Volvo V70 D3 Summum (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D3 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 196.000 km |
KM-stand laatst | 296.000 km |
Wie niet waagt
- 282.000 km
Beste lezers,
Graag deel ik mijn ervaringen met u over mijn V70. Ik heb de Volvo nu ruim twee jaar in bezit en ruim 80.000 km gereden dus voldoende ervaring opgedaan om er iets zinnigs over te schrijven.
Aankoop
Eerst even mijn situatie. Ik ben ZZP' er en rij 35-40 k per jaar. Zakelijk + privé, want ook de vakanties en lange ritten doen we met ons gezin in de Volvo. Hiervoor heb ik o.a. 2x VW Passat Variant gereden. Uiteraard vanwege de ruimte en het comfort voor langere afstanden. De Passats zijn me qua zitcomfort niet heel goed bevallen en ook de betrouwbaarheid viel tegen. Ik wilde eigenlijk dus meer comfort, meer vermogen, meer degelijkheid. Dan kom je al snel bij dit type auto, bovendien vind ik het nog steeds een stijlvol en tijdloos design. Ook zakelijk representatief. Ik kwam min of meer toevallig toen deze V70 tegen, voorzien van alle opties die ik wilde. Enige nadeel, al best een hoge km stand. Maar alles was 100% dealeronderhouden in Zweden (het is een import auto) en de prijs zeer aantrekkelijk. Dus toch maar erop gewaagd. Het doel was twee jaar km's maken en bij ca. 300.000 weer op zoek naar wat anders. Meestal ben ik na 2 jaar toch uitgekeken en wil ik weer wat anders :-).
De uitvoering
Het is een Zweedse Summum uitvoering en die heeft eigenlijk alles behalve navigatie. Er zit dus ook geen ingebouwd Sensus scherm in. Dat vind ik eigenlijk een voordeel, want het dashboard is lekker rustig en plat. En de werking van die inbouw navi is toch waardeloos in vergelijking met Waze of Maps. Dus apart houdertje voor de iPhone en gaan met die banaan.
Wat zit er allemaal op naast de standaard spullen die bij Summum (xenon, leer, alles elektrisch) horen? Stoelverwarming voor + achter, af fabriek subwoofer (klinkt lekker!), verlaagd onderstel, tempomat schokbrekers, verchroomde dakrails, standkachel (standaard in Zweden neem ik aan), zilver/chroom interieur details, getint glas achter en afneembare trekhaak. Ik vind het nog steeds een fraaie zilveren verschijning die je eigenlijk nooit ziet met deze details.
Ik heb de originele velgen (17") verkocht, die waren niet zo mooi meer, ik denk door de Zweedse omstandigheden toch best een zwaar leven gehad. Voor de winter een originele Volvo set met winterbanden gekocht en voor de zomer 18" met Hankook banden. Kost wat maar dan heb je ook wat...
Aandrijving
Het is een D3 met 163 pk. Dezelfde 5 cilinder is in NL en Belgie soms met verschillende vermogens aangepast aan milieuregels. Dus soms 150 of zelfs 136 pk dacht ik. Persoonlijk vind ik het een lekkere diesel, niet zo explosief als de D5 dat komt duidelijk door de kleinere cilinderinhoud en compressieverhouding. Er is voldoende koppel dus lekker schakel lui rijden. Ik heb een handbak, waar ik aan de ene kant blij mee ben (want lekker zelf tijdig schakelen in de bergen e.d., gaat niet snel stuk) en aan de andere kant wel jammer omdat een automaat wel bijdraagt aan het luxe km-vreet gevoel wat bij dit formaat auto past. Hoewel je niks tekort komt, heb ik de D3 toch voorzien van een OBD tuning kastje (60 euro via eBay). Simpel maar doeltreffend, wel van een gerenommeerd merk met goede referenties, zodat niet alles 'opgeblazen' wordt in de techniek. Het effect is fantastisch: hij pakt veel beter op en trekt vooral met zware belading heerlijk door. Echter: het is geen toerenmachine. Bij 4000 tpm houdt het op. Gewoon lekker tussen 1500 en 2400 toeren blijven dan rijdt hij het lekkerst. Stil en relatief zuinig.
Verbruik
Het verbruik is ca. 6.9 liter per 100 km. Ik weet zeker dat dit zuiniger kan, want ik ben soms best een stevige rijder. Het is niet slecht voor een zware auto als de V70 en ook de 18" velgen dragen een steentje bij. In de winter heb ik een set 17" velgen met Michelin winterbanden en dan daalt het verbruik altijd iets. Als ik rustig 120 rij draait de motor misschien net 1900 toeren en kan je zo 1 op 20 rijden. Olie heb ik nog nooit hoeven bijvullen trouwens.
