AMG blijft atmosferische motor maken

Mercedes-Benz SLS AMG
Ondanks de komst van de nieuwe 5.5 V8 biturbo blijft Mercedes AMG ook in de toekomst hoogtoerige, atmosferische motoren aanbieden. Dat werd duidelijk in een gesprek dat AutoWeek had met de motorenchef van de sportieve tak van Daimler.
Bij de introductie van de vernieuwde Mercedes CL spraken we de hoogste motorenman van Mercedes AMG. De komst van de 5.5 V8 biturbo (544 pk, 800 Nm, met AMG Performance Package 571 pk, 900 Nm) heeft vooral te maken met het drukken van het verbruik. De dubbel geblazen motor laat, mede dankzij directe inspuiting, fraaiere CO2-cijfers zien. In het geval van de CL 63 AMG is de motor bijvoorbeeld 25 procent zuiniger dan de 'oude' 6,2-liter met 525 pk.
Het is de bedoeling dat de 5.5 V8 biturbo op termijn ook in de E 63 AMG komt, de nieuwe CLS 63 AMG debuteert ermee op de Mondial de l 'Automobile.
De 6,2 liter V8 blijft echter wel in de C 63 AMG leverbaar. Daarin komt de atmosferische motor tot 457 pk, met een AMG-pakket zijn het er 30 meer.
Opvolger SLS
Auto's als de SLS AMG blijven leverbaar met een atmosferisch, hoogtoerig blok. De voor de sportwagen van drysump-smering voorziene 6,2-liter levert 571 pk. Zonder turbo's of compressor. Deze motor heeft een andere code dan de 'gewone' 6,2-liter.
Mercedes AMG werkt aan een nog krachtiger variant, die in de SLS AMG Black Series (moet nog onthuld worden) tot meer vermogen en koppel zal komen.
En, zo verklapte de motorenman van AMG, er wordt al gewerkt aan een opvolger van de SLS! Die zal ook weer over een atmosferische krachtbron beschikken.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.