AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volvo V70 D4 Momentum (2013) #3

autoreview

Volvo V70 D4 Momentum (2013)

Signalement

UitvoeringV70 D4 Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf186.000 km
KM-stand laatst194.000 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 6000KM

  • 192.000 km

Phoe, wat een overgang. Ongeveer 4 jaar in een Volkswagen UP! Gereden op LPG. Wat een lachertje was dat qwa kosten. We rijden (mijn vrouw voornamelijk) +-27.000km per jaar. Deze Volvo was altijd een droom van me. Wat een degelijke bak is dit. Het gaat om een Volvo V70 D4 (163pk 5-cilinder) in de Momentum uitvoering. Aantal opties (die ik erg fijn vindt): Xenon koplampen,
Leder dashboard
Trekhaak
Elektrische verstelbaar bestuurdersstoel met memory
Geïntegreerde kinderzitjes achterin.

Korte uitleg, van een UP naar een V70.
Gezien onze gezinssituatie (2 personen) kan het nog goed uit. We werken allebei en hebben een zwak voor Volvo. De Volkswagen UP beviel prima en was enorm goedkoop qwa rijden en qwa onderhoud. Maar toch, we waren toe aan een volwassen auto. Ik heb mij wel eens laten vertellen dat als je echt van je vrouw houdt, dat je haar in een Volvo laat rijden ;). Dus na een jaar zeuren (bij de vrouw) toch maar gaan kijken naar een V70. Eerst een een dealer in Groningen, super mooie V70 maar qwa prijs kwamen we er niet uit. Paar maanden later deze V70 via marktplaats bij een particulier tegen gekomen. Na wat onderhandelen een mooi exemplaar om de kop kunnen tikken. Aantal dagen erna de V70 aan mijn buurman meegeven die werkzaam is als automonteur. Op hoop van zegen dat alles goed is. Paar uur later een belletje en het zag er super uit. Roetfilter had goede waarde (40.000 deeltjes) dat is meer dan ruim binnen de marge, heb ik mij laten vertellen. Draagarmen waren goed, schijven en blokken voor+achter z.g.a.n. niks geks alles bij elkaar.
Inmiddels zo'n 6000km verder zonder bijzonderheden. Ramen achter laten blinderen en de zomer set laten poedercoaten en stralen, dit keer geen zwart maar meer antraciet (metallic) + nieuwe naafdoppen besteld. Ohja en 2 zomerbanden moesten vervangen worden . Dus weer dezelfde gedaan Hankook k127 ventus s1 evo3.

Maarja waarom van een UP LPG naar een V70 diesel? Tsja geen idee, het is gewoon machtig mooi. Zo'n 5 cilinder diesel sterft uit helaas. Maar het loopt zo gigantisch mooi, en koppel in overvloed. De Geartronic 6 is een prima automaat maar verwacht geen ZF specs.

Ik ben installatiemonteur van beroep, maar sleutel ook graag aan (eigen) auto('s).
Ik vond de achterkant wat doorgezakt van de V70 dus heb achter 2x Bilstein B4OE schokdempers gemonteerd met 2 nieuwe veren en alle rubbers die daar bij horen. Kosten totaal € 200, via autodoc. Ongeveer 30/45 min per kant, heb wat ervaring, maar dit zijn echt klusjes kun je prima zelf doen. Auto daarna wel even laten uitlijnen. Voor de zekerheid.

Ook het portierslot rechts achter vervangen. Dit was een uitdagende klus vindt ik. Maar het is gelukt, portieslot €30 via winparts. Deur ging eerst niet meer op slot, alles werkt nu weer naar behoren!

Ik weet dat Volvo's duur kunnen zijn in het onderhoud. Maar door zelf het een en ander te doen kunnen we de kosten beperken. De vorige eigenaar heeft gelukkig al genoeg uitgeven aan onderhoud. Weinig aan reparaties zie ik op de bonnetjes. Zijn die dan voor mij straks....

Ohja, toen mijn buurman de V70 heeft meegenomen voor inspectie heeft hij gelijk een olie wissel gedaan. Kan ik ook zelf maar met een brug is dat toch makkelijker. Laatste onderhoud was bij 179.000 maar ik wissel graag de olie rond de 15/20.000km.

Aangemeld bij Volvo club Nederland, eerste rit staat gepland. Valentijn rit. Ben benieuwd!

