AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Apparatuur radarcontrole moet eerst getest'
Te veel fouten: lijnbussen met 180 geflitst
31
Radarcontroles met nieuwe mobiele flitsapparatuur moeten tijdelijk stoppen; eerst moet de apparatuur worden gestest. Dat wil politiebond ACP, omdat de flitsers te veel fouten maken.
De bond krijgt 'volop signalen' van politiemensen dat de apparatuur mogelijk geen juiste metingen doet. Dat zegt voorzitter Gerrit van de Kamp van de ACP naar aanleiding van berichtgeving in het AD. Van de Kamp noemt bijvoorbeeld een lijnbus die met 180 wordt geflitst, op een weg waar maximaal 80 km/h mag worden gereden. "Bussen kunnen, geloof ik, niet eens harder dan 120.''
Medewerkers moeten dat soort afwijkingen handmatig uit het systeem filteren, stelt hij. "De vraag is dan: is de rest wel in orde?" Hij vindt dat burgers die een boete op de mat vinden voor te hard rijden, er recht op hebben dat de informatie klopt. De ACP wil dat de korpsleiding met de fabrikant van de apparatuur om de tafel gaat zitten en dat TNO de apparatuur test.
Lees ook
Vergelijkende test

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter
Autotest

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter
Achtergrond

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde
Autotest

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel
Nieuws
