Deze debuteert vermoedelijk in de nieuwe A4, die voor 2015 op de rol staat.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.