Volvo V70 D5 Momentum (2005) #2

autoreview

Volvo V70
Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70 - interieurVolvo V70 - interieur

Signalement

UitvoeringV70 D5 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste 20000 km

  • 103.000 km

Omdat we de lease auto niet prive rijden en de Seat Leon van mijn vrouw te klein is voor dagelijks gebruik en 2 kleine kinderen gingen we op zoek naar een diesel stationwagen. Op de keuzelijst stonden: VW Passat 2.0 tdi 170pk, Avensis DCat 177pk, Opel Signum 150pk, V70D5 185pk, Audi A6 2.7tdi. Budget €20k. De auto ga ik invoeren uit Duitsland.

De Passat
+ : ruimte achterin en kofferbak, motor
- : rij lease al een passat, 2x defecte pompverstuiver (en dat kost al snel € 1500,-/keer)

De Signum
+: ruimte achterin en kofferbak, mede door verstelbarea achterbank
-: t.ov. de passat allemaal net wat minder, saai interieur

De Avensis
+: fijne motor, stil
-: rommelig friemelig interieur, stoelen, teveel klachten over motormanagement / roetfilter, geen klik met de auto

De Audi A6
+: ruimte, motor
-: saai interieur, teveel km om binnen budget te kopen, teveel geld voor een net wat grotere passat

De V70D5
+: motor, interieur, kofferbakruimte, "volvo gevoel"
-: wat zweverige wegligging

Uiteindelijk net over de grens een V70D5 Momentum gekocht met 6 bak, leer, navi, parkeersensoren, xenon etc..... Voor 15k€ gekocht bij een Volvo dealer en daarna nog 5k€ bmp aan de Nederlandse bloedzuigers overgemaakt.

20dkm ervaring
Motor: De 5 cyl. diesel met 185pk/400Nm heeft een mooie motorkarakteristiek. De bak schakelt erg soepel. 1 en 2 zijn vrij kort. 3e is perfect voor inhalen op binnenwegen.
Gemiddeld verbruik bij normaal rijden: 6,5l/100km
Olieverbruik: nul / nihil
Wegligging: als een blok, echter wat slap afgeveerd.
Interieur: schitterend leer, fijne stoelen, ruimte achterin ok, maar minder dan in Passat. Kofferbak is gigantisch. Zicht rondom is enorm.
Enige minpunt: de afwerking van de interieurpanelen is van hard kunststof en dit laat wel eens wat kraken/tikken horen.

Onderhoud / Kosten
1 kraakje bij de rechterachterwielophanging. Komt en gaat. Dealer kon niks vinden. Verder niks. De afschrijving is wel enorm hoog. Nu nog ca. 2-3k per jaar. Maar omdat we in Duitsland hebben gekocht hebben we het eerste jaar al "verdiend".

Prachtige auto !

reguliere beurt

  • 116.000 km

Reguliere 120dkm beurt.
Olie, filters e.d.
aanslagblokjes stuuruitslag
wisserblad achterruit
Remblokken vor
Totaal: € 800,-

Overig:
beugel/scharnierpunt v.d wervelklep is kapot. Kan een storing gaan veroorzaken, dan moet deze vervangen worden.

Wervelstroomklep versus advies van de Volvo dealer

  • 130.000 km

Het ontbrekende beugeltje tussen de wervelstroomklep en het motortje van de aansturing wil ik toch vervangen.

Volgens Volvo Rutten Venlo was dat beugeltje niet meer te vervangen want het was al 1x vervangen. Zelfs een vervangingssetje van ca. € 100,- zou niet meer baten. De oplossing van Rutten was vervanging van het wervelstroomklephuis inkl. motoraansturing. Kosten € 700,- ex montage en ex. btw. Dat vond ik te gek en besloot eens wat rond te shoppen.
Bij toeval kwam ik bij een Bosch garage uit die veel met Volvo doet. Ik deed net of mijn neus bloedde en vertelde de monteur dat ik het idee had dat ik een beugeltje miste. Hij keek even en antwoorde:"oh dat beugeltje, ja die kun je los krijgen" Hij keek in zijn systeem en zei dat het te leveren was. Montage was wat priegelwerk maar zou ik zelf kunnen. Hij controleerde ook nog even of het tegendeel (aan het motortje) nog goed was en dat bleek zo te zijn.
Kosten inck. borgpennetje € 7,-. Hij zou het de volgende dag in huis hebben. Ik vroeg 'm of ik het beugeltje wellicht zelf kon ophalen bij zijn leverancier zodat ik niet meer bij hem terug hoefde te komen. Dat was geen probleem aldus de monteur en hij belde zijn leverancier om te melden dat ik het nu kwam ophalen. En wat denk je, die leverancier was Volvo Rutten in Venlo. !!!!
Toen ik daar aankwam en ze confronteerde met dit verhaal hadden ze eigenlijk niks meer te zeggen.
Op basis hiervan hebben we besloten de auto niet meer daar in onderhoud te doen. Hij gaat nu naar Marans in Eindhoven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.