Audi A4 gaat voor evolutie
De afgelopen maanden zijn we al het één en ander te weten gekomen over de nieuwe Audi A4, maar z'n uiterlijk bleef lang geheim. Eenmaal ontwaarden we de auto in zijn nieuwe vorm, maar toen zagen we eigenlijk net niets. Vandaag betrapte onze spionagefotograaf de Audi A4 op de Duitse openbare weg. Camouflage rondom, maar z'n vormen worden langzamerhand wel duidelijk.
Zoals verwacht gooit Audi het roer niet schokkend om qua design. Het merk gaat voor evolutie, en dat is natuurlijk niet zo gek bij een succesnummer als de A4. Wel oogt de sedan een tikkeltje sportiever, waarmee Audi de A4 meer richting de BMW 3-serie wil jagen. Net als bijvoorbeeld de A3 krijgt-ie een meer rechtopstaande grille en lijken de koplampen scherper van vorm. Ook de achterlichten zijn hoekiger vormgegeven.
Verdere details laten nog op zich wachten. Wél weten we dat de nieuwe Audi A4 niet op het MQB-platform staat, zoals de nieuwe Volkswagen Passat, maar op het MLBevo-platform. Dat levert een gewichtsbesparing van ongeveer 100 kg op. Motorisch zal er niet schokkend veel veranderen. Audi weigert driecilinders in de A4 te plaatsen, dus krijgen de instappers viercilinders onder de kap. De S4 en RS4 worden voorzien van zescilinders. Van de V8 wordt definitief afscheid genomen.
De nieuwe generatie A4 wordt de eerste die ook als hybride beschikbaar komt, iets wat natuurlijk voor de Nederlandse leasemarkt belangrijk nieuws is. We verwachten de Audi A4 komend jaar in de showrooms. De hybride-variant laat naar verwachting niet veel langer op zich wachten.