Comfort
Ja daar koop je een V70 voor, comfort en gebruiksgemak. De stoelen zijn geweldig, het leer, de verwarming. Daar staat Volvo bekend om. Het is de ideale reisauto. Qua ruimte is hij niet veel groter dan de Passat denk ik, maar de stoelen en de zitpositie zijn veel beter. Volpakken met kids en vakantiespul, tassen, koffers, koelboxen noem maar op alles gaat erin. Wij hebben dan ook nog een dakkoffer waar de grote en minder zware spullen ingaan. Vouwwagen erachter en lekker rijden. Daar blinkt hij echt in uit. Het rijgedrag blijft altijd veilig, stabiel en dankzij de tempomat schokbrekers gaat hij niet hangen. Uiteraard is de auto niet supersportief, maar wel fijn om lange afstanden mee te rijden. De nieuwe 18' velgen met brede banden zorgen wel voor een scherper stuurgedrag dan normaal bij een V70. Met de originele band-velg combi was ik minder tevreden.
Tijdens 2 keer wintersport in Zweden en Noorwegen is de standkachel en stoelverwarming zeer nuttig en aangenaam gebleken bij temp. van -20. Ook bij ijs en sneeuw op de weg blijft de auto veilig, al mis je in bepaalde omstandigheden natuurlijk wel 4x4 aandrijving.
Kosten
Tja het is natuurlijk niet bepaald een goedkope auto om te rijden. Qua onderhoud valt het me mee. Ik zorg (niet bij de dealer weliswaar) bij mijn vaste garage dat hij op tijd onderhoud krijgt. Meestal rond de 200-300 euro klaar bij elke 20.000 km. Behalve de vaste zaken als olie, filters etc. heb ik 1 verassing gehad en dat was de EGR/roetfilter bij 260.000 km. Dat is opgelost met een chemisch goedje :-) wat een kostbare vervanging bespaarde. Waarschijnlijk komt de melding wel weer terug en ben ik alsnog aan de beurt. Maar ik zie het als rijden in de reservetijd. Bij aflevering waren een aantal zaken niet op orde, maar die zijn alsnog opgelost toen ik daar mee terug ben geweest bij de verkopende garage. Bij aanschaf zaten er nieuwe remschijven en blokken op en een nieuwe achter schokdemper. Dat zijn dure jongens dus dat heeft me wel wat bespaard. Ander puntje is dat hij de laatste tijd iets naar rechts trekt dus ik vermoed dat uitlijnen geen kwaad kan. Doe ik bij de winterwissel. Verder natuurlijk brandstof en wegenbelasting. Verzekering heb ik gelukkig vrij lage kosten aan door veel schadevrije jaren en geen all-risk.
Pech
Heb ik dus niet gehad met deze auto behalve 2 keer steenslag in de voorruit en een inbraak tijdens vakantie in Italië (parkeer nooit in Milaan in een parkeergarage met je NL kenteken...) De achterruit bij de kofferbak was er volledig uitgesloopt. Gelukkig weer vakkundig gemaakt, alleen een kleine kras op de zijkant als souvenir.
Conclusie
Zeer tevreden met deze fijne, degelijke, en representatieve auto. Wel merk ik dat het design nu toch wat gedateerd begint te raken. Zeker afgezet tegen bijvoorbeeld de nieuwe Volvo designtaal. Als volgende auto overweeg ik een V90 D4 te importeren uit Duitsland.
Ik rij veel maar wil geen leaseauto. Dus jong gebruikt is een prima keuze voor mij. Elektrisch zou zakelijk voor mij een voordeliger keuze zijn maar qua ruimte en rijcomfort kan zo'n Tesla 3 toch echt niet op tegen een lekkere grote station :-)
Verkocht
- 296.000 km
De V70 voldeed prima en is nog in goede staat maar leeftijd en ervaring gaan toch een beetje tellen. Tijdens de Kerstvakantie ging de turboslang lekken, waardoor er sprake was van storing en noodloop. Gelukkig wel rustig mee naar huis kunnen rijden. De slang is gerepareerd maar dit was toch het zetje voor mij om naar een nieuwere op zoek te gaan. Ik wilde niet nog meer problemen, en wist dat er meer dingen aan zaten te komen.
Na uitgebreid research en een paar proefritten is het een jonge V90 D4 momentum geworden. Inruil van de V70 viel me nog alles mee. De V90 voldoet aan al mijn wensen en ondanks dat het een heel andere auto is qua looks en rijden toch dezelfde functionaliteit als de V70! T.z.t zal ik daar ook een review van plaatsen, eerst maar wat kilometers maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V70 2.4 Edition Sport DEALER HISTORIE/ZEER GOEDE STAAT
- 2007
- 357.580 km

Volvo V70 2.0 Momentum, lederen interieur, climatronic, cruisecontrol, pdc, trekhaak, zeer nette auto afkomstig van de 2e eigenaar !
- 2008
- 192.774 km

Volvo V70 2.0T R-Edition Automaat|1eEig.|Xenon|Zeer goed onderhouden
- 2011
- 245.288 km