Audi hangt Multitronic aan de wilgen
Dat meldt de Australische website motoring.com.au op basis van een gesprek met engineer Ralph Riegger van Audi. De Multitronic-bak is nooit helemaal vrij van problemen geweest en Audi heeft besloten om deze continu variabele transmissie (CVT) niet langer aan te bieden in toekomstige modellen.
"De bak wordt niet langer ontwikkeld. Hij heeft z'n taak volbracht want hij sprong efficient met brandstof om. Maar nu hebben we een transmissie met dubbele koppeling die beter is", aldus Riegger.
"Het proces is al iets langer gaande", zegt de woordvoerder van Audi Nederland. "Neem de A6 met de nieuwe 2.0 TDI-motor, daar is de Multitronic al niet meer op leverbaar, alleen nog de S-Tronic en Tiptronic (een conventionele ZF-automaat, red.)."
De Multitronic-bak stamt uit 1999 en zagen we voor het eerst in de A6 2.8 .Momenteel is-ie nog leverbaar in de voorwielaangedreven versies van de A4, A5, A6 en A7. Wie in de toekomst een automaat in z'n Audi wil, is aangewezen op eerdergenoemde Tiptronic of een doorontwikkelde zeventraps S-Tronic, een bak met dubbele koppeling. Deze debuteert vermoedelijk in de nieuwe A4, die voor 2015 op de rol staat.
PRIVATE LEASE Audi
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Audi A3 Sportback 45 TFSIe 245pk S-Line Competition | RS-stoelen | Panoramadak | Head-up Display
- 2022
- 29.279 km

Audi A3 Sportback 30 TFSI 110pk S-tronic S-Line Edition | Sfeerverlichting | Adaptive Cruise Control
- 2023
- 32.287 km

Audi Q4 40 204pk Advanced Edition 77 kWh | Achteruitrijcamera | 20" LMV
- 2022
- 42.440 km
Lees ook

Japan vs Duitsland: deze sportievelingen stijgen het meest in waarde

Test: Audi E-Tron GT Quattro - Instapper diskwalificeert op verstand elke andere versie

Audi Q9 in iets andere gedaante op pad

Audi komt met relatief klein én heel groot model in 2026


