Volvo V70 T5 R-Design (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 T5 R-Design |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 3.500 km |
Magic Blue V70
- 3.500 km
In juli 2011 ben ik mij na 13 jaar een beetje gaan ergeren aan het stugge rijgedrag en het gebrek aan een airco in mijn '99 Subaru Impreza GT Turbo. Het gebrek aan ruimte en het gemis van een trekhaak waren dan ook mede de redenen om eens uit te kijken naar wat anders.
Toen ik de Volvo V70 'live' op de weg zag, was ik eigenlijk meteen verkocht. Ondanks dat velen de achterkant van de V70 verafschuwen, vindt ik hem juist erg mooi! (smaken verschillen gelukkig).
Qua motor keuze kon ik niet veel achterblijven op de Subaru en ben dus nu van 220pk (subaru) naar 240pk Volvo T5 gegaan. Uiteraard weegt de Volvo veel meer. Ik heb proefgereden in een V70 T5 handgeschakelt en daarna in een V70 T4 automaat, waarbij de laatste mij direct over de streep trok! Ik had het gevoel me helemaal suf te schakelen met de handbak, en met de automaat is het echt heerlijk rijden. Dit komt mede doordat ik 5 dagen per week in een VW busje rijdt, en daar dus al 8 uur per dag in de olie aan het roeren ben...
Prestaties: De volvo blijft -uiteraard- achter op de Impreza, maar is toch zeer rap te noemen. Op de duitse snelweg kom je goed mee met de duiste snelheidsduivels. Ook het motor geluid bij kruissnelheden van 180 is goed te noemen. De automaat en zijn kickdown presteren goed.
Comfort: De verwarmde stoelen zijn een genot om in te zitten, wel de portemonee uit de broekzak halen, maar dit geld voor ale autostoelen. De auto is af-fabriek gelevert met 18inch wielen met winterbanden en een verlaagd (r-design) onderstel. Dit maakt de auto stugger dan verwacht, op snelwegen geen probleem, maar op een slechte binnenweg (vooral in belgie) wordt het wel vervelend. Maar ja daar kiezen we voor he, dus niet klagen.
De elektrische achterklep is helemaal geweldig, geen vieze vingers aan de lak! De elektrische buitenspiegels hadden wat minder geluid mogen maken tijden in-en uitklappen. Passagiers op de achterbank spreken vol lof over het comfort van de zitplaatsen en hebben genoeg ruimte.
De neerklapbare achterbank is makkelijk bedienbaar en creert een mooie vlakke laadvloer.
Verbruik: Omdat de wagen nog maar amper ingereden is kan ik hier nog niet veel over zeggen. Maar gemiddelt zit ik op 9,5 a 10L / 100km. Veel zuiniger dan de vorige auto.
Looks: De neus van de V70 is erg mooi vormgegeven en oogt ietwat agressief. Het R-Design maakt het helemaal af. De achterkant is ook erg sjiek, vooral de dakspoiler en de 90mm dubbele uitlaatpijpen maken het geheel erg mooi.
Ondanks dat de auto af fabriek 2cm verlaagd is, had het qua optiek nog lager gemogen. Ik heb niet gekozen voor de volvo-afneembare trekhaak, vanwege de 20cm grote plastic kap die er dan over de r-design bumper komt, maar voor een afneembare trekhaak van Westfalia die helmaal niet meer te zien is wanneer hij eraf is.
Kleur: "Magic Blue" Deze kleur is inderdaad magic te noemen, en neigt vaker naar het zwarte dan naar blauw. Wanneer de zo er vol op schijnt is hij mooi diepblauw, en onder gele lampen (bij tankstations) oogt hij paars. Aan de schaduwzijde is het altijd zwart. Echt Magic dus. Bovendien rijdt iedereen in een zwarte..
In het kort: De V70 T5 R-Design, voldoet aan alle verwachtingen. Hij is ruim, stil, hij heeft de looks, hij is snel en praktisch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.