Volvo V70 D5 (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D5 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 419.000 km |
Terug bij Volvo, blijvend alfist
- 181.000 km
De fiat punto Evo beviel goed, maar zocht toch een iets comfortabeler auto. Werk in ploegendienst en rijdt 220 km heen en terug, dit was in de fiat lekker goedkoop maar leverde teveel in (hoewel het een top bakkie blijft!)
Mijn voorwaardes voor de vervanger waren:
- 7 zitter (toekomst?)
- stand kachel (klaar met 04:30 schrapen)
- xenon (stuk beter zicht)
- laadruimte (hout, klussen)
- telefoon (auto telefoon mooi en goed)
- CC,AC,stoelverwarming
- relatief zuinig
Een collega van mij had al een v70 en viel mij op dat de 5 cilinder best zuinig liep voor zijn grote gewicht. Tevens was het me bekend dat deze wagens in 7-zits versies te verkrijgen was. Wel zo mooi, want een echt 7-zits hok vindt ik niet mooi, te hoog en door veel rijwind onzuinig.
Dus een V70 moest het worden. Na wat forum werk ( http://www.volvo-forum.nl/ ) blijkt dat er nog best veel verschillen waren. Zo kreeg de 5 cilinder diesel eind 2005 een roetfilter, dit in verbruik negatief merkbaar en betrouwbaarheid niet ten goede zou komen. 2004/2005 was tevens een overgang jaar dat de V70 een facelift kreeg. Zelf kon ik dit in eerste instantie niet direct herkennen maar de veranderingen die ik nu weet:
- Iets lichter (1 klasse)
- heldere lampen + zij-makering (led)
- meegespoten sierlijsten
- middenconsole anders
- buitenspiegels iets kleiner
- Can-bus is anders (minder geworden)
- bumpers en voorkant (optische)
Dus een 2005 model moest het worden zonder DPF. Qua pk's maakte het me niet veel uit omdat ik toch altijd chip en de 163 pk versie makkelijk naar de 200 pk gechipped kan worden. Ter verduidelijking:
5 cilinder zonder roetfilter:
2,4D = 132 pk
D5 = 163 pk
5 cilinder met roetfilter
2,4D = 163 pk
D5 = 185 pk
Na een tijd zoeken stond er bij Hennes in Nijmegen een V70 die niet aan de eisen voldeed, maar ze konden de 7de zit-rij makkelijk in bouwen. Helaas zat er achteraf geen auto dimmende binnenspiegel in. Dit doordat het een import was uit Duitsland dat lijkt op een momentum, maar dus niet helemaal. Het is een V70 MOVE.
Proefrit voldeed (wel nieuwe koppeling benodigd), gekocht, happy, nee..
Na 2 weken vond ik de auto belabberd sturen. Vooral in lange bochten en rotondes voelde het stuur aan als: licht,zwaar,licht,zwaar. Na een lang verhaal is onder garantie het stuurhuis vervangen en voila, geen probleem meer.
Nu hoe ik de auto ervaar:
De auto is duidelijk gemaakt voor lange rechte afstanden, en zit dan ook subliem. Auto voelt veilig en vertrouwd aan, en is lekker praktische. Het is mijn unimog onder de autos. Standkachel: Nooit meer zonder!
Wel vond ik mijn alfa 159 een stuk beter sturen,schakelen en vooral rijden. Kraken doet de alfa 159 niet en de volvo wel. Gelukkig interesseert me dit niet omdat er genoeg praktische genot voor terugkomt.
Tips voor anderen:
- Duitse import is completer en heeft vaak al een standkachel aanwezig.
- Basis audio is bagger, ga voor premium of hifi. (achteraf ook uit te breiden)
- Sportieve rijder? Koop een 159 of koop V&) met sportonderstel
- Navigatie heb ik niet maar schijnt niet echt modern te zijn; Tomtom of smartphone is beter.
- Veel verschillende optie pakketten, V70 is nooit max.. Lees vooraf documentatie
De afgelopen 20.000 kilometer heeft me geen ellende gebracht en was ff blij dat ik geen alfa reed doen ik iemand op zijn trekhaak reed.. Nieuw nummerbord en klaar.
