Volvo XC70 D5 Summum (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 69.000 km |
Relaxte cruiser
- 39.000 km
Ik was al enige tijd op zoek naar een stationwagen met meer dan 4 cilinders, vierwielaandrijving en een dito uiterlijk.
Ik wilde daarbij voorbij gaan aan de ringen, sterren en propellers, niet omdat ik deze niet mooi vind, maar simpelweg om het vooroordeel bij mijn klanten te vermijden.
Jawel, en dit zag ik in de Volvo XC70, na eerst een korte periode in een normale V70 te hebben gereden, liep ik deze full options summum tegen het lijf. De wagen was precies zoals ik hem nieuw ook uit zou rusten met 18"wielen, schuifdak, four-c, uitgebreide audio, geventileerd leder, bochtafhankelijke xenon, gelaagd glas rondom e.t.c.
Ik vind mijzelf een kritische rijder, maar deze volvo voldoet volledig wat ik van hem verwacht, ook al is de diesel niet echt een snelle (D5 185 pk) in verhouding met zijn tegenpolen. Ik ben ook blij dat Ford zich heeft bemoeid met het onderstel, hij stuurt lekker direct en voorspelbaar, zeker in de stand advance is het erg lekker sturen met de XC.
De stoelen zitten perfect en zijn elektrisch verstelbaar aan beide kanten. Geluidscomfort is dik in orde, met name door het gelaagde glas worden de omgevingsgeluiden nog extra gedempt.
Al met al een aanrader
constante tevredenheid
- 51.000 km
De volvo bevalt zeer goed, zeg maar gerust steeds beter. Tot nu alleen een defecte stuurpomp gehad, hetgeen door de garage in een werkdag is verholpen.
Vooral het four-c onderstel geeft de volvo extra comfort/ rijgenot. De comfortstand is amerikaans zacht, sport is harder, advanced geeft je een direct stuurgevoel.
De wagen is vanuit volvo getuned, hetgeen ik niet wist, maar wel kon vermoeden gezien de performance. Ik heb hem eens uitgeprobeerd op de autobahn, waarbij hij 235 op de teller liep, terwijl hij op 205 zou zijn begrensd.
Brandstofverbruik 9,8 liter/100 km (V-power).
Onderstelrammeltje moet nog worden opgelost.
We passen goed bij elkaar
- 69.000 km
Even een kleine update.
De volvo is en blijft een hele fijne wagen, ik voel me er steeds beter in thuis. In de tussentijd wel de oliepomp van de stuurbekrachtiging defect gehad, maar dit is weer op de bekende "volvo for life" stijl opgelost. Het rammeltje in de voortrein bleek een defecte schokbreker, dit duurde wat langer i.v.m. het four-c systeem, maar is nu volledig opgelost.
Over het four-c systeem meer dan lof, een aanrader op deze normaal erg week geveerde volvo. Vooral als de wegen mooi glad zijn zoals peage, autobahn (op sommige trajecten) is de wegligging in de sportstand echt veel beter, hij stuurt veel strakker dan en je hebt geen moment het gevoel met een auto te rijden met een hoger zwaartepunt, volvo zou dit standaard aan moeten bieden, dan zou de XC-70 nog beter uit de testen komen.
De garage had blijkbaar een noodzakelijke motorupdate gedaan waardoor de tuning verloren is gegaan, hij is dus vanaf dag 1 origineel 185 pk geweest. Met medewerking van de Duitse dealer is de originele tuning van Heicosportiv weer geladen, je weet niet wat je meemaakt!!! veel fijner koppel, komt nooit boven de 3.000 rpm uit en acceleraties zijn gewoonweg snel. Het meest in het oog springende is dat hij nu dus 1,2 lit/100 km minder gebruikt. Ik was hier echt sceptisch over, maar na een paar tankbeurten te hebben gemeten moet ik tot de conclusie komen dat de verbruiksmeter redelijk nauwkeurig is.
Mijn rijstijl is gelijk gebleven allen draait de motor minder toeren dan voorheen voor dezelfde snelheden/ acceleraties.
Resume;
Ik ben en blijf tevreden over deze volvo
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.