Volvo V70 D3 Limited Edition (2012) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D3 Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 142.187 km |
KM-stand laatst | 222.958 km |
Aangeschaft
- 142.187 km
Nadat ik mijn vorige auto (Skoda Octavia) weg heb gedaan wegens enorm hoge reparatiekosten was het tijd de opvolger uit te zoeken. Heel moeilijk was dat niet, want ik had scherpe zoekcriteria.
- Volvo V70
- 5-cilinder diesel, lichte voorkeur D3 (zuiniger)
- zwart of blauw
- zilveren dakomlijsting
- cruisecontrol, climate control, automaat
- ca. 20k
- ongeveer 140k gelopen
- bj 2010 of nieuwer
- parkeersensoren
De nice to haves
- genotsknots
- SAGA 17" velgen
- xenon
Nadat ik mijn eisen had ingevuld op de bekende autosites kwam ik al heel snel uit bij Brouwer in Rogat, een bekend adres in het Volvowereldje. Deze Volvo voldeed aan alle eisen, inclusief de nice to haves. Met één uitzondering, namelijk geen parkeersensoren voor. Maar dat heb ik in de aanschaf meegenomen, want dat kan ingebouwd worden.
Zonder de auto ook maar te bekijken de deal rondgemaakt. Ik weet hoe deze auto rijdt en ik heb voldoende vertrouwen in Brouwer.
- automaat wordt preventief gespoeld op mijn verzoek
- RICA chip stage 1 > 185 ps/450 Nm
- PDC voor (mijn vrouw heeft grootheidswaanzin)
- beurt, APK, enz.
A.s. vrijdag staat ie klaar en haal ik 'm op!
Eerste ervaringen
- 142.345 km
Vrijdag heb ik (per fiets uiteraard) de auto opgehaald in Rogat. Ik werd zeer vriendelijk ontvangen door Pierre Brouwer. Fiets in de auto gesmeten (voorwiel hoeft er zelfs niet uit!) en naar huis gereden met een big smile uiteraard. Sindsdien enkele lokale ritten gemaakt. Eerste indrukken
- Rijdt fantastisch
- Stoelen geweldig
- Inbouw navi stukken beter dan verwacht
- Kwaliteit carkit super
- Automaat schakelt super, beter dan DSG mijns inziens
Todo
- velgen hebben een paar plekjes, dat wil ik nog netjes laten maken
- ramen tinten dit i.v.m. kinderen
- iPhone-kabeltje inbouwen
- thuiskomer regelen
Verder ben ik contact met iemand die over een VIDA/DICE-kabel beschikt voor wat software-aanpassingen:
- gordelwaarschuwing (ik draag 'm altijd maar dat gepiep vind ik irritant)
- lichten uit als de schakelaar op 0 staat
- auto start/stop standaard uit (schijnt niet te kunnen)
Nadelen heb ik uiteraard ook al ontdekt
- geen koelwatertemperatuur of olietemperatuur (auto rijdt gelukkig wel een stuk sneller warm dan m'n Skoda)
- kwaliteit LCD bij de snelheidsmeters echt jaren '80
Eerst duizend staat erop
- 143.234 km
De eerste duizend kilometer staat erop. En daarmee ook meteen de eerste tankbeurt. Kwam uit op net geen 1:14. Redelijk doorgereden en bovendien 400 KM met een fiets achterop. Valt me toch een tikje tegen.
Verder inmiddels ook alweer e.e.a. geregeld voor de auto
- rubberen mat voor in de kofferbak
- thuiskomer via de sloop (incl. krik) à 50 euro
- start/stop uit laten zetten via Volvotune
- alle verlichting uit op stand 0 (ook via Volvotune)
- kabeltje iPhone ingebouwd
- nieuwe ruitenwissers (via verkoper, garantie)
Wat ik kan ik verder melden over de auto?
- Rijdt zalig, bergen koppel (450 Nm)
- Multimediasysteem (en navigatie) is heel gebruiksvriendelijk; de navigatie is echt heel goed (meestal valt inbouwnavi me enorm tegen)
- Zeer goed geluid (geldt ook voor de carkit)
- De regensensor is waardeloos; je kunt beter de interval-instelling gebruiken.
