Volvo V70 TDI 2.5 Luxury-Line (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 TDI 2.5 Luxury-Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 280.000 km |
KM-stand laatst | 357.000 km |
Aanschaf en eerste kilometers
- 296.000 km
Na een paar jaar Saab te hebben gereden kreeg ik de mogelijkheid om van een kennis voor een schappelijke prijs een Volvo V70 TDI uit 1998 met 278.000 km op de klok te kopen.
Toen de kennis deze auto aanschafte vond ik het al een prachtige auto: zwarte lak met licht interieur, spoiler, lichtmetalen velgen en verder van veel luxe voorzien zoals climat- en cruise control. Ik hoefde er ook niet lang over na te denken en heb hem toen gekocht en heb er tot op heden nog geen moment spijt van gehad. De Volvo voelt toch net wat degelijker aan dan de Saabs die ik heb gehad.
Autorijden in de Volvo is genieten: de stoelen zitten fantastisch, het vermogen (140 pk) is voldoende en natuurlijk de lekkere roffel van de 5 cilinder. Met deze auto kun je echt honderden kilometers achter elkaar rijden zonder vermoeit te raken.
De Saabs die ik voor de Volvo had reden op LPG en dan moet je toch na drie-, vierhonderd kilometer tanken. De Volvo rijdt makkelijk 1000 km op één tank en dat vind ik ideaal.
Heb er nu 18.000 km mee gereden en ik heb tot nu een paar mankementjes gehad:
-Binnenverlichting bleef branden. Oorzaak: censor in het slot defect. Slot vervangen. Kosten EUR 284,-
-Mistachterlicht bleef branden. Oorzaak: oxidatie in de stekkerdoos van de trekhaak. Stekkerdoos vervangen. Kosten EUR 234,-
-Remschijf achter zat vast. Remschijven en -blokken vervangen. Kosten EUR 210,-
-APK + grote beurt. Kosten 706,-
Aircopomp
- 309.000 km
De Volvo bevalt nog steeds super. Heerlijke auto en vind hem nog steeds prachig. Heb na de vorige beurt 13.000 km met veel plezier gereden.
Toen ik de auto aanschafte vorig jaar wist ik dat de aircopomp kapot was. Deze wilde ik sowieso laten vervangen voor de zomer. Dit heb ik een paar dagen geleden laten doen en heb toen meteen een kleine beurt laten uitvoeren. De Volvo is nu weer heerlijk koel.
-Kleine beurt + nieuwe aircopomp. Kosten EUR 840,-
Vakantie voorbij
- 320.000 km
Even weer een update. Ben ondertussen van de zomer met de V70 naar Zuid-Frankrijk gereden. Auto volgepakt, surfplanken op het dak en rijden maar. Nu merk je pas echt dat het een heerlijke reisauto is. Heb zelf moeiteloos 1200 km achter elkaar door gereden.
Volgetankt weggegaan en onderweg één keer hoeven tanken. Op de camping had ik nog een halfvolle tank. Ideaal! Ook de Alpen over was geen probleem. Ondanks dat de auto volgepakt was en 140 pk voor zo’n zware auto niet gek veel is reed de Volvo zonder moeite de bergen over.
Een paar weken geleden maakte de Volvo op de snelweg ineens een schurend geluid wat nog erger werd tijdens het remmen. Meteen gestopt en toen ik uitstapte zag ik meteen dat er rook bij de linker voorrem wegkwam.
ANWB gebeld. De remklauw bleef op de schijf zitten. De monteur van de ANWB heeft hem losgemaakt en ik kon wel naar huis rijden maar met zo weinig mogelijk remmen. Thuis de auto naar de garage gebracht. Nieuwe remklauw en omdat de schijf en de blokken heet waren geworden moesten die ook vernieuwd worden.
-Nieuwe remklauw en blokken. Kosten EUR 520,-
Een tijdje geleden is bagage rolhoes kapot gegaan doordat deze klem heeft gezeten door een kast in de kofferbak. Via Marktplaats weer een nieuwe gekocht.
-Bagagerolhoes. Kosten EUR 75,-
Nieuwe velgen
- 325.000 km
Vandaag nieuwe velgen gekocht namelijk de 16" Perfo velgen. Dit zijn velgen die onder de T5 modellen geleverd werden.
Persoonlijk vind ik deze erg mooi staan onder de "classic".
