Volvo V70 TDI 2.5 Exclusive-Line (1999)

autoreview

Volvo V70 TDI 2.5 Exclusive-Line (1999)

Signalement

UitvoeringV70 TDI 2.5 Exclusive-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf442.000 km
KM-stand laatst480.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De overstap naar het veel betere Volvo?

  • 453.000 km

Ik had teveel pech gehad met Saab, getuige mijn andere reviews. Saab was na een klein jaar veel getrek en gedoe met garantie en terugkomen bij de garage, mij net even teveel geworden. Een kennis gaf me de tip om eens naar een oude V70 te kijken. Beter kwaliteit dan de nieuwere V70, waar al veel teveel Ford materialen in verwerkt was. Niet kijken naar de kilometerstand, maar kijken naar het onderhoud en de garage waar je hem kocht. Oude V70 van een jaar of 10 en meer, koop je al snel tussen de 1500 en 2000 euro op Marktplaats. Maar daar koop je ook veel bagger. Dus op naar de Volvospecialist in een dorp hier niet ver vandaan. Volgens mijn kennis een uiterst betrouwbaar adres. Daar stond een prachtig ogende V70 in meest exclusieve uitvoering. Met weliswaar 442.000 op de teller, maar deze TDI schijnt onverwoestbaar te zijn. Hij moest nog 3.750 opbrengen. Maar distributieriem moest binnen 20dkm vervangen worden, er lagen versleten winterbanden op, er was olielekkage en de elektrische stoelverstelling deed het niet. Maar met de onderhandelingen werd me verzekerd dat dit allemaal gerepareerd zou worden. Moest ik 750,- bijleggen op de Saab (9-5 vector op LPG met 325.000 op de teller van bouwjaar 2003), maar dan had ik ook wat. Vanaf 8 augustus rijd ik nu in de V70 en heb er inmiddels al bijna 13.000 km opzitten.

De praktijk

  • 454.000 km

Dan is het ook wel aardig om te vertellen hoe het bevalt de eerste maanden. Volvo rijdt echt voortreffelijk! Het is een genot om naar de motor te luisteren waar de oude 5 cilinder VAG diesel nog goed z'n best doet.

Opvallend vind ik wel dat het een erg luxe auto is, maar dat dan wel weer de stoelverwarming ontbreekt. En dat met leer! Die keuzes begrijp ik niet zo goed. De surround audioinstallatie is onwaarschijnlijk goed. Wat een geluid in een auto!

Toch gaat ook dit rijden niet zonder vallen en opstaan. In de eerste week moest ik al even terug omdat ik de CD wisselaar niet aan de praat kreeg. Schijnt een bekend probleem te zijn met deze installatie. CD speler opgestuurd en gemaakt!

Na enige weken viel me ook dat de V70 nog steeds olie lekte en dat de elektrische verstelling van de bestuurdersstoel alle kanten op wilde, behalve vooruit. Dat vond ik wel jammer, want daar had ik om gevraagd bij de onderhandelingen. Auto terug naar de garage. V70 kent een bekende klacht met de carterpakking en die diende vervangen te worden. Tot mijn verrassing kreeg ik wel een nota thuisgestuurd. Heen en weer gemail en uiteindelijk toch een creditnota.

2 weken geleden was ik aan de eerste kleine beurt toe na de aflevering en ook daar weer pech. Ik zou met de handrem op gereden hebben, want de handremschoen was verbrand. Daarnaast diende er een nieuwe stabilisatorstang gemonteerd worden. En remblokken en schijven achter waren er finaal doorheen. De door mij gemelde lekkage van water was een lekke koeler. Dat moest wel allemaal gerepareerd worden. Ik zat er even helemaal doorheen. Stond zelfs op het punt de Saab weer terug te nemen. Maar goed, specialist kwam alsnog met een aanbod om alles te repareren voor 500,-. (ex kosten oliewissel)Die koeler, tja dat kan door een steentje tijdens het rijden. Maar ik heb nog nooit met de handrem op gereden, dus heb ik het vermoeden dat de remschoen, blokken en schijven al er doorheen waren toen de auto nog op de plas stond. Toch wel opvallend dat dit allemaal geconstateerd wordt tijdens de eerste beurt na 10.000 km. Maar goed, auto is twee weken geleden gerepareerd. Er moest alleen nog een expansievat nageleverd worden.

Het lijkt zo wel meer op een review van de belevenissen met de garage dan met de V70. Maar misschien wel goed om te weten wat er allemaal mis kan gaan op deze leeftijd.

Dit weekend viel me op dat ik op indicatie van het lampje van de koelvloeistof de afgelopen twee weken 3 liter koelvloeistof moest bijvullen. Hoe kan dat nou? Net een nieuwe koeler en ook geen witte pluimen uit de uitlaat. Morgen maar weer bellen met de specialist.

Geen koelvloeistofverlies meer

  • 460.000 km

Gelukkig lijkt het vervangen van het koelvloeistofreservoir te hebben geholpen, want het verlies van koelvloeistof lijkt verleden tijd. Nu ik er zo lekker mee rondkachel komt het gevoel van spijt om afscheid te nemen toch regelmatig voorbij. Maar goed, beslissing is genomen. In april komt de opvolger (leaser) en mag de V70 vertrekken.

Ervaringen van de nieuwe eigenaar

  • 480.000 km

Ik werd in december verrast door een mail van de nieuwe eigenaar. Hij moest de Volvo een beurt laten geven en het was allemaal goed mis met de V70. Tot mijn grote ontsteltenis werd ik op de hoogte gebracht van ernstige tekortkomingen aan de aan hem verkochte V70, die ik in maart van 2012 verkocht had aan een bekende van me. Omdat de koper de Volvo bij een garage heeft laten onderzoeken en er zaken aan de auto mankeerden die in contrast staan met de vermeende door mij bij de specialist uit te laten voeren onderhouds- en afleverwerkzaamheden, nam hij alsnog contact met me op.

Belangrijkste feiten:

1. Ik was met de Volvo specialist tijdens de aankoop overeengekomen dat ze de distributieriem (en daar altijd bijbehorende vervanging van de waterpomp) te laten uitvoeren. Ik heb daar bij de aankoop voor moeten bijbetalen.
2. Ik heb nog voor de aankoop geconstateerd dat de V70 olie lekte. Dat stond ook op de aankoopnota.
3. Tijdens de eerste 10.000 km beurt mankeerde er opeens van alles aan de V70. Remschoenen waren finaal op, de handremvoering was er compleet doorheen, er was sprake van een lekke koeler en de stabilisatorstang diende vervangen te worden. Daarnaast zou specialist een reguliere onderhoudsbeurt uitvoeren. Specialist heeft het 'allemaal' gedaan tegen een gereduceerde prijs weliswaar, maar ze zouden de werkzaamheden netjes uitvoeren.

De garage van de koper constateerde onderstaande mankementen aan de V70:

Sinds het vervangen van de riem heeft de Volvo ongeveer 40.000 gelopen, ruim binnen de marge van 100.000 die staat voor vervanging van een riem. Eerste constatering was het lekken van de waterpomp. De V70 lekte koelwater vermengd met olie! De waterpomp zou nooit zo mogen lekken en de monteur kon zien dat de waterpomp echt al veel ouder was en dat er dus tijdens de afgesproken afleveringsbeurt kennelijk helemaal geen nieuwe waterpomp was gemonteerd!

Ik heb de V70 bij de aankoop een afleveringsbeurt laten doen door de specailist en naderhand weer een 10.000km beurt. Volgens garage van de koper zijn de filters en de olie zeker niet vervangen.

Ook wat betreft de stabilisatorstang was er een probleem. Vlak na de verkoop had koper me laten weten dat de auto rechtsvoor kraakte. Iets wat ik zelf ook al had gehoord. Koper had dit tijdens de APK keuring ook al gemeld bij de specialist (toen had hij nog vertrouwen in ze), en dat werd toen door de specialist afgedaan met "dat is een veer die kraakt, niets aan de hand". Nu bleek dat de rubbers en de stabilisatorstang vervangen dienen te worden. Hoe is dat mogelijk met een nog verse stabilisatorstang die de specialist nog maar kort geleden had vervangen

Verder was er sprake van een kapotte krukaspakking en die verklaart de nog steeds voorkomende olielekkage. Lekkage die gewoon nooit verholpen is. Terwijl de auto al olie lekte bij de aankoop en ze me beloofd hadden dit te verhelpen bij aflevering!

Ik heb in december meteen een mail gestuurd naar de specialist om verhaal te halen. Ze hebben tot nu toe niets laten horen. Autoweek is niet van plan dit bedrijf toe te voegen bij de dealerreviews. Ik ben van mening dat ik anderen moet waarschuwen voor het risico op bovengenoemde zaken. Ik ga geen naam noemen in deze update. Signaal is om andere classic V70 liefhebbers in de regio te waarschuwen voor dit soort praktijken. Zelfs bij zogenaamde gerenommeerde bedrijven ben je niet meer veilig als Volvoliefhebber!

Ik heb de auto in augustus 2011 gekocht voor 3750,- met bijbetaling voor de afleveringsbeurt van 750,-. Olielekkage zou opgelost worden, auto zou een beurt krijgen, elektrische stoelverstelling gemaakt en de distributieriem en waterpomp vervangen. Bij de eerste 10dkm beurt zou er een stabilisatorstang vervangen worden, nieuwe remblokken, radiator vervangen en nieuwe remschoen voor de handrem. Kosten daarvan 500,- (eerst 1500,- maar na mijn protest een lagere prijs)EN dat na slechts 10.000 na de eerste afleveringsbeurt! Nu blijkt dat dit bijna allemaal niet heeft plaatsgevonden. Auto van 12 jaar oud met 440 dkm op de teller wordt er na inruil gewoon neergezet, snel mooi opgepoetst en voor de rest zo weinig mogelijk aan gedaan en doorverkocht. Koper kan naderhand bij allerlei beurtjes het achterstallige onderhoud zelf betalen. Beloofd onderhoud wordt deels gewoon niet uitgevoerd! Zoiets verwacht je alleen bij een Marktplaats aankoop van 1000,-, maar niet bij een zogenaamde gerenommeerde specialist hier in Twente.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.