Volvo V70 T4 Limited Edition (2012) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 T4 Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 144.650 km |
KM-stand laatst | 151.057 km |
Kennismaking en 2-3 maanden gebruik
- 151.057 km
Er zit naar schatting 2 a 3 maanden tussen het inleveren van de 'extreem' blauwe Grand Scenic en de ontvangst van de eveneens (maar bescheidener) blauwe Zafira Tourer. Daarom van de werkgever deze auto ter beschikking gekregen waarvan de leasetermijn nog enkele maanden loopt.
Allereerst: een automaat, lekker! Blijkt dezelfde sequentiële bak te zijn als in de Grand Scenic want nog uit de tijd dat Volvo eigendom was van Ford: de gebruikte Powershift bak, dat is idd dezelfde van Getrag. En: die T4 motor, een 1.6 benzinemotor met 180 pk - daar valt erg goed mee te cruisen en indien nodig even door te pakken. Wat mij meevalt is de zuinigheid van de motor: bij normaal rijden altijd ruim boven de 12 km per liter. En de stereo? Awel, de beste die ik in een auto heb mogen mee maken, erg erg goed: stabiele kwaliteit, goede definitie en scheiding. Het systeem koppelt probleemloos met mijn Windows telefoon, iPod en Symbian muziekspeler en de stuurbediening werkt op alle apparaten waarbij de muziekgegevens keurig in het scherm worden getoond.
Waar heb ik aan moeten wennen? Allereerst het stuurgedrag: na het insturen van een bocht keert het stuurwiel niet altijd uit zichzelf terug in de rechtuit stand, dat heeft mij de eerste dag verrast tot een bijna-aanrijding in een parkeergarage.
De kwaliteit van de navigatie: erg mooie stembediening, zeer gemakkelijk. Maar de echte kwaliteit is voor mij het aldoor vinden van de snelste route en daar gaat dit apparaat helaas nogal eens mis. Routevoorstellen waarvan je uit ervaring weet dat ze niet kunnen werken: als je dan de proef op de som neemt omdat je de tijd hebt dat je toch in meer problemen terecht komt dan wanneer je de route niet had gewijzigd. Dus.. op de telefoon wordt de app WAZE ernaast gedraaid :-)
Wat is prima in orde? De kwaliteits uitstraling van de spullenboel. Als je dat boven alles stelt dan kun je van veel genieten: mooie en goede stoelen, mooi dashboard, zwaar uitgevoerd - al met al de uitstraling van kwaliteit en luxe. Gewoon mooi uitgevoerd omdat het kan en klanten daarvoor kiezen. Een voorbeeld waarin die kwaliteit soms wat ver gaat: prima dat de bodemplaat van de kofferbak een paar mooie gasveren heeft, maar die open ik echt zoo weinig en dan voor kleine dingen dat zulks voor mij niet hoeft.. (maar wel super kwaliteit.)
Natuurlijk mooi en gemakkelijk zo'n elektrisch en op afstand bedienbare achterklep. Net als keyless entry een handig feature.
Wel even een opmerking over de ruimte: waar de Grand Scenic 2 gestapelde kratjes onder het dekzeil kan hebben past er hier (maar) 1 hoog. en dat - het gebrek aan hoogte - is eigenlijk mijn enige punt van kritiek want de afmetingen van de kofferruimte zijn met 110 breed x 120 diep erg groot en geschikt voor de spreekwoordelijke fiets die soms mee moet..
Comfort: erg goed. Prestaties: het is geen sportwagen maar eenmaal aangespoord zijn de prestaties bovengemiddeld vergeleken met andere weggebruikers. Kosten: gebruikskosten lijken mij voor een dergelijke wagen gemiddeld tot goed. Afschrijving zal ik het niet over hebben :-) Betrouwbaarheid: gemiddeld tot goed hoewel mijn ervaring beperkt blijft tot 7.000 kms in een auto van 2,5 - 3 jaar jong.
Of ik een dergelijke auto zou kopen / kiezen? Misschien wel, maar dan een verhoogd type als een XC want iets rechterop zitten dat doen wij graag. En als occasion dus 'met de kop eraf'.
De auto is vanaf 19 oktober niet meer bij mij in gebruik. Ingeleverd met een km stand net over de 151 dkm.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.