Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volvo
  • V70

Volvo V70 T-5 Exclusive-Line (1997)

autoreview

4
Volvo V70 T-5 Exclusive-Line (1997)
Herman123
  • Herman1239
  • Gebruikersreview
15 januari 2021 om 13:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringV70 T-5 Exclusive-Line
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf311.000 km
KM-stand laatst335.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze V70 T5 classic

  • 325.000 km
  • 15 januari 2021

Qua auto’s zijn wij sowieso liefhebbers van de modellen uit de jaren 90 en dan vooral van de Volvo 850 Estate en de V70 Classic. Hiervoor hebben wij dan ook met veel plezier in meerdere handgeschakelde 2.5 v10 modellen rond gereden, twee maal met een 850 uit 1994 en 1995 en tot afgelopen zomer in een V70 uit 1997. Niks mis mee, zo’n betrouwbare 5-cilinder met 140 pk die een prachtige “roffel” laat horen bij het optrekken.

Voor die laatste auto zat er wat groot onderhoud aan te komen. Op zich was dat wel begroot maar tegelijkertijd zijn het soms ook van die momenten dat je andere mogelijkheden de revue laat passeren. Dat het weer een Volvo moest worden was duidelijk. Auto’s die hoog op mijn verlanglijstje stonden zijn bijvoorbeeld de 850 T-5R, 850R en de V70R (classic). Alleen zijn mooie exemplaren erg duur (en verdienen ze eigenlijk stalling in een garage die wij niet hebben). Vandaar als “tussenoplossing” eens gekeken naar de T5-modellen.

Bij een Volvo-specialist stond een mooie zwarte V70 T5 automaat uit 1997 met iets meer dan 300.000 km op de teller, zie foto. Hij was halverwege een opknap-traject waarop dus nog wat invloed kon worden uitgeoefend. Ik vind het leuk om een auto zoveel als mogelijk origineel te hebben dus de dikke dakrails hebben plaats gemaakt voor jaar-correcte dunne rails en de “Amerikaanse” koplampen en richtingaanwijzers zijn nu weer origineel. Ook de moderne radio is inmiddels vervangen, nu een originele “dubbel din” Volvo radio (waar ook nog cassettebandjes in kunnen ;-)). De velgen mochten blijven. Motor en aandrijflijn hebben ook de benodigde aandacht gehad, automaat is o.a. gespoeld.

Sinds het eind van de zomer rijden wij dus met deze auto rond. Eerder heb ik het een “tussenoplossing” genoemd maar zo voelt het totaal niet. Het is een luxe exemplaar met lederen bekleding en ongeveer alle opties, muv een open dak. Qua rijgedrag hebben we niets te klagen. De “R” modellen schijnen vrij hard geveerd te zijn (voor Volvo-begrippen dan…). De T5 zou wat meer op comfort zijn gericht. Nu heb ik nog nooit in een “R” gereden maar onze T5 is inderdaad comfortabel en geen echte bochtenridder. Wel iets directer dan onze eerdere Volvo’s maar dat kan ook aan de conditie van de wielophanging liggen.

De 17-inch wielen op de foto (donkere Comet-velgen) hebben voor de winter plaats gemaakt voor 16-inch wielen (Colomba-velgen) met winterbanden. Colomba is trouwens de velg waarmee de auto origineel werd geleverd. Die 16-inch met de wat hogeren band rijdt eigenlijk prettiger maar het oog wil ook wat… Dus na de winter komen de Comet’s weer terug.

Qua prestaties hebben we natuurlijk niets te klagen met ongeveer 240 paarden onder de motorkap. Die paarden komen eigenlijk in twee etappes vrij. Tot ongeveer 3000 toeren is het gewoon een vlotte/krachtige auto, niet buitensporig. Maar rond de 3000 toeren verandert er duidelijk iets, een “versnelling”  waar ik mij nog steeds over kan verbazen met bijbehorend motorgeluid (waarvoor je de radio graag even uit zet…). Het werkt echt verslavend.

In sommige reviews wordt de manier waarop het vermogen vrij komt als nerveus omschreven en wordt een vergelijk met de 2.5t motor (lage druk turbo) gemaakt, die meer gelijkmatig is. Ik heb wel eens met een 2.5t gereden en die is idd wat eerder bij de les/gelijkmatiger en heeft onderin wat eerder trekkracht beschikbaar (zoals een diesel?). Maar de manier waarop het bij een T5 gaat ervaren wij absoluut niet als nerveus. Bij normaal rijden schakelt de automaat rond de 3000 toeren door naar de volgende versnelling en heb je dus een zeer relaxed rijdende auto die toch vlot/krachtig is. Pas als je wat sportiever rijdt kom je in dat gebied boven de 3000 toeren maar dan wil je dat ook.

