Volvo V70 D5 Edition II (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D5 Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ervaringen:
Het is een heerlijke reisauto. Ik rijdt de V70 D5 met Geartronic nu vanaf oktober 2004 en heb inmiddels 77000 km op teller staan.
De auto besteld met een fors aantal extra’s. Eén van de meest fijne opties is de standkachel. Deze stel je dagelijks met de tijdklok in zodat je altijd in een heerlijk verwarmde auto wegrijdt met minder motorlawaai en slijtage en krabben, wat is dat?
De stoelen zijn fantastisch. Het comfort is goed. Kleine oneffenheden worden iets te goed doorgegeven. Ik heb inderdtijd de auto besteld met 225/45/17 wielen die de auto geweldig staan maar mij iets te oncomfortabel zijn. Ik heb er momenteel 225/50 banden onder zitten die al een stuk meer comfort geven. Een echte aanrader. Bijkomend voordeel van deze iets grotere band is dat ik na genoeg geen km afwijking meer heb. De afwijking is nog slechts 1 tot 2 km. Dit was met 45 serie band 8 km.
Een ander belangrijk iets is dat de achterbanden last hebben van cuppen. Dom genoeg had Volvo de auto af fabriek uitgerust met Pirelli P6000 banden. Dit zijn banden met een symmetrisch profiel en die zijn van zichzelf al gevoelig voor cuppen. Heel belangrijk dus vervang de banden door asymmetrisch profiel zonder draairichting indicatie (bv Michelin Pilot Primacy) en wissel ze kruislings bij elke beurt.
Ondanks dat de motor met 163 pk en 340 Nm krachtig aanvoelt, vind ik dat de Geartronic bak te snel terugschakelt en dus niet goed op koppel is te rijden. Onlangs heb ik de motor laten chippen om meer koppel te krijgen. Wat een verschil. De bak schakelt sneller op en later terug bij gas geven als gevolg van de stijging in koppel. Het chippen is uitgevoerd door CTH in Hamont (Belgie). Wat is dat professioneel. De auto wordt eerst op de vermogensbank getest en vervolgens wordt koppel en vermogen aangepast op de computer voor deze motor. Niet even simpel een programmaatje uploaden maar echt optimaliseren (uiterst belangrijk als je een automaat hebt). Resultaat Koppelstijging met 24% (323,6 Nm naar 400,5 Nm) en vermogenstijging van 19% (164,4 pk naar 195,9 pk). Kosten 695 euro. Het is een compleet andere auto geworden. Veel smeuïger, echt een aanrader. Overigens is het verbruik gezakt van 6,8 ltr/100km naar 6,1 ltr/100km. Er zit nog zoveel reserve in de motor dat ik niet bang ben voor extra slijtage.
Navigatie van Volvo kostte 4000 euro, radio 1100 euro. Belachelijk duur dus. Ik heb een Becker Indianapolis navigatie radio laten monteren en ben dus voor 1000 euro klaar.
PROBLEMEN
Tot nu toe een paar kleine probleempjes binnen de garantie.
- motortje koplamp verstelling defect
- bij 35000 km de linkervoordemper kapot
Verder geen problemen. Auto is dus zeer betrouwbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.