Volvo V90 3.0 (132kW) Limited Edition (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V90 3.0 (132kW) Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 298.000 km |
KM-stand laatst | 304.000 km |
ERVARINGEN
- 304.000 km
Comfort is het sleutelwoord bij het rijden van de V90.
We hebben het hier over een verfijnde uitvoering van een 940. De wielophanging voor en achter lijkt al zeer op die van de latere 850 en V70. Voor is er meer rubber gebruikt dus is hij stiller an achter is het onafhankelijk geworden. De achterwielophanging zorgt voor een beter bochtengedrag, minder uitstapjes.
De automaat is ook een stuk prettiger ook al vanwege de sport eco en winterstand.
Misschien moet ik hem binnenkort eens laten flushen (doorspoelen). De auto is voorzien van een dampgas G3 instalatie en daar doet hij het prima mee. Het verbruik is in ieder geval beter dan de voormalige 940.
1 op 8 met een automaat in tot nu toe de winter en dat met een auto van ruim 1600kg daar kan ik wel mee leven. Helemaal omdat gas de hoofdbrandstof is.
De stoelen zijn allemaal voorzien van leer en de bestuurders stoel zelfs met memory en dus ook electrisch. Verder heeft deze Zweed de bekende luxe aan boord.
Climate control, cruise control, electrisch dak, electrische ramen voor en achter, afneembare trekhaak, nivomats achter.
Bij mijn vorige auto’s heb ik ook het meeste onderhoud zelf gedaan en doe dat bij deze dus ook weer.
PROBLEMEN
- 304.000 km
Na drie ton waren de wielophangrubbers voor aan vervanging toe.
Verder heb ik de multiriem vervangen samen met de rollen.
Het blok is voorzien van vier kleppen per cilinder en die zijn van het hydrolische type. Er zijn 24kleppers bekend op LPG met 550.000km op de teller zonder koprevisie dus daar verwacht ik voorlopig nog geen problemen.
De flens van de radiator brak af bij een inspectie dus die heb ik vervangen.
Bijna alle backlight lampjes heb ik moeten vervangen van het bigfront radio samen met enkele lampjes achter de knoppen in het dashboard. Het electrische dak had een probleempje dat er een stukje geleideplastic klem zat waardoor het dak niet open kon schuiven.
Update 11 sept 2008
Er staat inmiddels 312.000 op de teller.
Probleemloos op zomervakantie geweest.
Ik heb de achterremschijven moeten vervangen. De auto had waarschijnlijk nog de orginele handremschoenen en daar is een voering van losgeroest. Bij het achteruitrijden uit de garage hoorde mijn vrouw een geluid alsof het achterwiel over een frisdrankflesje ging.
Het bleek een geexplodeerde handremtrommel.
De losgekomen voering kwam klem te zitten boven op de nog vast zittende voering.
Waarschijnlijk had ik kunnen volstaan met op tijd vervangen van de handremschoenen.
Nu moest ik ook nieuwe remschijf/trommels kopen. Dit is namelijk één geheel.
Het uploaden van foto\'s van mijn V90 heeft weing zin.
De plaatjes van de zilveren V90 komen voor 95% in de buurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.