Tot nu toe geen echte problemen gehad. In het begin ging het storingslampje van het motormanagement af en toe branden. Dat kan je zelf resetten door de min-pool van de accu even los te halen maar dan moet je natuurlijk wel de mogelijke oorzaak weten / wegnemen.  Op advies van de garage overgegaan op RON 98 brandstof van een premium merk en dat werkt vooralsnog. Bij de eerstvolgende beurt wordt voor de zekerheid toch nog even naar deze storing en naar de precieze afstelling voor het brandstofmengsel gekeken.

Deze auto is in principe onze gezins-/hobby-/vakantieauto. Voor mijn woon-/werkverkeer (65 km enkele reis, vooral snelweg) heb ik sinds kort een Volvo C30 D4 R-Design met een eigen review, ook heel leuk om in te rijden. Maar soms gaat de T5 een dagje mee naar het werk, gewoon, omdat het kan…

Tot zover mijn eerste bericht. Ik zal proberen om met enige regelmaat een update te plaatsen.

 

 

Onze V70 T5 classic, een update

  • 335.000 km
  • 22 september 2021

Tijd voor een update!

Wij hebben de auto nu ruim een jaar in ons bezit en vinden hem nog steeds “fantastisch”. In augustus een rondje Noord-Italië gedaan, Dolomieten, Middellandse zee en Gardameer. Heen en terugreis via Duitsland en Oostenrijk. Om te reizen is het een heerlijke auto. Maar in Italië hebben ze de laatste jaren kennelijk niet al te veel geld uitgegeven aan het onderhoud van de lokale wegen, dan merkte je toch wel dat die platte banden met de 17 inch velgen behoorlijk ten koste gaan van het comfort. Maar alles bij elkaar heeft de auto het prima gedaan.

De snelweg in Duitsland is leuk om eens een keertje legaal gebruik te kunnen maken van het vermogen van de auto. Vooral wanneer je met bijvoorbeeld 90 km per uur achter een inhalende vrachtauto zit die dan eindelijk aan de kant gaat. En er een ongeduldige chauffeur in een moderne auto achter je zit… Dan zijn de auto en ik echt in ons element. Maar in bochten blijft het opletten om die 240pk fatsoenlijk op het asfalt over te brengen. Bij gewoon rijden geen enkel probleem maar je moet je niet laten opjutten door iemand die je op een verkeersplein buitenom probeert voor te blijven want voordat je het weet gaat de auto er met jou vandoor in plaats van andersom (maar dat kan natuurlijk ook aan mijn rijvaardigheid liggen...).

Ik heb de auto in onderhoud bij een kleine lokale Volvo-dealer. Misschien niet de voordeligste keuze maar wel vertrouwd en dichtbij. Daarnaast heeft een monteur daar een oude C70 T5 en rijdt een verkoper rond in een Cream Yellow 850 T-5R, er is dus mbt dit soort oude Volvo’s wel wat specifieke expertise in huis. Ook krijg je bij oudere auto’s korting op het arbeidsloon en draaien ze een wat aangepast onderhoudsschema. En tenslotte “gratis” Volvo-Assistance bij pech onderweg dus ANWB-Wegenwacht is niet meer nodig.

Qua onderhoud en storingen het afgelopen jaar wel een paar tegenvallers gehad. Ik had eerder al omschreven dat het storingslampje van het motormanagement af en toe ging branden. Dat bleef zich toch herhalen en bleek uiteindelijk een kapotte sensor te zijn die uiteraard is vervangen. Ook bleek er koelwater te lekken. Je hoopt dan op een slangetje maar het was helaas de radiator zelf. Die is dus ook vernieuwd. Verder veroorzaakte een kapotte stabilisatorstang rechtsvoor een irritante rammel, is inmiddels ook verholpen.

Verder nog een paar dingen waarvan ik vooraf wist dat het nog moest gebeuren, de distributieriem (verliep volgens plan) en de aircopomp (verliep niet helemaal volgens plan). De distributieriem stond gewoon gepland bij de eerste jaar-beurt en vervangen ging zonder problemen. Dat de aircopomp kapot was wist ik maar na vervanging bleek dat de pomp na enkele seconden telkens uitsloeg, onduidelijk waarom. Dit werd nog een aardige zoektocht waarbij uiteindelijk een verstopping van een leiding de boosdoener was.

