Volvo V70 2.5 Sports-Line (1998)

autoreview

Volvo V70 2.5 Sports-Line (1998)

Signalement

UitvoeringV70 2.5 Sports-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf286.000 km
KM-stand laatst286.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Uiteindelijk een

  • 286.000 km

Op bezoek bij mijn schoonouders in Het Oosten van het land viel mijn oog vrijdagavond op een aangeboden Volvo V70 Classic met een G3 LPG installatie. De omschrijving was te mooi om waar te kunnen zijn. Uit 1998, 286.000 km en alles vervangen wat je maar kunt vervangen. Nieuwe schokbrekers (voor en achter Nivomats), remmen rondom, airco gereviseerd, distributieriem net vervangen, grote beurt recentelijk uitgevoerd, etc. De carrosserie is in nieuwstaat zonder roest of deuken.

Omdat ik voor de vroege zaterdagochtend geen plannen had direct een afspraak gemaakt om de Volvo te bekijken. Ik zat om 8 uur aan tafel ergens in Raalte. De Volvo stond te glimmen onder carport en na de lange koffiezit eindelijk de proefrit. Tja, en dan ben je verkocht. Wat een heerlijke reisauto. Comfortabel en ruim. Je hebt geen haast meer als je in een Volvo V70 rijdt. En dan dat fabtastische geluid van het 5 cylinderblok! Voor de prijs van €2850 euro kreeg ik de nieuwe winterbanden op aluminiumvelg ook erbij.

Ik wist dat het model met de 2.5 10V het beste blok is voor het rijden op LPG. Aan 144 pk heb ik genoeg en een turbo model zag ik niet zitten. De 170 pk uitvoering (2.5 20v) heeft voor mij weinig meerwaarde aangezien ik met mijn rijstijl bijna nooit boven de 4000 toeren uitkom.

(294.00, okt 2014)

Het eerste halve jaar heeft de Volvo zich prima gedragen. Geen enkel probleem. De enige kosten hadden betrekking op zaken welke ik bij de aankoop al wist. Gasveren achterklep vervangen, bumperophangplaten vernieuwd en de schakelaars voor de ramen voor (links en rechts) vervangen. Onderdelen zijn goed betaalbaar en reparatie is eenvoudig zelf te doen. Ik heb dan ook nog geen garage van binnen gezien. Wel zijn er 4 nieuwe zomerbanden, Fulda Ecocontrol HP. Een verrassend fijne band voor een kleine prijs.

Het verbruik valt mij erg mee. Bij rustige rijstijl kom ik uit met 10 liter lpg op 100 km. Doorijden vraagt 11 liter en op vakantie in Frankrijk (4000 km met volle aanhanger en auto) bleek het verbruik opgelopen tot 12 liter per 100 km. De motor is dus nog in prima conditie!

Deze laatste klassieke Volvo blijkt daadwerkelijk een topauto. Geen lastige elektronica en veel onderhoud kun je zelf goed uitvoeren. Ik "vrees" dat ik nog lang met deze auto zal blijven rijden.

mrt 2015 - 313.000 km

Alweer driekwart jaar verder met de Volvo. Ik heb een prima tijd gehad met de auto. Starten en rijden. Het enige dat aandacht vraagt is het oliepeil, maar op de keper beschouwt, is een verbruik van 1 liter op 6000 km nog te doen. LPG verbruik blijft keurig binnen de grenzen.

De auto is nu een jaar in mijn bezit en er zijn 27.000 probleemloze km's bijgekomen. De enige serieuze kosten die ik had betrof de vervanging van het stuurhuis. De lekkage was niet meer te stuiten.

Mijn zoektocht naar een goed en betaalbaar adres gaf een interessante inkijk in de wereld van de reparateurs. Zo vroeg de officiële Volvo dealer 1500 euro (incl.) btw. De Volvo specialist in mijn buurt zat op 1200 euro. Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij Wim Berkouwer in Utrecht en was voor de complete vervanging van het stuurhuis (en een tweetal stofhoezen) nog geen 700 (!) euro kwijt. Het is nu een maanden of 5 geleden en alles werkt naar behoren. Een prima adres dus.

Wel heeft de vervanging van het stuurhuis ervoor gezorgd dat de Volvo weer naar rechts trekt (ondanks uitlijning). Ik ben benieuwd of dat met zomerbanden het geval blijft. Ergens heb ik gelezen dat dit een V70 kwaal is. Er valt gelukkig mee te leven.

Binnenkort gaat de auto voor zijn APK. Ik ben benieuwd, maar ik ga ervan uit dat er weer een prettig autojaar in het verschiet ligt.

April 2016 - 332.000 km Tijd voor de APK

Het is alweer een jaar geleden dat ik mij gemeld heb. Opvallend en ook weer niet. De V70 heeft eigenlijk geen enkel probleem gehad het afgelopen jaar. Nu zijn er natuurlijk ook weinig kilometers bijgekomen, maar toch.

De APK keuring vergde alleen een nieuwe homokineet rechtsvoor omdat de stofhoes versleten was. That's all! Ongekend voor een 18 jaar oude auto. Omdat de auto toch bij Hardeman (Volvo specialist in Den Haag, top garage!) stond heb ik tevens olie laten verversen, een ophangbeugel van de uitlaat en handremkabel linksachter laten vervangen. Alleen een nieuwe veer voor de benzineklep moet nog. Verder kreeg de auto de complimenten van de garage. Goed nieuws dus. Het komende jaar zie ik dan ook met vertrouwen tegemoet.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens