Volvo V70 TDI 2.5 (1999)

autoreview

Volvo V70

Signalement

UitvoeringV70 TDI 2.5
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf260.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 352.000 km

Ik ben altijd al een Volvo liefhebber geweest maar heb in het verleden regelmatig ook in andere merken met veel plezier gereden. Begonnen in een Renault 12 (heb ik nog steeds) via Citroen Dyane, Volvo 164, Citroen BX, Triumph Spitfire toch weer beland bij Volvo. Eerst een 940, daarna een 850 en sinds enkele jaren een V70. Deze heeft tot enkele maanden geleden dienst gedaan als eerste auto maar mag het nu iets rustiger aan gaan doen ivm de aanschaf van een XC90 (ook hier zal ik nog een review van schrijven).

Ik koop in principe mijn auto's bij een particulier en niet bij een dealer of handelaar. Voorwaarde is wel dat de verkoper eerste eigenaar en de auto aantoonbaar onderhouden moet zijn. Garantie interesseert me niet. Ik houd het geld daarvoor liever in m'n zak. Bovendien vind ik het een grote meerwaarde als ik kan zien wie voor mij in de auto heeft gereden.

Zo ook deze V70, afkomstig van de directeur van een Belgische radio omroep. Netjes onderhouden al had ie een deukje in de voorbumper, ging de ontgrendelknop van de pook heel stroef en maakte de ventilator veel lawaai.
Vanwege het belastingsysteem in Belgie zijn diesels van 2.5 liter of meer niet erg geliefd. De motoren onder de 2.0 liter zijn hier echter heel populair hetgeen de prijs voor deze laatste groep behoorlijk opdrijft. Voor een jaarlijkse belastingbesparing van 350 euro rijdt men hier liever in een kale Passat 1.9 TDI die in aanschaf 3000 euro meer kost dan een full option V70 2.5D. Wie het begrijpt mag het uitleggen.

De problemen met de aanjager en de pook waren snel opgelost: een nieuw interieur filter resp. een beetje siliconenspray. De bumper heb ik maar zo gelaten. De 15 inch lichtmetalen velgen heb ik vervangen door 16 inch (Persus) velgen. Staat een stuk beter.


Het interieur

Mijn vorige auto was een Volvo 850 en deze V70 is grotendeels op die auto gebaseerd. Het interieur is een van de grootste wijzigingen in positieve zin al zijn er velen die het 850 interieur beter / mooier vinden. Het 850 interieur is veel rommeliger en heeft een meer plastic uitstraling.

Mijn V70 heeft een donkergrijs lederen interieur met hout inleg in het dashboard. Ideaal met 2 kleine kinderen. De stoelen van Volvo zijn befaamd en terecht. Veel verstelmogelijkheden, zeer comfortabel etc. Er is al veel over geschreven.
Ik ben geen echte fan van hout op het dashboard en al helemaal niet als het hout er plastic uitziet. Dat valt in de V70 echter reuze mee. Het fleurt het grijze dashboard op en het is zeer kras bestendig. Om het af te maken heb ik een hout/lederen stuur gemonteerd en chromen randen rond de 3 klokken geplaatst. Het ziet er nu echt af uit.
Het dashboard is een toonbeeld van Zweeds ontwerp. Geen overbodige toestanden en een goede ergonomie. Je moet er van houden en het kan altijd spannender. Ik houd echter niet van allerlei vergezochte designs om maar vooral anders te zijn.

De kofferbak is door de rechte achterkant van de wagen groot en ideaal te gebruiken. Onder de vloer is ook nog bergruimte voor diverse zaken als touwen, verbandtrommel, brandblusser etc. Door het bagagerek, middels gasveren makkelijk op te klappen, kun je de kofferbak tot aan het plafond veilig vol proppen.
Waar ik pas recent achter kwam is dat de rugleuning van de passagierstoel met 2 hendeltjes om te klappen is, zodat stukken tot 3,5 m eenvoudig mee te nemen zijn.
De achterbank is in drie tellen neer te klappen waardoor je een volledig vlakke laadvloer krijgt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.