Volvo XC70 2.4 D5 AWD (2003)

autoreview

Volvo XC70 2.4 D5 AWD (2003)

Signalement

UitvoeringXC70 2.4 D5 AWD
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf431.000 km
KM-stand laatst461.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 1000 zit erop!

  • 432.000 km

Na ruim een maand en de eerste grotere ritten een eerste review van onze "nieuwe" XC70.
Ik heb de XC70 gekocht ter vervanging van de V60 hybrid lease auto. Na 5 jaar einde belastingvoordeel en daarmee niet meer aantrekkelijk om door te rijden.
De XC70 is een zeer comfortabele en ruime auto. De zachte stoelen zitten heerlijk en je verlangt gewoon naar lange ritten. De kofferruimte is een verademing na de V60. Eindelijk kan er weer gewoon een fiets mee in de auto.
De keuze voor specifiek deze auto heb ik gebaseerd op de beschikbare onderhoudshistorie, waaruit bleek dat diverse bekende, dure reparaties al waren uitgevoerd. Ook de luxe uitvoering met o.a xenon en standkachel heeft meegespeeld. En natuurlijk de lage prijs, die mede het gevolg is van de onlangs ingevoerde roettax.
Ondanks de behoorlijke kilometerstand voelt de XC70 degelijk en betrouwbaar aan. Alvorens de auto in gebruik te nemen heb ik deze door een ervaren Volvo monteur laten inspecteren en rijklaar laten maken. O.a de volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd: Vervangen distributieriem, nieuwe accu, multiriem vervangen, standkachel gerepareerd, startmotor vervangen, 2 zenders voor vergrendeling gereviseerd.
Over het rijden eigenlijk alleen maar positiefs te melden. De prestaties zijn voldoende (Natuurlijk niet met de V60 D6 te vergelijken). De D5 is goed hoorbaar in het interieur, maar het is geen vervelend geluid. De auto is zacht geveerd en stuurt ook zo. Geen auto voor het snelle bochtenwerk maar meer uitnodigend tot een relaxede rijstijl. Drempels en slechte wegen zijn geen enkel probleem voor het onderstel van de XC70. Hij zweeft er bijna overheen.
Het navigatiesysteem van de auto is erg gedateerd en daarom gebruik ik het niet. Google Maps op de telefoon werkt veel beter. Audio is goed, er is een 4CD wisselaar en ik heb een MP3 speler laten inbouwen die via de radio (en dus via het stuurwiel) te bedienen is.
Brandstofverbruik is met gemiddeld 1 op 13-14 redelijk voor zo'n grote en zware auto met vierwielaandrijving. Er gaat ruim 70 liter in dus 1000km op een tank moet haalbaar zijn.
Grootste kostenpost van deze auto is de houderschapsbelasting: Met 575 euro per kwartaal een fors bedrag...
Daar staat tegenover dat veel dingen goedkoop zijn voor dit type: Een set van 4 originele lichtmetalen velgen met goede banden kostte me slechts 125 euro.

Tussenstand na 5000km

  • 436.000 km

Inmiddels 5.000km en 3 maanden verder, en nog steeds enthousiast over de XC70! Het comfort van deze auto is indrukwekkend en de ruimte is echt een verademing na de toch net iets te krappe V60. In de afgelopen 3 maanden zijn er 2 technische problemen met de auto geweest: De startmotor is vervangen omdat deze regelmatig slipte. Was waarschijnlijk nog de originele motor, dus na 17 jaar mag het een keer. Op een gegeven moment constateerde ik dat de auto olie lekte. Een kort onderzoek toonde dat een van de brandstofleidingen van de common rail naar de injector op een koppeling lekte. Onverklaarbaar, maar met het vervangen van leiding was het probleem opgelost.
Het brandstofverbruik ligt in de praktijk op 1:14, waarbij de boordcomputer het een stuk gunstiger voorstelt (Geeft 1:17) aan...
Kortom: Een geweldige auto voor in totaal beperkte kosten: De XC70 D5 is een aanrader!

Na 10000 km

  • 442.000 km

Als gevolg van het thuiswerken pas na een half jaar de 10.000km gepasseerd. En nog steeds, of misschien wel steeds meer enthousiast over de XC70. In de afgelopen maand slechts 1 storing: De rechter ruitenwisser stopte ermee als gevolg van slijtage in het ruitenwissermechanisme. Dit bleek op te lossen door wat laswerk en verder geen materiaalkosten. Verder is de XC70 probleemloos geweest. Deze week voor het eerst de standkachel geprobeerd: Het is heerlijk om in een warme auto te stappen en ook voor de motor is het goed dat deze warm kan starten. Deze optie zou ik daarom niet willen missen.

Alweer een jaar verder,,.

  • 449.400 km

Alweer een jaar onderweg met de XC70: Nog steeds enthousiast, eigenlijk steeds enthousiaster! De XC70 heeft zich bewezen als een betrouwbare, supercomfortabele en praktische auto. De wat zachtere stoelen in combinatie met de soepele vering maken de auto zeer aangenaam op de lange afstand. Het interieur is lekker ruim en je kunt gewoon een fiets achterin schuiven. Qua kosten ben ik ook erg positief over de XC70: De auto rijdt redelijk voordelig (1 op 13-14) en ondanks enkele kleinere reparaties is ook het onderhoud best wel goedkoop, zeker voor zo'n luxe auto. De lage aanschafprijs, waardoor je nagenoeg afschrijvingsvrij rijdt, maken het financiele plaatje nog mooier.

Ruim anderhalf jaar,,.

  • 461.500 km

Hierbij een overzicht van de afgelopen 7 maanden. In deze periode heb ik voorhet eerst pech gehad met de XC70, in die zin dat ik niet meer kon rijden. Al enige tijd klonk het starten steeds onheilspellender dus deze pech kwam niet helemaal onverwacht. De starterkrans bleek op een aantal plaatsen zover versleten dat de startmotor er geen grip meer op kreeg. En met een automaat kun je dan helemaal niets meer. Geluk was dat het thuis op de oprit gebeurde. De reparatie is best wel ingrijpend: Automatische bak en haakse overbrenging moeten eruit.
Na een paar dagen sleutelen was alles weer heel en start de auto weer probleemloos.
Met een ander probleem niet gewacht tot het fout gaat: De remservo maakte al enige tijd een blazend geluid dat duidelijk op een luchtlekkage duidde. De vervanging in combinatie met de starterkrans bespaarde een aantal uren sleutelen.
Enkele maanden terug zijn ook de achterveren en schokbrekers vervangen. Origineel heeft de XC70 nivomats, deze zijn met zo'n 900 euro erg kostbaar en daarom heb ik gekozen voor normale veren en schokbrekers. Dat werkt uitstekend.

In september voor het eerst op buitenlandse vakantie. Op 2800m hoogte bleek de dop van het expansievat niet meer OK te zijn, met een koelvloeistof lekkage als gevolg. Water bijgevuld uit een gletschermeertje en rustig teruggereden naar ons pension. De plaatselijke Lada dealer kon probleemloos een nieuwe dop leveren en we konden onze reis voortzetten. Verder heeft de XC70 zich uitstekend bewezen deze vakantie, met de Stelvio als hoogtepunt.

Samenvattend: Nog steeds erg tevreden, betrouwbaarheid en kosten in lijn met verwachting.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.