AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hoe de Multipla een Zotye werd

Zotye Multiplan
Het Chinese Zotye heeft de Fiat Mulipla in productie genomen. Hij gaat voortaan door het leven als Mutiplan.
Fiat heeft de ontwerpen voor de Multipla verkocht aan het Chinese Zotye. Die hebben de slimme MPV vrijwel ongewijzigd opnieuw in productie genomen in hun fabriek in Changsha. Veel onderdelen worden aangeleverd vanuit Italië, want de Multipla wordt nog steeds gebouwd, al is hij in Nederland niet meer te koop. De zeszitter wordt in China geleverd met de 1,6-liter die ook in de Europese Multipla dienstdoet. Aanvankelijk was de bedoeling dat het Chinese product met een 1,6- of een 2,0-liter motor van Mitsubishi zou worden uitgerust.
Zotye vrijt wel vaker met de Italianen, want ook de Fiat Palio gaat in China in productie als Zotye Party en ook de ouwe trouwe Lancia Lybra gaat daar een tweede carrière tegemoet. In China is het merk geen geweldig grote speler, maar in Egypte en Zuid-Amerika timmert Zotye dapper aan de weg.

Lezersreacties (37)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Rutger DC
Rutger DC
  • 0
@ Nic de Boer: Deze auto heet Zotye Mutiplan en geen Multiplan. Vrijwel alle media hebben die naam verkeerd gelezen. Overigens is Zotye in China juist behoorlijk groot, de 2008 en 5008 (een licht gewijzigde vorige generatie Daihatsu Terios) zijn één va de best verkochte SUV's van China.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Fiat Mulipla en het wordt Multiplan...

Volgens mij is dhr. De Boer nog niet helemaal uitgeslapen.
Op de kentekenplaat staat toch echt Mutiplan.

Mogge! :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Nissan 350 Z:

Jij durft wel moet ik zeggen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik wil wel inhoudelijk commentaar geven maar dan val ik zo uit de toon :P
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer dat de Mitsubushi motor niet werd gevoerd. Dan werd hij nog beter dan het origineel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als je iets Van een ander merk Kopieërt of in dit geval overneemt, neem dan wel het goede.

"vrijwel ongewijzigd"
Hopelijk wel een ander dashboardje...

Anoniem
Anoniem
  • 0
geen ander dashboardje dus, eerst fototjes kijken dan reageren:P
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ben benieuwd of de chinezen hem ook zo lelijk vinden.. Je weet het niet hè met al die andere lelijke automobielen die daar nog meer verkocht worden...

LOL@ 350Z BTW
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een druk dashboard zeg.
jwmbreuer
jwmbreuer
  • 0
Ik denk dat de Chinezen de Lancia Lybra met wat extra Chroom wel zullen waarderen.
Jammer dat ze de Lybra SW niet overnemen want dat vind ik echt een prachtwagen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Antigoon

Tja, Chinezen bekijken de wereld nu eenmaal anders ;-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een slimme zet van Fiat om dit model van de hand te doen. Een gemiddelde Chineees heeft het orgineel toch nog nooit gezien.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat moesten meer fabrikanten doen, gewoon de plannen van de lelijkste auto's aan de Chinezen verkopen. Ze hebben toch een vreemde smaak deze katen en honden eters, zeer vreemde vogels die Chinezen.
Vooral de grote drie en met name Chrysler hebben wel wat mislukte types in het archief liggen. Misschien willen de Chinezen ook die rijdende badkuip van AMC nog overnemen.
Hopelijk gaan ze die wanproducten weer niet naar Europa exporteren want dan komen we nooit van die pijn in de ogen af en krijgen we nog meer Ssang Yong, Land Wind, MG/Rouwe etc ellende over ons heen via de achterdeur.
Anoniem
Anoniem
  • 0
het papagaaie gehalte in deze in al jaren te hoog , want wat is er nu zo lelijk aan deze auto ? Een golf vind ik erger.
In een gem. tv kwis wordt de vraag gesteld wat de lelijkste auto is die gemaakt is : de multipla zegt 80 procent van het volk!

autoland is papagaaie land moet ik eens accepteren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Johhny t-jet

Joh... Het is een spuuglelijke auto, punt uit.

