Volvo V70 D4 Nordic+ (2014) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D4 Nordic+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 180.535 km |
KM-stand laatst | 196.720 km |
Bijna half jaar V70 D4
- 196.720 km
Na heel veel nare ervaringen gehad te hebben met de XC60, overwoog ik zeer serieus een ander merk te gaan rijden. Passat was zo goed als zeker, maar op het allerlaatste moment heb ik dan toch gekozen om bij Volvo te blijven. Maar alleen een moderne motor! Van Volvo zelf! Dat waren mijn eisen.
Het werd uiteindelijk de nog jonge V70 D4 Nordic + uit april 2014. Met de nieuwe 4 cylinder Diesel van Volvo zelf. 181 PK. Dat moet voldoende zijn om mijn inmiddels rustige rijstijl, door te zetten. Ook om het verbruik zo optimaal mogelijk te maken.
Afijn, de verbruiksgegevens liegen er niet om en ik haal vaak een bereik van meer dan 1100 km op 1 tank!
Anders dan de XC60, nodigt deze auto meer uit om rustiger aan te doen. Ik kan het niet verklaren en misschien is het alleen een gevoel.
Het is wel zo dat de auto van binnen veel stiller is, ook bij 120km per uur. De zit is vergelijkbaar met de XC, alleen ruimer en lager. Ik bedoel, het "verlies" van de XC wordt opgevangen door deze veel fijnere zit. Enige grote minpunt van het XC-interieur was dat ik altijd met mijn rechterknie tegen de hard plastic middenconsole moest leunen om mijn kleine achterpassagiertje voldoende beentjesruimte te geven! Met andere woorden: de XC was toch echt wel krapjes van binnen.
Dat probleem is nu opgelost. De V70 is gewoon in alle opzichten ruimer. Hij is langer, maar smaller van buiten. En toch ruimer en breder van binnen. De kofferruimte is weer ouderwets immens. Goede herinneringen van mijn 740 en 960 komen weer terug! Gecombineerd met het fijne interieur, met geweldige geluidsinstallatie af-fabriek, met rear-seat entertainment (RSE), zijn en blijven die herinneringen herinneringen, en kan ik nu weer nieuwe geweldige ervaringen op gaan doen in deze machine. (afgelopen week heb ik een badkuip in doos van ongeveer 185x95x60 cm opgehaald! En ik kon nog veilig zitten ook!)
Het RSE zorgt er ook voor dat ons mannetje ruim voordat ik zelf in de auto zit, al heeft plaatsgenomen en het scherm heeft aangezet... En als het te lang duurt "Harder, papa!" roept. Maar ja, geluid komt pas na het aanzetten van het contact.
Zijn er nadelen aan de auto? Tot op heden nog niet. Wel mis ik de Adaptive Cruisecontrol en de Xenon koplampen die ik op de XC had, maar dat doet deze auto zelf geen tekort; het zit op deze uitvoering er niet op. Standkachel, RSE, de ruimte, het gunstige verbruik, het mooie lichte interieur, alles voelt beter dan zijn voorganger.
Het enige waar ik blijkbaar aan moet wennen is het olieverbruik ten opzichte van een goede (!) D5. Dat is wat hoger. Ik moest laatst na ongeveer 12000km een liter olie toevoegen, maar, de "norm" van 1 liter op 1000km mág, is hier heel ruim mee overschreden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.