Qua kosten dus niet een heel voordelig jaar. Aan de andere kant, een deel was gepland en de rest is voor de komende jaren alvast in orde. Want wat ons betreft is dit een auto die we over 20 jaar nog steeds bezitten. En dan ga je toch wat anders naar de kosten kijken, niet per jaar maar bv per vijf jaar. En afschrijving? Daar doen we niet aan ;-) Sterker nog, het zou mij niet verbazen wanneer de waarde van deze specifieke classic modellen (R en T5) de komende jaren alleen nog maar gaat stijgen wanneer ze technisch en optisch tenminste goed zijn. Bij de “R” is dat al aan de gang, wanneer ze zeldzamer worden volgt de T5 vanzelf. Dat zie je nu bij de 850-modellen namelijk al gebeuren.

Over het geheel zijn wij dus erg tevreden met de auto en hopen we er nog lang plezier van te beleven.

 

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volvo V70? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volvo V70
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Volvo V70 2.4 Comfort Line Automaat Leer,17inch,Cruise,Cv,Trekhaak Bj 2000 Dealer onderhouden

    Volvo V70 2.4 Comfort Line Automaat Leer,17inch,Cruise,Cv,Trekhaak Bj 2000 Dealer onderhouden

    • 2000
    • 412.537 km

    € 1.950

    Volvo V70 2.4 Comfort Line | Lederen bekleding | Clima | Cruise | Trekhaak | LMV | Keurig!

    Volvo V70 2.4 Comfort Line | Lederen bekleding | Clima | Cruise | Trekhaak | LMV | Keurig!

    • 2000
    • 326.366 km

    € 1.695

    Volvo V70 2.3 R | UNIEK | 251Pk | Dolby Surround | Cruise Control | Stoelverwarming | Airco

    Volvo V70 2.3 R | UNIEK | 251Pk | Dolby Surround | Cruise Control | Stoelverwarming | Airco

    • 1998
    • 121.202 km

    € 26.900

Meer Volvo V70 occasions

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo V70 specificaties
  • Volvo V70 occasions
  • Volvo V70 video's
Advies en informatie
  • Volvo V70 tests
  • Volvo V70 gebruikersreviews
  • Volvo V70 index
PREMIUM
Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

Voor de verandering pakken we eens twee grote auto’s met een hoge kilometerstand. Althans,...

Lees meer
 

Volvo V70 reviews

  • Gebruikersreview
    Volvo V70 T-5 Exclusive-Line (1997)

    Volvo V70 T-5 Exclusive-Line (1997)

    4
    • 15 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.4 140pk Polar (2000)

    Volvo V70 2.4 140pk Polar (2000)

    10
    • 30 november 2019
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 TDI 2.5 Comfort-Line (1998)

    Volvo V70 TDI 2.5 Comfort-Line (1998)

    3
    • 20 juni 2017
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.5 T Luxury-Line (1997)

    Volvo V70 2.5 T Luxury-Line (1997)

    6
    • 2 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.5 T Exclusive-Line (1997)

    Volvo V70 2.5 T Exclusive-Line (1997)

    5
    • 26 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.5 Sports-Line (1998)

    Volvo V70 2.5 Sports-Line (1998)

    3
    • 7 oktober 2014
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.4 140pk Europa Exclusive (2000)

    Volvo V70 2.4 140pk Europa Exclusive (2000)

    15
    • 30 maart 2014
meer reviews
Volvo V70 2.3 R AWD - Op de Rollenbank

Volvo V70 2.3 R AWD - Op de Rollenbank

Rick de Boer kocht een aantal jaren geleden voor klein geld een heel dikke Volvo met een gezegende...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    Volvo V70 T5 - Op de Rollenbank

    25
    • 5 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 T6 AWD Momentum (2007)

    Volvo V70 T6 AWD Momentum (2007)

    3
    • 24 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.4 140pk Edition II (2004)

    Volvo V70 2.4 140pk Edition II (2004)

    6
    • 26 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.4 140pk (2001)

    Volvo V70 2.4 140pk (2001)

    8
    • 19 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.5T Edition Classic (2007)

    Volvo V70 2.5T Edition Classic (2007)

    4
    • 18 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 2.5T R-Design (2009)

    Volvo V70 2.5T R-Design (2009)

    5
    • 17 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo V70 D2 Nordic+ (2014)

    Volvo V70 D2 Nordic+ (2014)

    • 10 januari 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Volvo V60 T5 Inscription (2020)

    Volvo V60 T5 Inscription (2020)

    7
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    Volvo 440 (1991) - Liefhebber Gezocht

    39
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto in een wielerkoers

    Zo moeilijk is het rijden met een volgauto...

    9
    • 21 mei 2022
  • Nieuws
    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor per 2035

    Ford en Volvo roepen EU op tot ban op brandstofmotor...

    160
    • 17 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    Volvo S80 T4 Limited Edition (2012)

    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    Volvo 66 (1979) - In het Wild

    22
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Volvo V40 - Facelift Friday

    Volvo V40 - Facelift Friday

    12
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden