Chinese comeback Lancia Lybra

Lancia Lybra SW 1.8 LX
De wereld is weer een Chinees merkje rijker: Zotye Auto. Na twee in licentie gebouwde Japanners (de Suzuki Alto en de Daihatsu Terios) gaat Zotye met het derde model op de Europese toer. De Chinezen hebben een bijzondere auto gekozen: de Lancia Lybra.
Zotye Auto heeft nu de capaciteit om 50.000 auto's per jaar te bouwen. Maar de ambities reiken veel verder: over een aantal jaar wil het Chinese merk maar liefst acht modellen voeren. Eén van die modellen wordt dus een in licentie gebouwde Lybra.
Lancia introduceerde de Lybra in 1999. Het model moest slagen in het D-segement, een missie waarin zijn voorganger Dedra jammerlijk faalde. Ook de Lybra, die gebaseerd was op het platform van de Alfa Romeo 156, wist echter geen potten te breken in de drukbezette zakenklasse.
De Lybra-kopers hadden keuze uit 1,6- (103 pk), 1,8- (130 pk) en 2,2-liter vijfcilinder (154 pk) benzinemotoren of diesels met een cilinderinhoud van respectievelijk 1,9- (105 pk) en 2,4 liter (134 pk). De Lybra kwam als sedan of als stationwagon, die laatste kreeg de typeaanduiding SW mee.
Wanneer de Zotye Lybra komt, en of-ie ook naar Europa komt, is nog niet bekend. Wij zien deze auto in ieder geval meer zitten dat de zouteloze kopieën die momenteel uit China komen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.