
Volvo V70 D4 Momentum (2013) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 D4 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 186.000 km |
KM-stand laatst | 194.000 km |
Eerste 6000KM
- 192.000 km
Phoe, wat een overgang. Ongeveer 4 jaar in een Volkswagen UP! Gereden op LPG. Wat een lachertje was dat qwa kosten. We rijden (mijn vrouw voornamelijk) +-27.000km per jaar. Deze Volvo was altijd een droom van me. Wat een degelijke bak is dit. Het gaat om een Volvo V70 D4 (163pk 5-cilinder) in de Momentum uitvoering. Aantal opties (die ik erg fijn vindt): Xenon koplampen,
Leder dashboard
Trekhaak
Elektrische verstelbaar bestuurdersstoel met memory
Geïntegreerde kinderzitjes achterin.
Korte uitleg, van een UP naar een V70.
Gezien onze gezinssituatie (2 personen) kan het nog goed uit. We werken allebei en hebben een zwak voor Volvo. De Volkswagen UP beviel prima en was enorm goedkoop qwa rijden en qwa onderhoud. Maar toch, we waren toe aan een volwassen auto. Ik heb mij wel eens laten vertellen dat als je echt van je vrouw houdt, dat je haar in een Volvo laat rijden ;). Dus na een jaar zeuren (bij de vrouw) toch maar gaan kijken naar een V70. Eerst een een dealer in Groningen, super mooie V70 maar qwa prijs kwamen we er niet uit. Paar maanden later deze V70 via marktplaats bij een particulier tegen gekomen. Na wat onderhandelen een mooi exemplaar om de kop kunnen tikken. Aantal dagen erna de V70 aan mijn buurman meegeven die werkzaam is als automonteur. Op hoop van zegen dat alles goed is. Paar uur later een belletje en het zag er super uit. Roetfilter had goede waarde (40.000 deeltjes) dat is meer dan ruim binnen de marge, heb ik mij laten vertellen. Draagarmen waren goed, schijven en blokken voor+achter z.g.a.n. niks geks alles bij elkaar.
Inmiddels zo'n 6000km verder zonder bijzonderheden. Ramen achter laten blinderen en de zomer set laten poedercoaten en stralen, dit keer geen zwart maar meer antraciet (metallic) + nieuwe naafdoppen besteld. Ohja en 2 zomerbanden moesten vervangen worden . Dus weer dezelfde gedaan Hankook k127 ventus s1 evo3.
Maarja waarom van een UP LPG naar een V70 diesel? Tsja geen idee, het is gewoon machtig mooi. Zo'n 5 cilinder diesel sterft uit helaas. Maar het loopt zo gigantisch mooi, en koppel in overvloed. De Geartronic 6 is een prima automaat maar verwacht geen ZF specs.
Ik ben installatiemonteur van beroep, maar sleutel ook graag aan (eigen) auto('s).
Ik vond de achterkant wat doorgezakt van de V70 dus heb achter 2x Bilstein B4OE schokdempers gemonteerd met 2 nieuwe veren en alle rubbers die daar bij horen. Kosten totaal € 200, via autodoc. Ongeveer 30/45 min per kant, heb wat ervaring, maar dit zijn echt klusjes kun je prima zelf doen. Auto daarna wel even laten uitlijnen. Voor de zekerheid.
Ook het portierslot rechts achter vervangen. Dit was een uitdagende klus vindt ik. Maar het is gelukt, portieslot €30 via winparts. Deur ging eerst niet meer op slot, alles werkt nu weer naar behoren!
Ik weet dat Volvo's duur kunnen zijn in het onderhoud. Maar door zelf het een en ander te doen kunnen we de kosten beperken. De vorige eigenaar heeft gelukkig al genoeg uitgeven aan onderhoud. Weinig aan reparaties zie ik op de bonnetjes. Zijn die dan voor mij straks....
Ohja, toen mijn buurman de V70 heeft meegenomen voor inspectie heeft hij gelijk een olie wissel gedaan. Kan ik ook zelf maar met een brug is dat toch makkelijker. Laatste onderhoud was bij 179.000 maar ik wissel graag de olie rond de 15/20.000km.
Aangemeld bij Volvo club Nederland, eerste rit staat gepland. Valentijn rit. Ben benieuwd!
Groetjes
4 nieuwe banden
- 194.000 km
Hankook Ventus S1 Evo3
Zo, ik heb de zomer al in mn bol. Zomer velgen type Sleipner 18 inch gemonteerd met 4 nieuwe Hankook banden. Na mijn idee staat het echt super! Velgen zijn niet zwart maar iets van antraciet metallic. Ontzettend blij mee . Nu kan ik rustig opzoek naar 4 nieuwe winterbanden in de maat 245/40/18. Iemand suggesties?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (13)
Reageren




Heb zelf een paar jaar zo'n V70 gehad. Niets dan doffe ellende mee gehad. Het ene na het andere ging stuk en peperduur om te repareren.
Als je mij niet gelooft, lees maar eens op het V70 forum en het Volvo forum over de enorme problemen die deze wagens kennen.
En met zo'n diesel betaal je je rot aan mrb en spek je enorm de staatskas terwijl je eigen portemonnaie steeds dunner wordt.
Qua veiligheid zou het wel eens kunnen zijn dat zo'n Up nog sterker is want een nieuwer model.
Laatst kreeg er iemand van het Volvo forum een ongeluk met zijn V70 in Duitsland. Die heeft het helaas niet kunnen navertellen. V70 lag compleet in stukken uit elkaar terwijl de andere partij met een VW Caddy zo kon uitstappen na een frontale botsing.
Dat geeft te denken over de stevigheid van zo'n zogenaamd veilige Volvo.



Rijdt maar eens een tijdje verder met deze V70 en u zal zien waarom u beter de Up had kunnen houden.

Man man man, dat je uberhaupt de vergelijking durft te maken. Zo’n up komt niet vooruit, heeft nul binnen ruimte, maakt een bak herrie en de campinghangmatten die stoel durven noemen in dat ding zijn echt ten hemelschreiend slecht.
Wat ben ik blij als mijn V70 weer terug heb.




Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.