Alpine A290 en Volkswagen ID2 GTI: elektrische hot hatch-strijd - Vooruitblik

Stroomstootjes

Alpine A290 en Volkswagen ID2 GTI (illustratie: Larson)
Alpine A290 (illustratie: Larson)Volkswagen ID2 GTI (illustratie: Larson)Alpine A290 BetaAlpine A290 BetaVolkswagen ID GTI conceptVolkswagen ID GTI concept
AutoWeek 47 2023
AutoWeek 47 2023

Je leest het in AutoWeek 47 2023

De elektrificatie dringt steeds meer door tot de lagere segmenten. Renault en Volkswagen doen straks ook een duit in het zakje met respectievelijk de 5 en de ID2. Van die twee relatief betaalbare elektrische hatchbacks komen er ook twee heerlijk sportieve versies.

Hoogtepunten

  • Alpine A290 komt volgend jaar
  • Volkswagen ID2 GTI volgt later
  • Dik 200 pk op de voorwielen
  • In lijn van Clio RS en Polo GTI

De populariteit van elektrische auto’s lijkt een beetje een hoogtepunt te bereiken, maar mogelijk kunnen meer betaalbare nieuwkomers de markt straks weer wat opkrikken. Dat gaat Renault in elk geval wel proberen met de moderne reïncarnatie van de 5 en Volkswagen is waarschijnlijk in 2025 van de partij met de ID2. Die twee compacte EV’s kun je zien als elektrische alternatieven voor de Renault Clio en de Volkswagen Polo en dat gaat best ver. Er komen namelijk ook sportieve versies van, die het gat moeten opvullen dat de Clio RS en op den duur de Polo GTI achterlaten.

Alpine A290 (illustratie: Larson)

Alpine A290 (illustratie: Larson)

Andere aanpak

Renault pakt het lekker eigenzinnig aan, niet alleen omdat de 5 een opvallende retro-creatie is. De fabrikant schuift de 5 namelijk door naar Alpine, dat er zijn ‘eigen’ model van maakt: de Alpine A290. Uiteraard is die in één oogopslag te herkennen als de R5, maar duidelijk een stuk dikker aangekleed en verstoken van Renault-wybertjes. Als de Alpine A290 een beetje trouw blijft aan het studiemodel, zoals onze illustrator hier duidelijk wel heeft weergegeven, dan mag je behoorlijk dik bumperwerk en rally-achtige extra lampen op de neus verwachten. Het Alpine-blauw komt op diverse plekken terug om je eraan te herinneren dat je hier niet zomaar een R5 voor je hebt.

Bij Volkswagen gaat het allemaal net even wat subtieler. De ID2 is al wat behoudender gelijnd en grijpt niet zo concreet terug op een historisch model als de R5. Toch zijn er ook bij de ID2 en de ID2 GTI geheten sportieve topversie knipoogjes naar het verleden. In de conceptversie kon je bijvoorbeeld op het digitale instrumentarium de klokkenwinkel van de Kever en de Golf I tevoorschijn toveren. Het belangrijkste is echter dat de ID2 direct als een Volkswagen herkenbaar is en dat hij ondanks zijn elektrische aandrijflijn gewoon het GTI-label mag dragen. Dat laatste zou zijn omdat hij trouw blijft aan het oerconcept van de GTI.

Volkswagen ID2 GTI (illustratie: Larson)

Volkswagen ID2 GTI (illustratie: Larson)

Bekend recept

Vanwege hun accupakket zal zowel de Alpine A290 als de Volkswagen ID2 GTI niet echt een lichtgewicht worden, maar in andere opzichten blijven beide auto’s wel trouw aan hun brandstofvoorvaders. Zo worden het om te beginnen beide voorwielaandrijvers. Zeker in het geval van de Volkswagen is dat enigszins opvallend, omdat modellen op het MEB-platform normaal achterwielaandrijving hebben. De ID2 staat echter op een nieuwe basis die ‘MEB Entry’ gedoopt is . Reken maar dat de ID2 GTI wat ondersteltechnische extra’s krijgt om er een waardige bochtenridder van te maken.

Alpine heeft daar op zijn beurt bij de A290 al wat over losgelaten. Zo weten we dat het productiemodel een vorm van torque vectoring krijgt. Verder zijn een multi-link-achteras en Brembo-remmerij met vier zuigers per remklauw van de partij. Zowel de Alpine A290 als de Volkswagen ID2 GTI krijgt een minstens 220 pk sterke elektromotor. Wat betreft vermogen zitten ze dus net een stapje boven hun brandstof-equivalenten, maar qua koppel gaan ze er ongetwijfeld ruimschoots voorbij. De grootste uitdaging wordt waarschijnlijk om ook de populariteit minstens te evenaren.

Elektrische hot hatch-strijd

De Alpine A290 en Volkswagen ID2 GTI hebben straks zeker niet het rijk voor zich alleen. Meer autofabrikanten werken aan sportieve versies van compacte elektrische auto’s. Zo mogen we ook rekenen op de Cupra Raval, die verwant is aan de ID2 en een sportieve inborst heeft. De Renault 5 krijgt op zijn beurt straks een Nissan-neefje, dat mogelijk Micra heet. De conceptversie daarvan was behoorlijk dik aangekleed: horen we daar Micra Nismo? Waarschijnlijk haakt Stellantis vroeg of laat ook aan met een Peugeot 208 PSE en een Opel Corsa GSe.

Lezersreacties (241)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.