Ik heb ze gekocht in Leeuwarden bij Handelshuis de Vos (www.volvovelgen.com) met zo goed als nieuwe zomerbanden.
-Perfo-velgen. Kosten EUR 550,-
Helaas gaan de velgen er na de winter op. Ik laat winterbanden op mijn oude Antlia's zetten en zo kan ik ze elk jaar gewoon zelf verwisselen. Ik zal nieuwe foto's plaatsen na de winter als de nieuwe velgen erop zitten.
Volgende week gaat de Zweed weg voor een grote beurt. Dan laat ik ook meteen de winterbanden eronder zetten.
Ik ben benieuwd wat me te wachten staat. Altijd weer spannend. Ik hou jullie op de hoogte.
Klaar voor de winter
- 325.500 km
Zo, de Volvo weer opgehaald en dit keer een meevallertje.
Bij de grote beurt geen schokkende dingen geconstateerd. Nieuwe filters en olie en vloeistoffen ververst. En de winterbandjes liggen erop (Vredestein Snowtrac 2 195/60/R15).
-Grote beurt en winterbanden gemonteerd. Kosten EUR 365,-
Blij werd ik toen ik van de monteur hoorde dat de auto in goede staat verkeerd. Ik hoop van de V70 nog jaren plezier te beleven. Voor nu is hij in ieder geval klaar voor de winter!
Weer nieuwe velgen
- 329.000 km
Ik was helemaal niet op zoek maar kon van een kennis van mij voor een mooie prijs een set Columba's kopen met nog goede winterbanden. Ik haal ze deze week op en zet ze er meteen onder. Zal dan de, als het weer een beetje meezit, de Volvo poetsen en nieuwe foto's plaatsen.
Heb gisteren de huidige set Antlia's voor EUR 250,- op Marktplaats gezet en heb al twee gegadigden. Perfect!
-Columba-velgen met winterbanden. Kosten EUR 250,-
Columba's zitten er onder
- 330.000 km
De nieuwe velgen zitten er onder en heb de oude Antlia's inmiddels verkocht. Vind de Volvo een stuk mooier zo.
Vrijdag 11 februari moet de auto voor de APK. Ik laat dan ook meteen een nieuwe rechterdorpel monteren. Bij de huidige is een stukje afgeknapt. Dit was al zo toen ik hem kocht. Het valt niet heel erg op maar zat me niet lekker. Via Marktplaats een nieuwe gekocht en laten spuiten.
APK gekeurd en zomerwielen eronder
- 333.000 km
De Volvo weer APK gekeurd! Er zat wat speling op de rechterfuseekogel. Gevolg een nieuwe draagarm.
Verder geen schokkende dingen. Tijdens de keuring heb ook spatlappen achter laten monteren en de nieuwe dorpel.
-APK keuring. Kosten EUR 480,-
Ik ben lid van het Volvo850forum en daar staan erg handige "How te do's" op.
Dus ben ik met mijn vriendin aan het knutselen geweest. We hebben aluminium tellerringen gemonteerd. Was een mooi klusje. Dashboard en tellerunit moesten uit elkaar worden gehaald. Het is gelukt en het resultaat vind ik persoonlijk erg mooi.
Verder werkte de halve verlichting van de Volvo stereo niet meer. Samen met mijn opa de radio uit elkaar gehaald aan het solderen geweest. Verder waren er wat lampjes op het dashboard defect. Die lampjes heb ik zelf vervangen. Alles brand weer! Ben blij!
Het mooie weer komt er aan dus kon eindelijk de Perfo's er onder zetten. Vind deze velgen erg mooi staan.
Het moge duidelijk zijn dat mijn Volvo nog steeds super goed bevalt. Het is een heerlijke wagen en ik ben hem nog lang niet zat.
Beurtje en vakantie
- 342.000 km
In juni moest de auto voor een kleine beurt.
Ook was de distributieriem vervangen worden. Ik had al een keer via via een originele Volvo distributieset gekocht dus deze hoefde alleen maar gemonteerd te worden.
Aan het eind van de dag belde ik de monteur. Hij had geen goed nieuws. Er was een pakking lek en daardoor lekte er olie op de distributieriem. De pakking moest vervangen worden en dat was een hele klus volgens hem. Ben de auto een paar dagen kwijt geweest en vreesde een hoge rekening. Hier zat ik niet op te wachten vlak voor de vakantie.....