- 5 cilindergeluid is fenomenaal
Nog te regelen
- Dakdragers (heeft geen haast dus ik bied laag op MP)
- Ruiten tinten (afspraak is inmiddels gemaakt)
- Velgen netjes laten maken (langetermijnproject)
RICA weg, welkom Volvotune
- 145.211 km
Ik was niet tevreden over de software van RICA. Niet zozeer over de software zelf als wel over het verbruik. Ik krijg de auto niet veel zuiniger dan 1:13,5. En dat bij een rustige rijstijl, veel snelweg, niet te hard rijden. Een zoektocht op internet leerde me dat veel bezitters van dit motortype toch wel op 1:16 uitkomen of zelfs nog beter. Aangezien RICA 5-10% brandstofbesparing belooft ben ik eens in de pen geklommen. Men bood mij aan dat de originele software teruggezet kon worden; ik kon mijn geld terugkrijgen. We hebben het hier over een bedrag van 695 dus dat is zeer fors te noemen voor tuning.
Vandaag bij Brouwer de software terug laten zetten. Vervolgens doorgereden naar Volvotune. Dit was mijn eerste rit met de originele software; wat een verschil! De auto is op zich nog steeds snel maar je mist echt dat duwtje.
Obbe van Volvotune heeft de ECU uitgebouwd en opnieuw geprogrammeerd aan de hand van mijn persoonlijke wensen. Heel groot is het verschil met de RICA software niet maar het vermogen komt er nu ietsjes beschaafder in. Het is net even wat verfijnder. Hier was het me niet om te doen maar dit is toch mooi meegenomen. Aan de pomp zal blijken of de wisseling van software het gewenste effect heeft. Netto houd ik er nu al een paar honderd euro aan over, dus dat is sowieso mooi meegenomen. Wordt vervolgd.
Verder is er niks spannends te melden over de auto; hij rijdt nog steeds vorstelijk.
Eerste jaar zit erop
- 168.232 km
De auto is vorige week naar Brouwer in Rogat geweest voor de jaarlijkse beurt. Na een jaar heb ik er ongeveer 25.000 km mee gereden, zonder enig probleem gelukkig.
De distributieriem hoefde pas bij 180k vervangen te worden, maar ik heb deze meteen maar laten vervangen omdat ik geen zin heb om over 12k nog een keer naar de garage te moeten. Verder zijn de multiriemen vervangen en heeft men een beurt uitgevoerd. Hier kwamen verder alleen de remblokken achter bij. Het totaalbedrag kwam op 1000 euro, wat ik wel ongeveer verwacht had.
Ik ben nog steeds ontzettend tevreden met de auto. Kan eigenlijk maar weinig minpunten verzinnen behalve dan de regensensor die wat mij betreft niet goed werkt. Het verbruik ligt ongeveer op 1:15, bij rustig rijden 1:16.
Aangezien mijn vrouw tegenwoordig ondernemer is, heb ik overwogen een youngtimer te kopen maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen deze zeer fijne auto weg te doen!
Weer een update
- 184.234 km
Inmiddels staat de teller op ruim 184k. De Volvo bevalt nog steeds uitstekend. Helaas heb tijdens mijn zomervakantie wel last gehad van een lekkende voorruit. Een telefoontje met mijn specialist Brouwer leerde mij dat dit een typisch Volvo-kwaaltje is. Tijdelijk een stuk tape op gedaan en eenmaal in NL de ruit opnieuw laten zetten. Helaas viel dit niet onder de verzekering (want slijtage en geen schade) dus het was een duur grapje (700€). Volgens Carglass had ik de ruit beter zelf kunnen inslaan met een hockeystick, maar hier had ik ethische bezwaren tegen en heb ik dus niet gedaan.
Nu de winter begonnen is heb ik besloten om de banden te vervangen door all seasons (Goodyear Vector4 seasons Gen2). Ik heb jarenlang losse winterbanden gehad maar heb daar nu voor deze oplossing gekozen. In NL valt bijna nooit sneeuw en deze banden hebben gewoon een sneeuwvlokje dus je mag ermee in de Alpenlanden en Duitsland rijden. In de zomer wil ik de velgen laten opknappen.
Ook merk ik dat de accu iets minder wordt. Dat is niet zo vreemd want deze is inmiddels bijna 7 jaar oud. Ik bestel binnenkort online een nieuwe en zet die er zelf in.
Vanwege een verhuizing rijden wij inmiddels veel minder (maar nauwelijks genoeg voor een diesel) maar voorlopig geen haar op mijn hoofd dat de V70 eruit gaat.
Accu, xenons en ruitenwissers vervangen
- 186.393 km
Zoals in mijn eerdere verhaal al schreef was de accu aan vervanging toe. Nieuwe VARTA online besteld en gemonteerd. Hiervoor bleek het noodzakelijk de zogenaamde BMS sensor te resetten. Nu beschik ik zelf over een diagnosekabel (DICE genaamd) en de bijbehorende software (VIDA) dus dat was zo gepiept. De auto start nu merkbaar sneller, achteraf gezien op een goed moment gedaan zo vlak voor de vorstperiode in Nederland.
