Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)

autoreview

Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)
Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)Volvo XC70 D5 AWD Summum (2008)

Signalement

UitvoeringXC70 D5 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf201.000 km
KM-stand laatst272.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

pointless, weelderig, thuiskomen

  • 216.000 km

De hakerige versnellingsbak van de v60 heeft deze prachtige auto de das omgedaan en mij doen besluiten om te zien naar een Volvo mét automaat.

Bij de Volvo dealer in Waterland stond een mooie xc70 summum met alle spiegeltjes en kraaltjes die je wensen kan.

-adaptieve xenon
-leer
-18 inch xc velgen
-keyless entry
-navi met achteruitrijcamera
-high performance sound

Rijden...., ja dit is wel heel fijn. Jongens wat heb ik een automaat gemist. Dit voelt als thuiskomen, brede zetels dik leer en cruisen. Van de eerste eigenaar en dealer onderhouden. Uiteraard niet de verstandigste keuze maar wat geeft het. Trekhaak erbij besteld zodat de mountainbike weer mee kan.

Qua interieur is het voor de Volvo rijder bekend werk. Mooie materialen, goed in elkaar geschroeft. Dat de auto al op leeftijd is is eigenlijk alleen te zien aan het middeleeuwse infotainsysteem. Ik bel veel onderweg, de blue tooth carkit werkt uitstekend, ook voor de mensen die aan de ander kant van de lijn zitten. Het navigatiesysteem gebruik ik niet, de dealer was wel zo goed om er een kaartupdate in te zetten, dat is voor nood zullen we maar zeggen. De achteruitrijcamera is ook aangesloten op het scherm van de nav. Geen noodzakelijkelijke wel handige optie als je een aanhanger wil koppelen. Ziet er op zich ook wel slick uit met rode balken en het overgebleven aantal centimeters.

De uitstraling is wel heel fijn. Chique en ingetogen, ik heb veel complimenten gekregen. Deze vielen de v60 minder ten deel, wat ik niet terecht vond. De kleur zand-grijs metalic is prachtig, zeker met de choco bruine zetels. Het two-tone dashboard kan zich minder op mijn enthausiasme verheugen. Tweede hands kopers hebben consessies te doen.

De xc70 heeft de body roll van een walrus maar de kunst is om het comfort te omarmen en niet mee te gaan trappen met de haastige leasers op de linker baan. Je moet er van houden, goede nieuws ik houd er van. De d5 is nog steeds krachtig en geeft de vertrouwingswekkende ronk al is de gasrepons wat traag. De 5 bak automaat is inmiddels een 6 bak. Niet veel over te melden anders dan dat bij afremmen de bak nu ook mee terugschakelt om af te remmen.

Om eerlijk te zijn is een verhoogde 4-wiel aangedreven auto in Nederland pointless. Probeer voor de grap een stukje zandweg te vinden. good luck with that. Echter toen ik een nood uitwijk manoeuvre moest maken op nat wegdek was alsof de logge vriend over rails reed. Wauw awd heerscht.

Het brandstof verbruik is eigenlijk niet meer van deze tijd. Relaxed rijden geeft me 13,3km voor een liter diesel. (kom er maar in reageerders...)

Al met al is de conclusie (weer) dat de autotechniek qua rijcomfort tussen pak m beet 2000 en vandaag niet echt is ontwikkeld. Het milieu en infotainment dat zijn wellicht te plekken die het meest vooruit gesprongen zijn.

Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen anders dan dat ik tot nu toe niets ben tegengekomen. Ik rijd zon 30 duizend km per jaar dus zal bij de komende update de review bijwerken om wat meer te vertellen over onderhoud.

+20,000km +stage 1+ flush

  • 226.000 km

De eerste twintigduizend kilometer zijn geruisloos verlopen. Op en neer naar werk, zakelijke ritten vakantie Italie. Daar heeft de xc zich prima van zijn taak gekweten. Slechte strada's grote gaten en zandwegen rijd je met verrtrouwen op en af. Wel even de injector reiniger toegevoed voor de afvaart en daarna flink de sporen gegeven. Losrijden helpt echt.

Enfin na de vakantie toch even naar de volvo garage omdat de automaat niet zo soepel schakelt als ik zou willen. Daar werd na enig morren de atf vloeistof vervangen. Fout 1 zo leerde ik later. Wat je moet doen is de bak spoelen, alleen de atf vervangen kan je voor meer problemen stellen.

Gelukkig ging ik voor de stage 1 naar Volvotune in elst. Bij de technische controle voorafgaand aan de tuning bleek een van de bij aankoop vervangen injectoren te lekken. Met kerende post terug en onder garantie laten repareren. En weer terug naar Elst, daar de eerste kleine beurt laten doen plus de powerflush van de automaat. Na de flush stond het apparaat vol met pikzwarte olie, uhh die was toch minder dan 2000km vervangen? Ofwel de nieuwe olie heeft het vuil losgespoeld ofwel de olie is nooit door de dealer vervangen. In geen van de gevallen een aanbeveling, to put it mild. Helaas weer mijn vooroordeel tav de dealer bevestigd.

Geadviseerd wordt om niet het interval van 30k maar 20k aan te houden omdat de afnemende smering nokkenasproblemen kan geven. Verder is de kabelboom schoongemaakt en opnieuw afgetaped. De zwetende carterontluchting lost de lijm van de bescherming op wat op den duur een scala aan foutmeldingen kan opleveren. Beter voorkomen dan genezen.