Welliswaar niet de allerlelijkste die op dit moment op de markt is, maar dat gaat waarschijnlijk na het failliet van SSang Yong weer veranderen (mits die niet overgenomen worden natuurlijk)

Overigens is het wel een heel praktische auto die Multivla, eerlijk is eerlijk... Daarnaast is het prettig om het apparaat als voorbeeld te gebruiken dat niet alles dat Italianen ontwerpen per definitie ook mooi is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik antwoord op een verjaardags feestje altijd : SsangYong Rodius en dan kijkt 80 proecent mij aan alsof ze water zien branden....(omdat ik autoliefhebber ben durf en kan ik mij permiteren een eigen mening te hebben. )
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Johnny T-Jet
Papegaaien... riiiiiiiight.

Dat ding is gewoon lelijk, gekke knik thv de A-stijl. Ontieglijk grote koets met kleine wielkastjes, een interieur waarin men van ergonomie of logica nog nooit gehoord heeft. En ga nou niet zitten vozen in je auto met je vrouw op een parkeerplaats want ze kunnen meegenieten tot aan het schaamgebied met al dat glas

Tja en zo wil ik wel even doorgaan, ik heb toch echt een eigen mening en ook ik vind hem lelijk. Moet heel eerlijk zijn, als Fiat de Ulysse en Multipla nou eens met pensioen stuurt en een mooie nieuwe MPV uitbrengt met de lijnen van de huidige Punto/Bravo en dan een lekkere JTD of T-jet (130+pk) erin en ze hebben een mooie Scenic/Touran/Zafira concurrent.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Boe Gatti, een gemiddelde Chinees kan geeneens een auto aanschaffen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Boe Gatti, een gemiddelde Chinees kan geeneens een auto aanschaffen.
Bertony
Bertony
  • 0
@$USA$, als 10% een auto (goedkoop tot peperduur) kan aanschaffen dan nog is er een markt van +/- 130 miljoen.
Audi en VW zetten daar meer auto's af dan in Duitsland!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tja, smaken verschillen, maar ik sluit me bij Johnny aan, ik heb dit altijd een mooie auto gevonden, vooral in zijn -prefacelift gedaant, de details waren niet allemaal even zuiver, maar het was revolutionair, praktisch verdraaid doordacht, en het is een MPV, die dingen koop je niet voor de mooi, maar voor de functie... FIAT had ten minste de lef om het te bouwen, iets waar VW slechts van kan dromen... Besides, de meeste dingen die echt mooi zijn, worden door de meerderheid verguist. Jaloezie en ontwetendheid, gepaard met zoals Johnny het heel mooi steld, papegaaiengedrag, als de hipste jongens van de klas allemaal zo'n ding hadden gereden (DWZ, als Schumi, Brad Pit en Beckham e.d. in deze dame rondreden, dan had iedereen hem geweldig gevonden....