Vorige week hield opeens één van de xenons ermee op. Even op YouTube gekeken en ook dit is een klusje dat je prima zelf kan doen. Sterker nog, de koplampunits komen er makkelijker uit dan bij 99% van andere auto's. Je hebt zelfs geen gereedschap nodig. Nog even langs de Brezan gereden, maar ik ga echt geen 122 euro per lamp betalen (ook voor een niet-originele). Twee originele lampen besteld à 75 euro p/s bij Parts4Swedes, een bekend adres in het Volvo-wereldje. De lampen die eruit kwamen, waren van Philips en aangezien de originele van OSRAM zijn betekent dit dat ze al eens vervangen waren. Curieus.
Direct ook maar een setje wissers voor en achter mee laten komen onder het motto "ik ben nu toch bezig". Montage ook hier weer extreem simpel.
15-2 moet de wagen weer voor de jaarlijkse beurt en APK. Hiervoor rijd ik gewoon weer naar Brouwer in Rogat. Een stukje rijden maar ik heb het er graag voor over.
Kleine beurt
- 187.109 km
Gisteren naar Brouwer geweest voor de jaarlijkse beurt en APK. Ik rijd ongeveer zoveel als het onderhoudsinterval (20k/jaar) wat wel zo praktisch is. De auto is grondig nagekeken. Behalve de olie+oliefilter hoefde er helemaal niets te gebeuren. Mooie meevaller. Op naar de volgende 20k!
Turboslang
- 198.099 km
Ik wist dat het een keer ging komen, een gescheurde turboslang. Het is een bekend kwetsbaar punt van de D3 motor. Het gaat meestal op om de slang die onder de inlaat zit. En uiteraard gebeurde het 20 km voordat we (met aanhanger) op onze vakantiebestemming in heuvelachtig Frankrijk aankwamen. Motor in noodloop en met een storingslampje rustig naar de camping gereden. Geen paniek. Tent opgezet en daarna eens rustig gekeken. Ik had de scheur na enig zoeken snel gevonden. Provisorisch gemaakt met ducttape en tiewraps en daar heb ik een paar dagen prima mee kunnen rijden, zelfs het storingslampje ging vanzelf weer uit. Onderdeel moest uit Gap komen en werd woensdag gemonteerd. Had het zelf kunnen doen maar uiteindelijk de dorpsgarage laten doen. Verder geen bijzonderheden, behalve dat de wagen nu 2x Christus heeft gezien.
Beurtje en APK
- 207.292 km
Het was weer tijd voor de jaarlijkse beurt en APK. Dit keer naar Van Amerongen in Driebergen geweest (stuk dichterbij dan Brouwer). De airco heeft een beurtje gehad, de tankdop is vervangen. Verder niks bijzonders. Voor net geen 500 euro kunnen we weer een jaartje rijden (hopelijk).
Dynamo vervangen
- 210.988 km
Tijdens het terugrijden van de wintersport begon de dashboardverlichting de knipperen en viel de navigatie kortstondig uit. Daarna was de GPS behoorlijk de weg kwijt. Gelukkig duurde dit probleem slechts een paar minuten en kon ik de gewoon doorrijden, maar het was me meteen duidelijk dat het wel eens de dynamo kon zijn. Thuis de auto uitgelezen. Meerdere meldingen van overspanning. Laadspanning ruim een volt te laag. Conclusie: spanningsregelaar op de dynamo is aan het overlijden. Garage gebeld en dynamo preventief laten vervangen voor een gereviseerde. Kost even wat maar liever nu dan onderweg.
VERKOCHT
- 222.958 km
Iets eerder dan gepland heb ik de V70 verkocht. De auto had nu toch al een respectabele kilometerstand bereikt, en gezien het feit dat ik steeds minder rijd (onder meer door corona) kom je dan op een punt dat het gaat knagen. Een aantal kleine ergernissen ga je voor jezelf uitvergroten. En dan kom je op een kruispunt: oprijden of verkopen nu het nog iets oplevert? Het is dat laatste geworden. Ik heb 'm ingeruild voor een prachtige V60 benzine 2.0 T5 (2018) met slechts 60k op de teller. Ik heb ook de V90 overwogen, maar die vond ik echt te groot. Met twee kids moet de V60 groot genoeg zijn. Het nieuwe model is echt een stuk groter dan het oude. Het scheelt helemaal niet veel met de V70.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.