Volvo XC70 2.5 T AWD Momentum (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 2.5 T AWD Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 143.700 km |
Van voorwiel naar Four Wheel
- 123.000 km
Sinds we in Zweden wonen (nu circa 3 jaar) heb ik altijd naar de de XC70 gegluurd. Ik denk dat ik heb moeten wennen aan het idee van hoog op de wielen, maar nu is de kogel door de kerk en staat er een 'Marin Blå' 2.5T AWD voor de deur.
Comfort, snelheid en design waren voor mij de reden om in eerste instantie voor een Saab 9-5 Aero te kiezen en dat werd zeker waar gemaakt, wat een fijne auto en wat een snelheids sensatie. Helaas kampte mijn eerste exemplaar met 'Black Sludge' verschijnselen en moest vrij rap ingeruild worden voor iets anders. Daar dat op het diepte punt van Saab recente historie gebeurde was alleen de Saab dealer bereid om 'kronen bij de zure wijn' te doen en in te ruilen op zijn prive 9-5 Aero. Een beest van een auto, zowel in uitrusting als prestatie, maar de afgelopen winter was streng en glad en dan is 250 pk op de voorwielen geen pretje. Ook begon het sportchassis op lange ritten ernstig te vervelen. Om een lang verhaal kort te maken; ik heb er een Nederlandse Saab fan erg blij mee kunnen maken en ik heb de switch naar een XC70 min of meer budget neutraal kunnen maken.
Overwegingen voor de XC70 waren dus; het AWD systeem, hoog op de wielen, comfort en snelheid. Op zoek dus naar een 2.5T automaat en gevonden in de omgeving van Göteborg (waar anders). Bij voorkeur van na 2003, zodat ik dure reparaties aan de visco koppeling kon vermijden.
Deze Marine blauwe XC70 is van modeljaar 2005 in Momentum uitvoering. Is voorzien oa van een Selectronic Automaat, Xenon Beige leer en dashboard, elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen, alarm, standverwarming etc. Oh ja .. en 2 enorme rally lampen, hier niet ongebruikelijk daar de winters DONKER zijn ... en het staat nog stoer ook. De auto is minitieus onderhouden door de vorige 2 eigenaren (buren in Kungsbacka). Een DiTech lakbeschermings programma zorgt ervoor dat het exterieur in prima staat verkeert, afgezien van wat hele kleine gebruiks spoortjes. De auto is inmiddels, door Volvo, vanaf de B-stijl voorzien van 'Solfilm', die er voor zorgt dat men niet meer door de ramen naar binnen kan kijken en de auto koel blijft in de zomer. Geen goedkope grap (3.700 sek ca 370 euro), maar ik had het er voor over.
De eerste rij ervaringen dan. Wat als eerste opvalt is de rust en het comfort in de auto. Vanaf de snelweg is het nog ca 30 km naar ons huis over een slechte provenciale weg en daar merkte ik echt het verschil in karakter tussen de Saab en de Volvo. Je merkt duidelijk dat de auto wat hoger op de wielen staat, hij stuurt minder strak dan zijn soort genoten ... maar het is niet storend. Gewoon iets waar je aan moet wennen. De automaat is boterzacht, het selectronic systeem is erg prettig om terug te schakelen in de bergen. De snelheids sensatie is vanzelfsprekend minder dan in de Saab, maar met 209 pk nog steeds geen watje, de 5 cylinder laat prettig van zich horen bij optrekken, maar snort op een aangenaam laag toerental bij kruissnelheden.
Een aantal zaken die mij minder bevallen; Het gebrek aan bekerhouders zowel voor als achterin. Als je regelmatig lange ritten maakt zoals wij, wil je nog wel eens slokje drinken om handen hebben. In de middentunnel is een soort bakje, waar ze in kunnen staan, de armleuning is uitklapbaar naar achter met een bizare bekerhouder oplossing erin ... maar ik vind het niets. Eens kijken of dit met accessoires te fixen is.
De stereo (HU-650) is onder de maat voor dit type auto. Gelukkig begrijp ik uit diverse forums dat dit vrij makkelijk op te waarderen is, dus daar moet ook wat aan gebeuren. Wellicht dat ik wat verwend was met het Harmon & Kardon systeem uit de Saab. Verder niets te klagen, en het is allemaal oplosbaar.
De auto heeft net zijn 120k beurt gehad dus voorlopig hoop ik even uit de garage weg te blijven. Zodra er wat te melden is kom ik er op terug .
Verbruik
- 129.000 km
Gemiddeld verbruik ligt na ruim 6.000 km op ca 1:10. Hierbij moet aangetekend worden dat ik met name provenciale wegen in Zweden rij .. Dus tussen de 80-100 km/u. Daar het geen warme zomer was, heeft de A/C vaak uitgestaan.
Onderhoud en beurt
- 143.700 km
De Volvo is een prima reisgenoot gebleken het afgelopen jaar. Met name het 4wd systeem heeft zeker zijn nut bewezen gedurende de zware winter al hier. Meerdere lange ritten op/neer van Zweden naar Nederland gemaakt in alle comfort. Benzine verbruik lag ca 1,1 liter/10 km in de winter (op Nokian winterbanden). Over de afgelegde 20,000 km heb ik ruim 2,5 liter olie verbruikt. Slechts 1x heb ik de garage gezien, tijdens de herfstvakantie was ik in Nederland toen het dashboard een ABS storing melde en de auto in noodloop sloeg. Hoeke in Delft heeft dit gratis opgelost. Bleek een loshangende centraal bout te zijn in het linker voorwiel. Deze schijnen soms wel eens los te komen en dan raakt de ABS van streek.
Vorige week was het tijd voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt, met onderstaand kostenplaatje
- 140,000 km beurt € 428.- incl reparatie koplamp-sproeiers en rammel in een van de portieren
- stuurstangen + rempakket voor € 728
Ik heb inmiddels weer afscheid genomen van de XC70. Wij verlaten binnenkort Zweden, om dit te verruilen voor een grote stad, waar ik vind dat deze auto niet op z'n plaats is. Ik heb de auto met een bescheiden winst weten te verkopen, dus het is een prima deal geweest.
Nu weer op zoek naar iets anders ... ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden. Ik ben erg gecharmeerd geraakt van Volvo, dus ik sluit zeker niet uit dat het een C30 of V50 wordt, liefst met de 5 cylinder want die maakt toch wel een fijn geluid :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.