Volvo V70 D5 Summum (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 14.000 km |
ERVARINGEN
- 14.000 km
Ik heb erg lang getwijfeld tussen een A6 en deze zwarte V70 D5 Geartronic Summum uitvoering. Uiteindelijk is het toch de V70 geworden. Het rijke uitrustingsnivo, de D5 motor inclusief automaat (bij Audi moest ik voor de 2.0 TDI handgeschakeld gaan anders werd het toch te duur in de lease), de vele gunstigere afschrijving en dus dito leaseprijs (maar wel hogere bijtelling) gaven uiteindelijk de doorslag.
Direct bij de eerste rit valt op dat er geen enkel rammeltje of kraakje in de auto te ontdekken is, maar dat mag natuurlijk ook wel voor een nieuwe auto van dat kaliber voor dat geld. Mijn ega rijdt in een V70 2.4T automaat uit 2002. Super solide auto maar daar kraakt het behoorlijk aan de binnenkant. De draaicircel van deze Volvo is trouwens aanmerkelijk beter dan zijn voorganger.
Als extra’s zit er naast de overcomplete standard uitrusting van de Summum (de sierstrips maken ’m echt helemaal af en waren voor mij de voornaamste reden om voor de summum uitvoering te gaan) het volgende op: zilver dakreling, audio upgrade, Ipod connectie en een afneembare trekhaak. Ik heb voor een zwart interieur gekozen i.c.m. de dark fineline (heel donkerbruin) inleg. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat de zilveren inleg toch zeer hinderlijk is bij zonlicht.
Verder rijdt deze auto echt top. Het is geen racer (qua wegligging) maar rijdt zeer comfortabel en vlot. De automaat geeft zeker geen DSG gevoel als bij VW of Audi maar de Geartronic past heel goed bij de rest van het karakter van deze zweed. De stoelen zijn magistraal en electrisch in alle hoeken en gaten te verstellen. De zitpositie is heel erg goed en zeer comfortabel maar in het bochtenwerk (zowiezo niet z’n beste kant) geven de stoelen weinig zijdelingse steun en zijn de lerenstoelen tevens vrij glad. De Audi A6 heeft top stoelen maar met name de smalle en hoge positie van de ’armsteun’ naast het raam bij de A6 is 3-keer niks als je er zoals ik van houd om je linker elleboog daar te plaatsen.
Audio in de v70 is ook top, zeker met de geintegreerde Ipod. Bluetooth werkt ook heel goed met de Blackberry Curve. Cruisecontrol op stuur is zeer fijn t.o.v Audi en VW. Kortom een zeer prettige gezinsauto die beregoed rijdt tot nu toe.
Er zitten wel weinig goede en slimme opbergvakjes in deze V70. De vakken in de portieren houden ook niet over, dus dat is wel een beetje behelpen. De zeer ruim bemeten bagageruimte maakt dat natuurlijk wel weer een beetje goed. Verder is de beenruimte achterin niet echt heel ruim te noemen. Mijn kids 1 en 4 jaar hebben daar geen last van, maar als we met vrienden op wintersport gaan, ben ik blij dat ik achter het stuur zit...
Tevens heb ik achteraf bij AC tuning via het web een subtiele chromen strip (49 euro) gekocht voor op de achterklep. Een dergelijke strip doet wonderen voor het aangezicht van achteren.
PROBLEMEN
- 14.000 km
Geen problemen gehad met de auto maar wel met Volvo NL die de prijs van de auto gewoon verhogen met 1080 euro zonder je daarvan op de hoogte te brengen. De auto is daardoor gewoon duurder dan in prijslijsten aangegeven staat. Een zeer vervelende eigenschap van importeurs die moeilijk te doorgronden is als consument. De dealer staat er bij en kijkt ernaar en kan niet veel voor je betekenen lijkt het.
Verder heb ik na 9000 km (gelukkig) geen issues.
14.000 KM verder nog geen problemen gehad. Het verbruik van deze D5 is wel fors. 8.7L gemiddeld op 100KM bij een vrij normale rij-stijl valt mij in elk geval tegen en komt volgens mij \"by far\" ook niet overeen met de specs in de folder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.