ADAC-voorzitter Meyer treedt af
De tegenhanger van de ANWB was de afgelopen weken in opspraak geraakt. Zo was de verkiezing van de populairste auto van Duitsland gemanipuleerd. Ook werd bekend dat bestuursleden persoonlijk gebruikmaakten van traumahelikopters.
De afgelopen dagen kwamen er aantijgingen bij over privégebruik van onroerend goed van de Algemene Duitse Automobielclub. Ook waren er berichten in de media over onregelmatigheden bij een bandentest die de ADAC heeft uitgevoerd in samenwerking met de Stiftung Warentest, de Duitse consumentenbond.
Na het aftreden van Meyer werden maandag eerste uitkomsten van een onderzoek van extern adviseur Deloitte bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat niet alleen het aantal deelnemers aan de verkiezing van de auto van het jaar is opgeblazen: ook de volgorde van de winnende auto's is mogelijk veranderd. De ADAC overweegt nu juridische stappen tegen de reeds ontslagen chef communicatie Michael Ramstetter.
De ANWB, die veel met de ADAC samenwerkt bij het uitvoeren van allerlei tests en gebruikmaakt van Duitse faciliteiten, gaat de komende weken onderzoeken of alle gegevens die hij gebruikt wel juist zijn. De Nederlandse bond gaat ervan uit dat alle onderzoeken kloppen, maar wenst zekerheid te hebben.
Lees ook

Koop deze vierseizoenenbanden niet: ze hebben gevaarlijk lange remweg

Wil je echt goedkoop rijden? Koop dan één van deze al lang vergeten Koreaanse auto's

Test: Ferrari 296 Speciale - Intenser, directer en met meer precisie dan dit kan niet

Deze Mitsubishi Lancer lijkt zo uit de showroom gerold - In het wild
