Volvo V70 D4 Dynamic Edition (2015)

autoreview

Volvo V70 D4 Dynamic Edition (2015)

Signalement

UitvoeringV70 D4 Dynamic Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Meteen genieten

  • 500 km

Deze week onze nieuwe Dynamic Edition opgehaald bij de Volvo dealer. En ja hij is nog beter dan de 4 jaar oude die ik bij hem achterliet. De Zweden maken nu de laatste series V70, nu al weer Polar genaamd, want najaar 2016 komt de opvolger de V90 op de markt. Dit is al de 6e die we rijden (740-940-V70) en het blijft een alleskunner waarbij je van Maastricht naar Groningen rijdt en fris uitstapt. Onze 3 grote kinderen passen op de achterbank, de caravan hangt er prima achter dankzij de niveauregeling en sterke diesel heeft veel reserve en een flink koppel.

Wat is er anders dan in mijn D3 van 2011? De (sport)stoelen hebben dit keer weer een lange rechte rug en zijn perfect. Ook wat stroever leer wat heerlijk comfortabel zit. Ik heb dit keer de BMW 3, Passat, Mazda 6, C klasse uitgebreid getest, maar geen een haalt het bij de V70 qua zitcomfort voor mij en mijn familie.

De Dynamic Edition heeft het sportonderstel en bij de bestelling bleek het gelukkig wel mogelijk om Nivomat eraan toe te voegen. Dus ook als het volgens de folder of online configurator niet kan, gewoon even vragen bij de dealer. De 18 inch velgen en dit onderstel maken het bochtgedrag strakker terwijl het comfort wel iets strakker maar nog steeds goed is. De besturing is iets meer bekrachtigd, maar niet te licht. De D4 vierpitter reageert wat sneller bij het optrekken dan de vorige D3 5 cilinder. De nieuwe handmatige bak lijkt iets kortere verzetten te hebben, maar schakelt wat fijner en strakker dan eerst. Het gaat gewoon wat natuurlijker bij het opschakelen van 1 naar 2 en 3. Motorgeluid is nog beter gedempt en de oude sound was mooi maar dit is ook prima! Gaat als de brandweer. De eerst 500 km haal ik gemiddeld 1 op 16, mijn vorige reed 1 op 14,5 (mix van woonwerk en snelweg).

De juf van de navigatie was af en toe nogal een pin. Ze is weer terug maar kan nu ook een adres in een keer aanhoren. Ze is dan wel weer hardleers met het opzoeken, nog een keer zeggen dan maar. Ik heb ook meteen de spraaktraining gedaan bij de kennsmaking op dag 1. Ik vertik het om het adres in te tikken. Maar niet getreurd, ik kan nu ook via de Volvo app snel het adres zoeken en naar de navi overpiepen. Ik zie nu ook wat meer files op bijwegen en gelukkig zijn nu die hinderlijke berichten weg met de vraag of ik de route wil aanpassen. Als troost leest Truus nu ook de filemeldingen op de route voor.

De standkachel is ook een leuk speeltje, alhoewel ik nog moet experimenteren met de temperatuur. Zal hopelijk wel een kwestie zijn van 's avonds de temp wat lager instellen voordat je uitstapt. Met 20 graden voorverwarming 's ochtends instappen is het net een Zweedse sauna. De draadjes van de voorruitverwarming zie je wel als je er op let, maar gewoon niet aan denken. En je kunt nu ook de stoelverwarming automatisch aan laten zetten, dat kon je al met de achterruitverwarming onder de 10 graden.

De klokken op het dashboard zijn ook weer van deze tijd en zeker als je een proefritje in de BMW of Mercedes hebt gemaakt verwacht je wel iets zoals dit. Werkt prettig en ik zie nu ook de navi aanwijzing voor mijn neus. Je merkt ook dat ze de regensensor wat gevoeliger hebben gemaakt. Werkt nu perfect. De daglichtjes voor vind ik wat te laag zitten, dus laten we de dimlichten lekker aan. Zeker in dit jaargetijde zie ik nog teveel auto's die met alleen 2 pitjes voor rondrijden in de schemering of mist.

Ik ben blij dat ik toch weer bij de V70 uitgekomen ben na mijn zoektocht bij de concurrentie. Deze nieuwe D4 bevestigt weer dat ze gewoon een mooie degelijke auto bouwen zonder te beknibbelen op de kwaliteit en hem weer goed bijgepunt hebben. En als je de goede kleur en wielen uitzoekt blijft het een auto die graag ziet. Dus ben je 1,95 heb je 3 kids op de achterbank, een caravan of paardentrailer en houd je van een beetje doorrijden, twijfel niet als je voor dezelfde keuze staat.

Het was een mooie tijd

Na anderhalf jaar D4 is het tijd om de auto in te leveren bij mijn oude werkgever. Helaas is de auto te jong om gunstig over te nemen. We hebben er van genoten, met de caravan erachter in de bergen, reed ie prima. Verbruik van 1 op 11 met de caravan, en 1 op 16 normaal gebruik inclusief woon/werk. De sportstoelen zaten mij ook prima, en het verlaagde onderstel reed ook fijn. Goede sport schakelpook en fijne bak. De pook rammelde op een gegeven moment bij 50km/u in de derde versnelling. Daar was uiteindelijk ook een fix voor van Volvo. Verder niets op aan te merken, rijdt als een trein en deze kleur/uitvoering is nu zeer zeldzaam. Eentje voor de echte Volvo verzamelaars in de toekomst !

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja