BMW Vision Connected Drive is 'integraalauto'

BMW Vision Connected Drive
BMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected DriveBMW Vision Connected Drive
BMW neemt de Vision Connected Drive als studiemodel mee naar Genève. De speedster is volgens BMW een 'integraalauto'.
Met de integraalauto bedoelt BMW een auto die de bestuurder als een spin in het web plaatst. De Vision Connected Drive heeft intelligente rijsystemen, een nieuw ontworpen display en speciale veiligheidssystemen. De Head Up Display beschikt bijvoorbeeld over de augmented reality techniek, die door een driedimensionaal blikveld een juiste indicatie van de verkeerssituatie kan geven. Daardoor kan informatie van het navigatiesysteem (bijvoorbeeld pijlen) exact worden geprojecteerd waar deze van toepassing is.
Ook het instrumentenpaneel is driedimensionaal. De bestuurder kan zelf instellen wat hij op het paneel wil zien. Doordat de passagier ook over veel van de informatie beschikt, kan hij als co-piloot fungeren. Als je instapt, maakt je smartphone automatisch verbinding met de Vision Connected Drive. Zodoende kan de auto je persoonlijke wensen direct inlezen. Als je bijvoorbeeld naar een afspraak in een restaurant met een eigen parkeergarage gaat, zorgt de augmented reality er voor dat dit duidelijk te zien is. Eenmaal uitgestapt kun je met je smartphone de Vision Connected Drive de instructie geven om zichzelf te parkeren.
De BMW Parkinfo functie maakt het parkeren sowieso veel gemakkelijker: het systeem geeft niet alleen aan waar een parkeergarage met vrije plekken is, maar ook waar deze plekken zich in de parkeergarage bevinden. Inmiddels ondersteunen 820 Duitse parkeergarages deze functie al.
Om de hoek kijken
Ook het infotainment is bijzonder: als je langs een trendy club rijdt, maakt de auto een playlist aan van de nummers die daar zoal gedraaid worden. Het Head-Up display kan bovendien interessante details melden over de gebouwen die je passeert tijdens je tocht.
De systemen zorgt niet alleen maar voor plezier: ook in bijzondere situaties op de weg reageren ze. De navigatie kan bijvoorbeeld een andere route berekenen als het een melding krijgt dat elders de stoplichten niet meer werken. Als er een waarschuwing is, stopt het infotainment (ook bijvoorbeeld een film waar de passagier naar kijkt) automatisch. De sensoren kunnen zelfs 'om de hoek kijken' en dus waarschuwen voor auto's die met hoge snelheid op een kruising aan komen rijden of overstekende voetgangers. Als er plotseling iemand de weg oprijdt vanuit een parkeerplek, remt het systeem de auto af en geeft het op het display aan waar het gevaar vandaan komt. Het systeem doet dan een suggestie voor de actie van de bestuurder: volledig afremmen of een ontwijkende stuurbeweging maken.
Details over bijvoorbeeld de motorisering van dit studiemodel geeft BMW niet: de Vision Connected Drive is puur een showcase van de technieken die het merk de komende tijd voor ons in petto heeft. Want het merk geeft aan zo veel mogelijk van de getoonde techniek in de komende jaren in productieauto's te willen introduceren. We wachten af! In ieder geval kunnen we de auto op 1 maart in vol ornaat op de Autosalon van Genève bewonderen.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.