Zal elke beurt een update geven over mijn ervaring en de kosten. Tot nu toe rij ik gemiddeld 1/16 met gemiddelde rijstijl. Woon-werk is 95% 120 km/hr, en haal dik 1100 km op 1 tank.
Oja, recentelijk getuned van 163 pk naar 200 met eco blok en EGR dicht, dit gedane bij volvotune in Uden, liefhebbers en specialisten. Dit een goede combi!
verbruikservaring
- 184.579 km
Ter info:
Laatst max 110 km/ hr en gem. Verbruik 1 op 18
Hierna max 100 km/hr en gem. Verbruik 1 op 20,5
20,5 kan nog beter want de laatste 200 km van de 1360 in totaal waren korte stukjes. Op tank kon ik wel makkelijk 1400 km halen want had nog dik 6 liter over! Zuinigheids topper in verhouding tot gewicht en cil inhoud. Ga nog eens voor de 1500 op 1 tank.
Korte update en kort verhaal
- 282.000 km
Omdat het een hele poos terug is wil ik toch even iets noteren over mijn afgelopen ervaringen met deze praktische alleskunner.
Het valt mij mee hoeveel kosten ik aan deze auto heb en breng hem gewoon bij onze dorps garage "Horjus" voor onderhoudt. Dit is altijd correct en niet duur. Ellende, nee nog niet, alleen een airco condensor, het meeste wat op het volvo forum is beschreven qua zwakke punten heb ik ook wel gehad behalve het dualmass vliegwiel. Ondanks dat deze auto 100.000 km terug is getuned door volvotune is dit vliewiel nog Ok. Ik rijd dan ook normaal en houdt mijn verstuivers in conditie met wynns treatment 1x per 3 maanden.
Voor de rest alleen nieuwe banden en verder niets.
Verbruik is gem 1;17 bij normaal rijden (geen 130). Zelf rijd ik veel zuiniger omdat ik meestal 100 rij en dan kom ik op 1:19. Tank niet vaak en mijn standpijp helemaal vol, 1x zelfs 74 liter getankt. Op 1 tank haal ik dan ongeveer 1400 km met 1 uitschieter naar 1570 km!
Auto doet wat ie moet doen, en een beetje meer qua zitten en comfort.
still going fine
- 352.899 km
Na een behoorlijke poos weg te zijn geweest een kleine update:
deze auto is zeer fijn voor woon-werk verkeer met vooral snelweg kilometers. Het comfort is top en icm met onze 4 kinderen zijn we heerlijk flexibel, ze heeft niet eens een trekhaak.
Wat me wel wat tegenvalt is de degelijkheid tov mijn alfa's met ongeveer dezelfde kilometer standen. vooral de rammels en spellingen zijn bij deze volvo forser. De 159 had geen moeite bij 320000 op een keienweg, maar deze volvo rammelt dan alles bijelkaar.
De kosten vallen me reuze mee, onderhoudt bij reguliere garages is goedkoper dan een alfa ivm kostprijs onderdelen. Alwel heb ik een dualmass vliegwiel om de oren gehad terwijl ik deze amper heb belast. Distributie en regulier onderhoudt ook maar niks bijzonders.
Mijn electrische stoel doet soms raar en er zijn wat lichtjes in interieur defect, maar verdere werkt alles nog.
Verwachting is dat ik binnenkort de homokineten voor moet doen ivm rare vibraties, en blijf ik lekker doorrijden in deze slet.
Jeetje ik heb m nog
- 414.000 km
Korte update: Heb al gekeken om nieuwe auto: dezelfde met minder KM, maar hou deze toch.. Waarom? Heb er eigenlijk weinig kosten aan. Hij is al gechipped en nog steeds loopt motor perfect. Alle luxe die ik wil zit er op.
ben klaar met autos kijken, deze moet maar naar de 5 ton.
Toch verkocht
- 419.000 km
Toch deze auto verkocht, omdat het te veel jeukte. Wilde een alfa 159, maar deze had roest (achteraf van verwijderde spatbord, had deze toch moeten kopen), gereden in guiliettas, volvo's V40 en ook een benz. Tis nu een c220 diesel geworden uit eind 2008 met 5g automaat.
Hopelijk wederom een degelijke auto.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.