Volvo V70 D4 Nordic+ (2014) #5

autoreview

Volvo V70 D4 Nordic+ (2014)

Signalement

UitvoeringV70 D4 Nordic+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf180.535 km
KM-stand laatst196.720 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna half jaar V70 D4

  • 196.720 km

Na heel veel nare ervaringen gehad te hebben met de XC60, overwoog ik zeer serieus een ander merk te gaan rijden. Passat was zo goed als zeker, maar op het allerlaatste moment heb ik dan toch gekozen om bij Volvo te blijven. Maar alleen een moderne motor! Van Volvo zelf! Dat waren mijn eisen.

Het werd uiteindelijk de nog jonge V70 D4 Nordic + uit april 2014. Met de nieuwe 4 cylinder Diesel van Volvo zelf. 181 PK. Dat moet voldoende zijn om mijn inmiddels rustige rijstijl, door te zetten. Ook om het verbruik zo optimaal mogelijk te maken.

Afijn, de verbruiksgegevens liegen er niet om en ik haal vaak een bereik van meer dan 1100 km op 1 tank!

Anders dan de XC60, nodigt deze auto meer uit om rustiger aan te doen. Ik kan het niet verklaren en misschien is het alleen een gevoel.
Het is wel zo dat de auto van binnen veel stiller is, ook bij 120km per uur. De zit is vergelijkbaar met de XC, alleen ruimer en lager. Ik bedoel, het "verlies" van de XC wordt opgevangen door deze veel fijnere zit. Enige grote minpunt van het XC-interieur was dat ik altijd met mijn rechterknie tegen de hard plastic middenconsole moest leunen om mijn kleine achterpassagiertje voldoende beentjesruimte te geven! Met andere woorden: de XC was toch echt wel krapjes van binnen.

Dat probleem is nu opgelost. De V70 is gewoon in alle opzichten ruimer. Hij is langer, maar smaller van buiten. En toch ruimer en breder van binnen. De kofferruimte is weer ouderwets immens. Goede herinneringen van mijn 740 en 960 komen weer terug! Gecombineerd met het fijne interieur, met geweldige geluidsinstallatie af-fabriek, met rear-seat entertainment (RSE), zijn en blijven die herinneringen herinneringen, en kan ik nu weer nieuwe geweldige ervaringen op gaan doen in deze machine. (afgelopen week heb ik een badkuip in doos van ongeveer 185x95x60 cm opgehaald! En ik kon nog veilig zitten ook!)

Het RSE zorgt er ook voor dat ons mannetje ruim voordat ik zelf in de auto zit, al heeft plaatsgenomen en het scherm heeft aangezet... En als het te lang duurt "Harder, papa!" roept. Maar ja, geluid komt pas na het aanzetten van het contact.

Zijn er nadelen aan de auto? Tot op heden nog niet. Wel mis ik de Adaptive Cruisecontrol en de Xenon koplampen die ik op de XC had, maar dat doet deze auto zelf geen tekort; het zit op deze uitvoering er niet op. Standkachel, RSE, de ruimte, het gunstige verbruik, het mooie lichte interieur, alles voelt beter dan zijn voorganger.

Het enige waar ik blijkbaar aan moet wennen is het olieverbruik ten opzichte van een goede (!) D5. Dat is wat hoger. Ik moest laatst na ongeveer 12000km een liter olie toevoegen, maar, de "norm" van 1 liter op 1000km mág, is hier heel ruim mee overschreden!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.