Peugeot gaat voluit met de 208 GTI

Peugeot 208 GTI
Peugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTIPeugeot 208 GTI
Peugeot heeft de nieuwe generatie van z'n icoon af: de 208 GTI doet z'n intrede in het gamma. De auto gaat er wel voor de volle honderd procent voor, waar z'n voorgangers het iets rustiger aan deden.

Alleen al met z'n uiterlijk maakt de GTI duidelijk dat dit niet zomaar een 208 is. We noteren aan de achterzijde een dakspoiler, dubbele, trapeziumvormige uitlaatpijpen en een 'diffusor', afgewerkt in hoogglans zwart. De kleur rood speelt ook nadrukkelijk een rol op de remklauwen, op de grille en de letters op de kofferklep. Tenslotte is er lichtmetaal met een diameter van 17 inch.Binnenin doet Peugeot z'n best om het GTI-thema verder door te voeren. De afwerking is met een kleurencombinatie van hoogglans zwart, rood en chroom. De stoelen zijn met Club Nappa leer bekleed en hebben rode stiksels. De gordels hebben een rode kleur.

Maar waar het in een GTI natuurlijk echt om draait, is de motor. Peugeot heeft zich niet ingehouden en geeft de 208 GTI de beschikking over een 1,6-liter THP-benzinemotor met een vermogen van 200 pk. Het maximumkoppel is 275 Nm. De sprint van 0 tot 100 km/h kost zeven seconden. De tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h kost de auto in de vijfde versnelling ook zeven seconden. De GTI weegt 1.160 kilogram en heeft een CO2-uitstoot van 145 g/km.

Peugeot trapt af met een exclusieve Limited Edition van vijftig exemplaren. Deze onderscheiden zich door Onyx Black-lichtmetaal en een lakkleur Satin Pearlescent White. Centraal op de wielen zien we een aluminium ring met daaromheen de kleur rood. Aan de onderzijde van de grille is er een Franse vlag. Binnenin zijn er een navigatiesysteem en een Hifi-pack. Het is nog niet duidelijk of die Limited Edition ook naar Nederland komt.

De Peugeot 208 GTI debuteert op de Autosalon van Parijs. Rond de jaarwisseling verwachten we 'm bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend. Bij de vorige twee generaties van de GTI was deze versie niet de topper van het gamma. De 206 GTI had een vermogen van 138 pk, destijds was de 177 pk sterke RC de topper. Bij de 207 heette de sterkste versie bij ons ook RC, maar die 175 pk sterke 207 heette in bijvoorbeeld Groot-Brittannië wel GTI.

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (141)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.