Zastava 101 GTL 55 (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 101 GTL 55 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 2.600 km |
KM-stand laatst | 11.000 km |
De Zas
- 7.200 km
Afgelopen augustus ben ik samen met mijn broer naar het voormalige Joegoslavie op vakantie geweest. We hebben een enkele reis Belgrado geboekt en waren van plan met een Zastava 750 terug naar huis te rijden.
Van tevoren heb ik al veel voorbereidend werk gedaan; ik heb me ingeschreven bij een locale club van liefhebbers en via internet en telefoon contact gezocht met aanbieders. Ook heb ik uigebreid gekeken of en hoe het mogelijk is een auto te importeren. Daaruit bleek dat het gezien mijn budget niet mogelijk was een auto van buiten de EU te importeren (importheffing, BTW) dus zijn we uitgeweken naar Slovenie, wat wel een EU land is. Dit had als nadeel dat het aanbod van Zastava's in Slovenie beduidend kleiner is dan in bijvoorbeeld Servie en de prijzen liggen ook aanzienlijk hoger. Van alle aangeboden 750's kwam er maar 1 in aanmerking gezien prijs en staat van de auto.
Met een huurauto zijn we naar de 750 gaan kijken, hebben proefgereden en hadden overeenstemming over de prijs. De volgende dag zijn we teruggegaan om de koop te beslechten; echter op dat moment vertelde de verkoper ons dat hij onvoldoende vertrouwen in zijn auto had en dat we hem toch maar beter niet konden kopen en dat hebben we dan ook niet gedaan. Teleurgesteld gingen we terug naar ons hotel en zijn we verder gaan zoeken. Onder het mom van "al je in Joegoslavie bent moet je toch een Zastava hebben" is de keuze gevallen op deze 101. We zijn diezelfde avond gaan kijken en proefrijden en de volgende dag teruggekomen om de auto te kopen en over te schrijven. Met Sloveense exportplaten hebben we onze vakantie vervolgd richting Albanie om van daaruit met de boot naar Brindisi te gaan en terug naar Nederland te rijden. Gedurende de rit bleek "De Zas" uitermate betrouwbaar. Behalve 2 nieuwe Albanese banden heeft hij het de hele rit perfect volgehouden. 130 op de snelweg was geen probleem.
Inmiddels is de auto in Nederland op kenteken gezet en kan ik er ook hier gewoon mee rijden; de nog geldige APK uit Slovenie is gewoon over gezet. Wel zal er in de toekomst wat werk aan moeten worden verricht waaronder lassen. Desondanks ben ik zeer tevreden met "De Zas", starten is per definitie lopen en de prestaties zijn ruim voldoende. En dat voor 600 Euro.
Alles nog steeds in orde
- 11.000 km
Over de afgelopen tijd is eigenlijk weinig bijzonders te melden, behalve dat ik de auto als Sinterklaascadeau aan mijn zus heb gedoneerd daar ik de Zastava zelf (te) weinig gebruikte. Ook in het koude weer van de afgelopen tijd was het altijd starten en lopen en verder hebben zich nog geen problemen voorgedaan. De oude Joegoslaaf laat niemand in de kou staan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.