Maar goed, Ik zal gewoon vrolijk iedere keer dat er een voorbij komt rollen glimlachen naar de bestuurder en hem/haar complimenteren voor de keuze... Auto's zeggen weinig over het formaat van je lid, maar destemeer over je ballen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zotye...bedoelen ze niet zooitje.
Matthias DS
Matthias DS
  • 0
@Zophos79: er is wel een reden dat de hipste jongens van de klas niet met een Multipla rondreden. En dat is exact dezelfde reden als die waarom veel zogezegde "papegaaien" er niet mee rijden/reden. De gustibus coloribusque ..., allemaal goed en wel, maar ik vind het ding toch ook gewoon rotlelijk. Beter na de facelift, maar nog altijd lelijk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Matthias DS (trouwens ook nog altijd beeldschoon die DS) het is al om bekend dat een groot deel van die hipste jongens in de klas in de wagens rijden die ze van de fabrikanten krijgen aangeboden (als het publiek ze in deze auto ziet dan is dat de ultieme marketing weten de heren fabrikanten nu eenmaal) ofwel hun klasgenootjes volgen, Beckham verschijnt in en AM V8 en plotsklaps wisselt zelfs de meest uitgesproken 911 fan binnen de voetbal wereld zijn 911 in voor een AM V8, daarnaast rijden deze hippe jongens veelal in wagens uit een heel andere prijsklasse. Was de Multipla een wagen van anderhalf ton geweest, dan zou die zomaar gruwelijk in de smaak kunnen zijn gevallen, want chique en exclusief. Ik zeg ook niet dat iedereen die zegt dat ie haar lelijk vindt dat alleen maar zegt om dat de rest het zegt, maar kudde gedrag is algemeen bekend als zijnde een uiterst sterke neiging onder het vee dat de mensheid heet...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Platform van de Multipla was best innovatief: stalen spaceframe. Dat betekent dat er gemakkelijk een andere corrosserie op kan, dus wellicht wordt het toch nog ooit een mooie auto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Er is met het ontwerp van het platform ook nog rekening gehouden met plaats voor accu's in de vloer. Maar ik ben bang dat de Chinezen daar niets mee gaan doen. Iig gaat zo'n Multipla nog behoorlijk strak de bocht om. En ja, over 'form follows function' kun je blijven discusiëren (ik sluit mij dus aan bij Zophos79 en joh.) In de oervorm (dus voor die facelift) is dit één van de heftigste prototypes die zo goed als ongewijzigd in productie is genomen. Dat blijft prachtig!
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Multipla heeft dan welliswaar niet het meest sexy uiterlijk, maar 'anders' (en praktisch) is 'ie wel. Niet de zoveelste look-a-like van de eerste Megane Scenic, Nissan Almera Timo, Citroën Picasso 1 of vul maar een andere regendruppel-vorm auto.

't Is op zich goed dat er weer gewoon een Fiat motor in komt, de motoren van Fiat zijn, bij goed onderhoud, bijzonder goed. Daar kan Mitsubishi niet veel aan verbeteren.

Anoniem
Anoniem
  • 0
Al is ie niet zo lelijk als de Multipla zoals ie 10 jaar geleden op de markt kwam, ik vind het toch niet gek dat Fiat m niet meer in Nerderland voert, wie wil hier in gezien worden? Geeft Zotye maar een zetje!
Anoniem
Anoniem
  • 0
die auto op foto 2 is toch een Lancia
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 0
@Zophos79: Auto's zeggen weinig over het formaat van je lid, maar destemeer over je ballen...

Perfect gezegd. Vond 'm ook niet mooi, maar vond 't zeer bewonderenswaardig van FIAT om de lef te hebben 'm te maken. Maar ja, in Nederland en Duitsland geldt nog altijd: het is sociaal meer geaccepteerd om concentioneel te falen dan om onconventioneel succes te hebben. En de wereld gaat steeds vooruit, niet door degene die saai ouwe hapjes opwarmen (VAG, Porsche, MB, BMW, etc) maar door mensen die durf hebben, die in 't diepe durven te springen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Zophos
You're full of shit. Fijn dat Brad Pitt en Angie een Prius rijden, ik wil er nog niet dood in gevonden worden.

Als Clarkson de Multipla zou roemen zou ik overwegen de UPC aan te schrijven teneinde elke zender die Top Gear uitzendt van onze kabelselectie te laten halen.

So much for all of us being parrots?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lars, ik zeg opnieuw, niet all of us, maar het merendeel, helaas, ik wou dat het anders was wel.... als jij je daar persoonlijuk door aangesproken voelt, jouw probleem, dat zegt meer over jouw dan iets anders
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wederom zal de uiteindelijke 'prijsfactor' de doorslag geven tot het beoogde succes of anders 'ondergang'.
Mensen die het wagen om een dergelijke ruime gezinsauto te kopen, zijn m.i. veelal 'ongevoeliger' voor design en zullen functie boven vorm verkiezen (tot bepaalde hoogte). Wegligging was meen ik een positief item van deze auto en de ruimte ne het overzicht ook. Daarom zag je hem ook regelmatig als taxi. Ik vond hem destijds te duur. Ik heb een fase 2 de afgelopen week gezien in een donker blauw mettalic lakkleur en met erg mooie en dikke velgen eronder. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen (hoewel ik de auto persoonlijk niet echt mooi vind) dat dit de auto goed stond. Maar dat is vaak het geval, dus ook bij de Multipla.