Actieve besturing van BMW

Actieve besturing van BMW
BMW introduceert actieve besturing. Het systeem verandert de uitslag van de voorwielen, bij lage snelheden is die groter en bij hogere kleiner.

Op een bochtig landweggetje wil je een auto die lekker direct stuurt. Maar bij fileparkeren in de stad verlang je weer het tegenovergestelde. Tja, dan maar een compromis. Nee, hoor, zegt BMW, met de actieve besturing is dat helemaal niet nodig.


Actief, daarbij doemen al meteen denkbeelden op waarbij je als automobilist zelfs niet meer hoeft te sturen. Dat kon er nog wel bij komen, auto's zitten toch al boordevol hulpsystemen, zelfs een chimpansee lijkt daardoor te kunnen autorijden. Zo werkt actieve besturing dus niet. Simpel gezegd verandert het systeem constant de uitslag van de voorwielen, bij lage snelheden is die groter en bij hogere kleiner zodat je niet als Formule 1-coureur die zijn banden opwarmt over de weg gaat.

Je moet het voelen en daarom staan een standaard 530i en een van actieve besturing voorziene Fünfer voor ons klaar op een testbaan van BMW. Eerst maar de 'gewone'nemen. We starten op het bochtige parcours dat een landweg moet voorstellen, de vijf laat zich er behoorlijk snel overheen jagen, maar dan moet je wel flink sturen. En u raadt het al, even later met de actieve besturing heb je het als

bestuurder veel makkelijker, het scheelt een behoorlijke stuuruitslag. Maar het is behoorlijk wennen. Als je van bocht naar bocht gaat, ben je geneigd wild in te sturen, doe dat met de actieve besturing dus niet! Je zit zo op de stoepranden of in de berm.
Nu de Autobahn op! Althans een lang recht, lekker breed stuk asfalt. Met een gangetje van 140 km/h beginnen we licht te slalommen en fors te remmen. Dan voel je pas echt wat de actieve besturing doet, met het afnemen van de snelheid wordt de besturing directer. Hoe snel de besturing zich aanpast wordt duidelijk bij een uitbrekende achterkant, dan stuurt het systeem zelfs sneller tegen dan de bestuurder zelf kan.

Bij de actieve besturing is nog steeds sprake van een mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen. Wel zo prettig, want dan voel je als bestuurder goed wat de wielen doen. Bij de stuurstang is een planetair tandwielstelsel geïntegreerd dat door een elektromotor wordt aangedreven. Afhankelijk van de omstandigheden grijpt het op de stuurstang in met als gevolg een directere of minder directe besturing.
BMW introduceert de actieve besturing als optie op de nieuwe 5-serie die volgend jaar komt en wellicht ook al op de Z4. Reken op een meerprijs van 1.000 tot 1.500 euro.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.