AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Saab vraagt uitstel van betaling aan
46
De kogel is door de kerk: Saab heeft vandaag uitstel van betaling aangevraagd om de kans te krijgen het bedrijf te herstructureren en financiën te vinden om het zelfstandig verder te laten gaan.
Saab heeft zojuist bekend gemaakt dat het uitstel van betaling aanvraagt om het bedrijf te beschermen tegen een faillissement. Al gaat het in Zweden om een wat mildere variant van die regel waarbij kan worden gereorganiseerd, zonder dat de schuldeisers meteen aan de poort rammelen. Saab draait in de tussentijd dus gewoon door, zo goed en zo kwaad als het gaat.
"We blijven bezig alle opties te overwegen om Saab te laten financieren of te verkopen," vertelt directeur Jan-Ake Jonsson. Saab heeft dringed 800 miljoen euro nodig. "Er is besloten dat een reorganisatie in eigen beheer de beste manier is om een onafhankelijk bedrijf neer te zetten." Saab meldt verder dat er in zowel de publieke als de private sector naar geld wordt gezocht.
Het Zweedse vakblad Dagens Industri meldt dat General Motors bereid is om 400 miljoen dollar in Saab te pompen als de Zweedse overheid 590 miljoen dollar bijlegt. Dat geld moet worden gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en om het verlies te dekken dat Saab vorig jaar heeft gemaakt. Dat bedraagt zo'n 340 miljoen dollar. De Zweedse Minister van Industrie, Maud Olofsson, heeft inmiddels geen goed woord meer over voor de Amerikanen: "Ze laten Saab in de steek en schuiven de verantwoordelijkheid in de schoenen van de Zweedse belastingbetaler. Dat is onverantwoordelijk."
Het doel van de kapitaalinjectie is om in 2011 of 2012 120.000 of 130.000 auto's te bouwen. Daarmee kan Saab winstgevend zijn. Vorig jaar zijn slechts 93.000 auto's gebouwd; 25,5 procent minder dan in 2007. De komende anderhalf jaar staan twee nieuwe modellen klaar.
Bij Saab werken 4.100 mensen waarvan 3.700 in de fabriek in Trollhattän. Als Saab omvalt, zijn daarbij in Zweden 15.000 banen gemoeid. GM kocht in 1990 vijftig procent van de aandelen in Saab; in 2000 volgende de resterende helft.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Reportage
Kijk eens wat we hier hebben: de Saab 9-3 Cabrio die we in 2015 weggaven als vakantiekar!
Nieuws
Deze Saab 900 heeft een overtuigende vermomming - In het wild
Saab 9-3X 1.9 TTiD – 2011 – 504.946 km – Klokje rond
Achtergrond
Een Saab kopen? Dit kan je verwachten
Nieuws