Ondertussen de remap gedaan en weer door. Kijk nu rijdt de xc zoals het bedoeld was. Betere gasresponse zuiniger en aangenaam vlotter. 225pk is nog steeds niet overbemeten maar ik houd ervan om loom tegen het gas te kunnen leunen en nog wat over te hebben. Qua verbruik als je je aan de snelheid houd kan je op de lange ritten (die ik veel maak) 1:14-1:15 halen. Hoef je echt niet met fluwelen voet te rijden. Het idee van Volvotune is dat op cruise snelheid de brandstofinspuiting wordt verkleind naar het niveau van een 2ltr. Bij indrukken van het gaspedaal wordt echter het poweprotocol aangeroepen met passende versnelling ;-)

Oh ja nog even de awd getest op het tank oefenterein in Weert. vermakelijk

comfortabel rijden

  • 246.000 km

Dag in dag uit, starten lopen en de 110 forensenkilometers doen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het onopvallend verloopt. Alles werkt naar behoren, prima carkit, soepele automaat, lekkere stoelen en uitstekend geluid. De jongens zijn tevreden met de ruimte. Het gecombineerd verbruik over de laatste 27 duizend kilometer van een altijd iets te hard rijdende maar afstandhoudende bestuurder ligt op 1:12,5. Niet heel best maar ook niet schokkend.

Zowel de winterbanden als de zomerbanden waren zo zo en moesten wat mij betreft vervangen worden. De ruimte vretende 18inch velgen hebben mij doen besluiten om voor de crossclimates van Michelin te gaan. (en dus de winterset een zet te geven) Daarvan heb ik tot op heden geen spijt. Wegen op 1600m met ijs en sneeuw worden echt moeiteloos genomen. De afgelopen tijd op normale temperaturen gereden, ook hier prima. Ik zou ze niet zo snel op de alfa van de misses leggen, toch iets te veel compromis op dynamiek, maar voor een lome auto als de xc een uitstekend altenatief.

Net voor de laatste beurt ging het motormanagmentlampje branden. Bleek de map sensor a 75e te zijn, waarschijnlijk heeft de originele tijdens een diepe plas oid een optater gehad. Auto reed normaal, na vervanging door Volcoservice in Elst toch betere verbruikcijfers.

Wat ik van de xc vind na de 40 duizend kilometer testrit, het is een mooie stijlvolle auto. Wel is hij mi te zwaar en daardoor logger dan ik echt lekker vind. Daar gaat geen chip tegen helpen. De vorige v70 was ondanks de slechts 163pk gevoelsmatig, als je dat mag gebruiken voor een volvo dynamischer, De betrouwbaarheid is vooralsnog hoog, kosten daarmee voorspelbaar.

De toepasbaarheid van de xc in Nederland is nog steeds gering en ook op vakantie is te toegevoegde waarde relatief beperkt. Tuurlijk is de bodemvrijheid en de awd soms handig, maar in de afgelopen 20 jaar praktisch altijd fwd gereden zonder problemen. De volgende Volvo (ik blijf een fanboy) wordt waarschijnlijk weer een "normale". Ondertussen rollend de kiometers gestaag onder ons door.

Wat erop zit kan kapot

  • 272.000 km

De zomervakantie ging dit jaar weer kamperend doorgebracht worden. Kar erachter en gaan. De d5 is toch wel een machtig blok, de acceleratie met dat extra gewicht is indrukwekkend. Bergop ruim over en dat is lekker, wel met geartronic schakelen en de toeren boven de 2,5 honderd houden. Het niet hebben van een koelwatertemperatuurmeter is onhandig en een onbegrijpelijke bezuiniging. Zeker met volle bepakking 4 personen en stevige kar vind ik het fijn om te zien hoe het er motorisch bij staat zeker als het buiten tegen de 40 graden loopt. Uit ervaring weet je tijdens het rijden wanneer de auto goed aan het gas hangt en dat is toch vaak een versnelling lager dan normaal. Goed voor het onderblok en de koeling, ik ben gewoon gewend om verbruik en temperatuur in de gaten te houden en dat kan niet meer.

Wel hoorde ik een rammel als ik over slecht wegdek reed, geen verdere verslechtering tijdens de vakantie en dus doorgereden. Na de vakantie voor de volgende 20k beurt en helaas het was het achterdif wat na 250k km speling had gekregen. Revisie, 1700e lichter en door. Rammel weg en een nieuwe terug (of die was nu hoorbaar grrr) Niet te horen bij lange veerwegen of drempels, wel bij korte oneffenheden. Garage kan het niet vinden. Stabilisatie stangen rondom vervangen, veerschotel rechtsvoor auto iets strakker maar rammel is noch immer da... De garage zegt dat het ook iets kleins als een rubber in de vering kan zijn, maar ja om dan ook die preventief te vervangen. Advies doorrijden tot het erger wordt.

Goede nieuws het wordt niet erger, na een slecht zandpad met veel kuilen was het geluid bijna weg en kwam later weer terug.... again grr
Het is een auto met een gezegende kilometerstand ik heb de rammel maar geaccepteerd als patina en charme.

Over patina gesproken, parkeren op P1 terugkomen en zien dat iemand je motorkap als trap heeft gebruikt is ook even balen. Kap open klap tegen de onderkant en het meeste was eruit maar toch. Nog niet laten maken. Komt nog wel.

De Michelin cross climate banden zijn uitstekend, echt een prima oplossing voor de xc. Niet super dynamisch maar voor deze auto perfect. Zowel bij min 20 als plus 38, droog, nat, ijs ze stellen niet teleur. Nu 40 duizend kilometer mee afgelegd en zojuist door besneeuwd Oostenrijk gereden. Awd en de crossclimates maken van de ijshelling in het dorp een eitje.

Verbruik is iets verder gedaald naar 1:12, 8 In de vele files die ik rijd is het echt een tempelier qua drankgebruik. Maar goed het comfort is super en dat is nog veel belangrijker. Verder geen punten, ik wordt almaar meer tevreden. “You better love things old over new, as they will probably be longer old than new...”

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.