AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
130 pk sterke 1.6 dCi van Renault
20
In 2011 komt Renault met een uiterst krachtige 1.6 dCi. Die motor vervangt de 1.9 dCi en gaat een belangrijke rol spelen voor de Mégane-familie, maar ook de Laguna zal ervan profiteren.
Vandaag maakte Renault bekend dat de 1.6 dCi in 2011 in productie gaat in de fabriek in het Franse Cléon. Op deze locatie worden ook de 1.9 dCi, de 2.0 dCi, de 2.5 dCi en de V6 dCi in elkaar gezet, hetzelfde geldt voor de 2.0 benzinemotoren die Renault-Nissan aanbiedt.
De 1.6 dCi is een voorbeeld van downsizing, want hij vervangt immers een krachtbron met een grotere cilinderinhoud. Hiermee dringt Renault de CO2-uitstoot verder terug. Bij de introductie van de 1.6 dCi zet het concern direct de meest krachtige variant in, en die levert 130 pk, net zoveel als de 1.9 dCi nu produceert. Maar met een CO2-uitstoot van 30 gram per kilometer minder is de motor 20 procent zuiniger. Behalve de Mégane, Scénic en Laguna wordt de krachtbron ingezet voor Renault bedrijfswagens en voor Nissans.PRIVATE LEASE Renault
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Vergelijkende test
Toen stationwagons nog echte werkpaarden waren - Renault 12 Break vs. Fiat 131 Mirafiori Familiale
Duurtest
De Renault 5 E-Tech Electric is als Urban Range 120 pk al leuk genoeg
Renault 18 GTL (1984) - Klokje Rond klassiek
Nieuws
Renault Clio voor tweede maand op rij bovenaan Europese verkopen
Nieuws