Groetjes

4 nieuwe banden

  • 194.000 km

Hankook Ventus S1 Evo3

Zo, ik heb de zomer al in mn bol. Zomer velgen type Sleipner 18 inch gemonteerd met 4 nieuwe Hankook banden. Na mijn idee staat het echt super! Velgen zijn niet zwart maar iets van antraciet metallic. Ontzettend blij mee . Nu kan ik rustig opzoek naar 4 nieuwe winterbanden in de maat 245/40/18. Iemand suggesties?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren
Sub-reacties inklappen
V60 T6
V60 T6
  • 0
Heel veel fijne kilometers met deze auto gaat zeker lukken. Heb zelf 300.000 km met een getunde D3 5 cilinder gereden. Probleemloos
Jeep o Muerto
Jeep o Muerto
  • 1
Mensen die wat met autos hebben. Mijn verhaal met elke auto waaronder 5 V70/xc70.
Gewijzigd door auteur
LWU
LWU
  • 0
Mooie auto's, ik heb er ook wel een zwak voor. Nog een tip op basis van mijn ervaringen: als je de versnellingsbakolie laat vervangen, zorg er dan voor dat er originele olie van de Volvo dealer in wordt gedaan, en GEEN universele olie die wellicht ook aan de specificaties voldoet. Bij mij werd de versnellingsbak daarna steeds te warm en nadat er originele olie in werd gedaan heb ik deze problemen niet meer gehad.
VolvoV70
VolvoV70
  • 0
Bak olie is nu 2x ververst door de vorige eigenaar. Geen idee wat voor olie gebruikt maar bak schakelt prima voor dit type bak. Bedankt voor de tip!
Ed 5256306
Ed 5256306
  • 0
Je had beter die Up kunnen houden. Geloof mij maar. Daar wordt je echt gelukkiger mee.
Heb zelf een paar jaar zo'n V70 gehad. Niets dan doffe ellende mee gehad. Het ene na het andere ging stuk en peperduur om te repareren.
Als je mij niet gelooft, lees maar eens op het V70 forum en het Volvo forum over de enorme problemen die deze wagens kennen.
En met zo'n diesel betaal je je rot aan mrb en spek je enorm de staatskas terwijl je eigen portemonnaie steeds dunner wordt.
Qua veiligheid zou het wel eens kunnen zijn dat zo'n Up nog sterker is want een nieuwer model.
Laatst kreeg er iemand van het Volvo forum een ongeluk met zijn V70 in Duitsland. Die heeft het helaas niet kunnen navertellen. V70 lag compleet in stukken uit elkaar terwijl de andere partij met een VW Caddy zo kon uitstappen na een frontale botsing.
Dat geeft te denken over de stevigheid van zo'n zogenaamd veilige Volvo.
Ed 5256306
Ed 5256306
  • 0
Een V70 2.5T.
Rijdt maar eens een tijdje verder met deze V70 en u zal zien waarom u beter de Up had kunnen houden.
Thunderbird
Thunderbird
  • 0
Nou, ik heb zelf een V70n en helaas heeft het gasklephuis wat kuren. Mijn specialist heeft pas over twee week tijd. En laat ik nu tijdelijk tot de reparatie van de V70 de Up van mijn zwager en schoonzus lenen.
Man man man, dat je uberhaupt de vergelijking durft te maken. Zo’n up komt niet vooruit, heeft nul binnen ruimte, maakt een bak herrie en de campinghangmatten die stoel durven noemen in dat ding zijn echt ten hemelschreiend slecht.
Wat ben ik blij als mijn V70 weer terug heb.
Dees1957
Dees1957
  • 0
Zou wel even de staat van de distributieriem nagaan. Bij mij knapte deze ruim voor de vervangingstermijn met enige motorschade tot gevolg.
by made
by made
  • 0
Wat een leuke review, een autoliefhebber die zijn wens waarmaakt. Met je kennis van zaken en oplettendheid moet de drie ton een peulenschil zijn. Geniet ervan!
BenK
BenK
  • 0
Ik heb nu mijn 3e Volvo, nu V90, na eerdere V70's. En een Up GTI gehad. Allemaal superfijne auto's, maar inderdaad fijn dat je zelf kan sleutelen. Volvo V70 is een betrouwbare auto, maar zeker niet zonder kosten. Ik heb dezelfde motor gehad, 5 cilinder diesel, 163 pk. Heerlijke motor, past bij de V70, maar na een korte tijd ingeruild omdat ik de automaat niet vertrouwde. Elke auto kost geld, zeker met meer kilometers, maar ik snap de keuze helemaal! Veel plezier met je V70!