-Distributieriem vervangen, pakking, beurt. Kosten 325,-
Meevallertje mijns inziens.
Net terug van 3 weken Zuid-Frankrijk. Voor het inpakken heb ik de bagagerolhoes eruit gehaald en toen kwam ik erachter dat ook deze het gegeven had. De stang die in de houders zit waarmee de rolhoes in de kofferbak bevestigd wordt waren afgebroken. De rolhoes in de schuur gegooid. Dat zie ik na de vakantie wel weer. Wat een *****systeem!
De Volvo heeft het verder weer perfect gedaan. Alleen na de enige keer tanken :) op terugweg begonnen er 2 lampjes van de airco 20 keer rood te knipperen. Ook koelde hij niet meer. Gelukkig reden we 's nachts dus het was niet al te warm.
Heb al even op internet gezocht wat dit kan zijn. Heb het ventilatortje rechts naast het stuur schoongemaakt maar zonder resultaat. Ben bang dat er niets anders opzit dan naar de dealer om uit te laten lezen.
Ben gisteren bezig geweest om de rolhoes te maken. De hele middag aan het prutsen geweest. Toen hij eindelijk klaar was paste hij niet. Was er toen klaar mee. Ga er een andere keer wel mee verder. Heb ook geen zin om weer een nieuwe te kopen.
Het is een fragiel systeem. Je moest de hoes er niet te vaak uithalen anders is hij zo stuk.
Tijd voor een update
- 350.000 km
Ik ben nog steeds de trotse bezitter van de V70. Ik vind hem nog steeds prachtig en ben hem nog lang niet zat.
Na de vorige update valt er wel weer het één en ander te melden:
In mijn vorige update vertelde ik dat er twee lampjes knipperden van de airco. Bleek dat de kachelmotor kapot was. Deze is vervangen en het probleem was opgelost.
-Kachelmotor en kachelweerstand. Kosten EUR 135,-
Tot de winter heeft de Volvo het probleemloos gedaan. Tot een erg koude nacht in februari 2012. Toen ik 's ochtends de auto wilde starten deed hij het niet. Mijn eerste gedachte was: accu leeg. Dus een andere auto ervoor en startkabels aansluiten. Zonder resultaat. Toch maar naar de garage ermee. De gloeibougies waren nodig aan vervanging toe en ook de accu had zijn beste tijd gehad.
Omdat hij toch bij de garage stond meteen APK laten keuren en een beurt laten uitvoeren.
-APK, beurt, accu en gloeibougies. Kosten EUR 550,-
Een paar dagen later rook ik tijdens het rijden een enorme diesellucht. Meteen maar naar de garage gereden.
Brandstofleidingen waren poreus en tijdens het vervangen van de gloeibougies waren ze gescheurd. Leidingen vervangen en probleem opgelost.
Tja, een auto van 14 jaar oud met deze kilometerstand vraagt af en toe om wat onderhoud. De Volvo gaat wat mij betreft nog lang niet weg dus laat alle mankementen netjes repareren.
Zoemend geluid
- 357.000 km
Het is u misschien al opgevallen dat ik niet zoveel kilometers maak met de V70. Qua kilometers die ik rij zou ik best een benzine auto kunnen aanschaffen. Ga ik niet doen. Hij bevalt nog veels te goed.
Een paar dagen geleden hoorde ik tijdens het rijden boven de 80 km/uur een zoemend geluid.
Een kapotte wiellager linksvoor bleek het probleem. Volgens de monteur zat de lager rechtsvoor er ook aan te komen. Beide maar vervangen dan. Tijdens het vervangen van de linker wiellager bleek dat de homokineet ook zijn beste tijd had gehad. Ook hier maar een nieuwe op dan.
En alsof dit nog niet genoeg was moest de stabilisatorstang ook vervangen worden. Je hoorde namelijk een licht bonkend geluid als je over een klinkerweggetje rijd.
Ik merkte ook dat de airco niet meer koelde. Dus deze ook maar laten vullen. Als we toch bezig zijn....
-Airco vullen, stabilisatorstang, homokineet en wiellagers. Kosten (slik) EUR 850,-
Zou leuk zijn als ik nu even uit de kosten ben.
Ben van plan om straks weer richting Zuid-Frankrijk te rijden met de Volvo. Kan me hier nu al op verheugen. Hij rijd weer als nieuw!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.